Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Τα στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρ.Σταϊκούρας, σχετικά με την εκτέλεση του προϋπολογισμού κατά το α' πεντάμηνο του τρέχοντος έτους καταδεικνύουν πέραν πάσης αμφιβολίας, εάν τυχόν είχε απομείνει καμία, την αποτυχία του μέτρου της εξίσωσης των φόρων πετρελαίων κίνησης και θέρμανσης, αλλά και την επιτυχία της μείωσης του ΦΠΑ εστίασης, στο επίπεδο του 13%.
Δυο αποτελέσματα, τα οποία δεν αποτιμώνται μόνον με αριθμητικούς όρους, αλλά – κυριότερα- και με κοινωνικούς.
Ο μεν ενιαίος συντελεστής φόρου στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, που επιβλήθηκε ως αποτέλεσμα της αδυναμίας της κρατικής μηχανής να πατάξει το λαθρεμπόριο καυσίμων, είχε καταστροφικά αποτελέσματα τόσο σε κοινωνικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο.
Πρώτον, οδήγησε στην δραματική μείωση της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και στη συνεπακόλουθη καταβαράθρωση του βιοτικού επιπέδου εκατοντάδων χιλιάδων νοικοκυριών, παρά τα επιδόματα που αναγκάστηκε η Πολιτεία να χορηγήσει στους πλέον αδύναμους οικονομικά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, την περίοδο 2012-2013 η κατανάλωση μειώθηκε κατά 71% και τη χειμερινή περίοδο 2013-2014 βρεθήκαμε στο 1/3 της προπέρσινης κατανάλωσης.
Αντίστοιχα, τα έσοδα από ΕΦΚ την τελευταία τριετία διαμορφώθηκαν από τα 185,5 εκατ. σε 295,3 εκατ. ευρώ πέρυσι και 333,2 εφέτος, που όμως είναι ανεπαρκή για να καλύψουν τη «χασούρα» που υπήρξε στο μεσοδιάστημα από ΦΠΑ, λόγω πτώσης της κατανάλωσης.
Συγκεκριμένα, το διάστημα 2012 - 2013 το Δημόσιο είχε «χασούρα» από τα έσοδα ΦΠΑ στο πετρέλαιο θέρμανσης κοντά στα 300 εκατ. ευρώ και ενώ η αντίστοιχη σύγκριση σε σχέση με εφέτος δεν είναι ακόμα διαθέσιμη, αρμόδιοι παράγοντες εκτιμούν ότι βρισκόμαστε και πάλι χαμηλότερα σε σχέση με τους στόχους.
Με άλλα λόγια, την ίδια ώρα που εκατομμύρια οικογένειες έμεναν χωρίς θέρμανση, το Δημόσιο έχανε λεφτά από την εξίσωση του φόρου στα δυο καύσιμα…. Κάτι, όχι ιδιαίτερα ευφυές, από όποια σκοπιά κι αν το εξετάσει κανείς.
Για την χειμερινή περίοδο 2014-2015 ελπίζεται ότι η εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων θα βοηθήσει ώστε να πρυτανεύσει η …κοινή λογική και να διαφοροποιηθούν εκ νέου οι συντελεστές φορολόγησης στα δυο είδη πετρελαίου.
Την ίδια ώρα, χωρίς να υπάρχουν απόλυτα μεγέθη διαθέσιμα, τα στοιχεία για την πορεία των εσόδων από ΦΠΑ στην εστίαση εμφανίζονται ενθαρρυντικά, καθώς μετά τη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση στο επίπεδο του 13% δεν χάθηκαν έσοδα και η τάση είναι αυξητική, ενώ ενισχύθηκε και η κατανάλωση.
Γεγονός το οποίο σημαίνει ότι τα χρήματα των πολιτών αυτής της χώρας «έπιασαν τόπο» αφού μπορούσαν να τους προσφέρουν κάτι περισσότερο, παρά αν είχε διατηρηθεί ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ, ενώ δεν υπήρξε και απώλεια εσόδων για τον κρατικό κορβανά.
Τι μάθαμε όμως μετά από αυτά τα δύο «πειραματάκια»; Κάτι που ήταν προφανές από την αρχή και μόνον οι φίλτατοι της τρόικας και του οικονομικού επιτελείου δεν ήθελαν να δουν: η υπερφορολόγηση σκοτώνει.
Σκοτώνει, πρώτον, την κατανάλωση, καθώς οι πολίτες απλά… καταναλώνουν λιγότερο και δεύτερον, τα δημόσια έσοδα.
Υπ’αυτό το πρίσμα, πόσο ευφυής είναι άραγε η διατήρηση του καθεστώτος γενικότερης υπερφορολόγησης που υφίστανται σήμερα οι πολίτες αυτής της χώρας;
Ας απαντήσουν στο ερώτημα αυτό όσοι εκ της τρόικας ζητούν παράταση των «έκτακτων» φορολογικών μέτρων τα οποία σύντομα εκπνέουν, διακυβεύοντας έτσι όχι μόνον την ανάκαμψη της οικονομίας αλλά και την κοινωνική συνοχή αυτής της χώρας…
Τώρα, αν τα λεφτά δεν φτάνουν, υπάρχουν και άλλοι τρόποι να φθάσει κανείς στο ίδιο δημοσιονομικό αποτέλεσμα όπως, για παράδειγμα, η μείωση των δαπανών. Αλλά αυτό μάλλον δεν είναι πλέον της …μόδας στην κυβέρνηση.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.