Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πικρή αλήθεια για ΕΧΑΕ,κεφαλαιαγορά, οικονομία

Άνοιγμα του διαλόγου για το μέλλον της κεφαλαιαγοράς προτείνει ο κ. Α. Μωραϊτακης. Ζητά από τον ΥΠΟΙΚ λύσεις στα θέματα της ΕΧΑΕ και προτείνει άνοιγμα σε ισοτιμίες, εμπορεύματα, ναυτιλία. Τι λέει για τραπεζίτες.

  • του Αλέξανδρου Μωραϊτάκη (*)
Πικρή αλήθεια για ΕΧΑΕ,κεφαλαιαγορά, οικονομία
Το παρόν άρθρο παρουσιάζει με ειλικρίνεια θέματα που όλοι γνωρίζουν αλλά λίγοι τα έχουν γράψει. Στοχεύει να βοηθήσει αυτούς που μπορούν και έχουν καλή πίστη και ανιδιοτέλεια να συντελέσουν στη διόρθωση λαθών και παραλείψεων του παρελθόντος.

Σε μία εποχή που όλα αλλάζουν και ο κόσμος εξετάζει προσεκτικά την κάθε του κίνηση, οφείλουμε να δώσουμε με τόλμη τον καλύτερό μας εαυτό. Τα τελευταία χρόνια άλλαξαν πολλά και τώρα η οικονομική κρίση, επιταχύνει ακόμα περισσότερο τις αιτούμενες αλλαγές. Δεν μπορούμε πλέον να εφησυχάζουμε, να μην κοιτάμε με θάρρος, καλή πίστη και αντικειμενικότητα όσα συνέβησαν και να μην προσπαθήσουμε να εκσυγχρονιστούμε.
 
Όλοι εμείς που ζούμε από την ελληνική κεφαλαιαγορά, η οποία είναι υποσύνολο της ελληνικής οικονομίας, και η ζωή μας εξαρτάται άμεσα από την θετική πορεία της οικονομίας μας και την υποστήριξη των Ελλήνων ιδιωτών πελατών μας, χωρίς να αποβλέπουμε σε κομματικές θέσεις εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ όπως άλλοι (που ενίοτε χωρίς γνώση αποφασίζουν για εμάς), οφείλουμε να συστρατευτούμε και να βοηθήσουμε να ληφθούν σημαντικές αποφάσεις που θα βελτιώνουν τόσο τις υπηρεσίες που προσφέρουμε στους πελάτες μας όσο και στην εθνική μας οικονομία.

Ο ανταγωνισμός έχει αυξηθεί κατακόρυφα, επιβάλλοντας να ακολουθήσουμε τις εξελίξεις. Προσωπικά θεωρώ πως ήρθε η ώρα, όχι μόνο για να ακολουθήσουμε τις εξελίξεις, αλλά για να τις προσπεράσουμε.

Η χρονική συγκυρία είναι η κατάλληλη και σε συνδυασμό με την πρόταση διαβούλευσης του ικανού τεχνοκράτη προέδρου του ΧΑ και Διευθ/ντος Συμβούλου της ΕΧΑΕ, κ. Σωκράτη Λαζαρίδη και την τακτική ετήσια γενική συνέλευση της μονοπωλιακής εταιρίας ΕΧΑΕ (με θυγατρικές Χ.Α., ΧΘΚ, ΕΤΕΚ) που έχει προγραμματιστεί για τις 18 Μαΐου, που θα γίνει και εκλογή πολυπληθέστερου και δαπανηρότερου, νέου Δ.Σ. 13 μελών (εκ των οποίων μόνο 3 πιστοποιημένων) και έγκριση της αφορολόγητης επιστροφής κεφαλαίου 6 εκ. €, που θα στερήσει ρευστότητα από ελληνικές Τράπεζες & ΕΧΑΕ, που θα στείλει 3,6 εκ. € αφορολόγητα στο εξωτερικό, ενώ τόση φασαρία γίνεται γι’ αυτό το θέμα, (προφανώς με την συμφωνία του Υπουργού Οικονομικών που ουσιαστικά διοικεί την ΕΧΑΕ), μπορούμε να αρχίσουμε να ετοιμάζουμε την επόμενη μέρα.

Την ημέρα εκείνη που το ελληνικό χρηματιστήριο θα μπορεί να κοιτάξει στα μάτια τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες που μας έχουν κατακλύσει και που σήμερα υπερτερούν τεχνολογικά σε όλα έναντι της δικής μας πλατφόρμας.

Υστερούν βέβαια οι πλατφόρμες έναντι των ΑΧΕΠΕΥ στην εφαρμογή των κανόνων καταλληλότητος της προσωπικής καλύτερης και εξυπηρέτησης των επενδυτών. Για τις ελληνικές ΑΧΕΠΕΥ το συμφέρον των επενδυτών πρωτεύει σε αντίθεση με τις απρόσωπες πλατφόρμες.

Η πρόταση διαβούλευσης είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά θα πρέπει να εμπλουτιστεί και με θέματα που απασχολούν όλους εμάς που δραστηριοποιούμαστε στην αγορά. Η κατάργηση του ορίου των 0,30 ευρώ και η προσπάθεια αφύπνισης εταιρειών που απλά υπάρχουν στο ταμπλό, είναι σωστές αλλά δεν αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα, δεν φέρνουν νέους επενδυτές, δεν προάγουν τη μετοχική ιδέα και δεν ενισχύουν τα έσοδα τόσο της ΕΧΑΕ, όσο και του κράτους αλλά και των χρηματιστηριακών εταιρειών.

Έχω τονίσει ξανά στο πρόσφατο παρελθόν πως αν κάναμε έναν ειλικρινή απολογισμό της Διοίκησης της ΕΧΑΕ των τελευταίων ετών και συγκεκριμένα από την πώλησή της από το ελληνικό δημόσιο το 2003, θα βγάζαμε το συμπέρασμα ότι η ΕΧΑΕ έχασε το τρένο της προόδου.

Έμεινε πολύ πίσω τεχνολογικά και το μόνο της πλεονέκτημα πλέον είναι μερικές καλές εισηγμένες εταιρείες που μπορούν να τραβήξουν το ενδιαφέρον των επενδυτών. Δεν κατάφερε να κάνει καμία ισχυρή συμφωνία με κανένα μέρος του κόσμου παρά τις τόσες δαπάνες και τα ταξίδια για να αποκτήσει αναγνωρισμένους συμμάχους σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης.

Δεν μπόρεσε να ωφεληθεί από την ανώτερη τεχνογνωσία που διαθέτουν τα μεγάλα χρηματιστήρια. Δεν προσφέρει χρήσιμα και κατάλληλα προϊόντα για τις σημερινές σύγχρονες ανάγκες.

Για παράδειγμα ενδεικτικά μεταξύ άλλων, στην Ισπανία κάνει θραύση η διαπραγμάτευση στα ισπανικά χρηματιστήρια του ελαιολάδου, με ευεργετικά αποτελέσματα για παραγωγούς και καταναλωτές , εδώ αδυνατούμε να το κατανοήσουμε και να το εισάγουμε. Ενώ ο τζίρος σε νομίσματα και επιτόκια αποτελεί διεθνώς πάνω από το 50% του τζίρου των χρηματιστηρίων παραγώγων, στο ελληνικό χρηματιστήριο δεν ασχολούνται με την άμεση ή έμμεση εισαγωγή τους.

Δεν ενδιαφέρθηκαν ποτέ για την εισαγωγή ναυτιλιακών παραγώγων την στιγμή που η ελληνική ναυτιλία αποτελεί το 25% της παγκόσμιας. Τα ομόλογα δεν διαπραγματεύονται στην πλατφόρμα του Χ.Α. αντίθετα από τα συμφέροντα της ΕΧΑΕ και Δημοσίου. Σήμερα, απειλείται από πλατφόρμες που ξεκίνησαν πολύ αργότερα από την πλατφόρμα της ΕΧΑΕ και της αποσπούν σημαντικό τζίρο.

Αυτό δεν βλάπτει βέβαια μόνο την συγκεκριμένη εταιρεία. Βλάπτει συνολικά τη χώρα, αφού στερείται έσοδα ο κρατικός κορβανάς, δεν δημιουργούνται θέσεις εργασίας που θα τόνωναν τα ασφαλιστικά ταμεία και θα συνεισέφεραν στην ανάπτυξη και φυσικά βλάπτει και τις εταιρείες του χρηματοοικονομικού κλάδου που δραστηριοποιούνται στο ΧΑ (χρηματιστηριακές, επενδυτικές, ΑΕΔΑΚ κτλ).

Τα μέλη του Δ.Σ. της ΕΧΑΕ (απομακρυσμένα από την πράξη της αγοράς λόγω υψηλών διοικητικών καθηκόντων) όχι μόνο δεν καταλαβαίνουν την βλαπτική μακροπρόθεσμη επίδραση των πλατφορμών αλλά λίγο έλειψε να τις υιοθετήσουν στις Τράπεζες τους, ενώ δεν γνωρίζουν ότι η MiFID επιβάλλει test καταλληλότητος και δεν αντιδρούν στις γενικόλογες συνεχείς παραπλανητικές διαφημίσεις προς το ευρύ επενδυτικό κοινό.

Συγκεκριμένοι Υπουργοί του 2003, επηρεαζόμενοι από φίλους τους μεγαλοτραπεζίτες (που έπαιρναν τότε αφορολόγητα bonus) πούλησαν το μονοπώλιο του ΧΑ σε σκανδαλώδη πολύ χαμηλά επίπεδα στους μεγαλοτραπεζίτες, οι οποίοι πήραν πίσω πολλαπλάσια όλα τα δανεισμένα χρήματα (από καταθέτες και ομολογιούχους) που έβαλαν μέσω υψηλών μερισμάτων και επιστροφών κεφαλαίου, αντί να χρησιμοποιηθούν τα κεφάλαια αυτά για τεχνολογική ανάπτυξη που σε βάθος χρόνου θα μείωνε τα κόστη.

Επιπλέον, το Δημόσιο ανέλαβε προσλήψεις υπαλλήλων της ΕΧΑΕ! Αυτές ήταν οι ιδιωτικοποιήσεις του Ιουνίου 2003! Οι ίδιοι μεγαλοτραπεζίτες, (όπως αναφέρθηκε και στη Βουλή) ενώ έχουν προφανή σύγκρουση συμφερόντων από το 2003 μέχρι σήμερα και χωρίς βαθειά σύγχρονη γνώση της αγοράς συνεχίζουν να διοικούν την ΕΧΑΕ με υπουργική εύνοια (και την αναγνωρισμένη εμπειρία είτε σε άλλα τραπεζικά θέματα είτε του παρελθόντος) παρά το γεγονός ότι οι επτά τράπεζες τους είτε δεν έχουν καθόλου είτε έχουν ελάχιστες μετοχές και οι εποχές άλλαξαν.

Επιπλέον όμως των επιχειρημάτων για την σύγκρουση συμφερόντων των τραπεζιτών μελών Δ.Σ. ΕΧΑΕ που αναφέρονται στα τότε πρακτικά της Βουλής, η απουσία διαπραγμάτευσης ομολόγων του Δημοσίου στην πλατφόρμα του Χ.Α. και η απουσία σχεδιασμού ή αντίδρασης αποτελεί καταλυτική πρόσθετη απόδειξη.

Σημειώνεται ότι στην πλατφόρμα του Χ.Α. διαπραγματεύονταν στο παρελθόν σε μικρές υποδιαιρέσεις των 10.000 € ομόλογα με καλύτερους όρους. Θα κέρδιζε το Δημόσιο και τα ελληνικά νοικοκυριά καθώς και η σύζυγος σήμερα κορυφαίου Υπουργού που ζητά να αγοράσει τέτοια ομόλογα και δεν μπορεί. Μόνο 3 από τα 13 μέλη του νέου Δ.Σ. της ΕΧΑΕ θα είναι πιστοποιημένα.

Οι επτά τραπεζίτες του ΔΣ της ΕΧΑΕ θα αντιπροσωπεύουν όλοι μαζί το 17% των μετόχων. Σε ποια άλλη εταιρία έχει το 17% 7 στα 13 μέλη ενώ τα υπόλοιπα 6 διορίζονται από τα 7; Πού είναι οι αρχές της Εταιρικής Διακυβέρνησης; Από τους 7 ικανότατους κατά άλλα τραπεζίτες του Δ.Σ. της ΕΧΑΕ, οι 4 είναι από τράπεζες, που η εκάστοτε κυβέρνηση επιλεγεί το management και κατέχουν το 12% από 17% των τραπεζών, μετόχων της ΕΧΑΕ, εξού και η καταλυτική επιρροή του Υπουργού Οικονομικών, συν το ότι το Δημόσιο στηρίζει όλες τις Τράπεζες με τις εγγυήσεις του, αφού στην πράξη οι ξένοι αποδέχονται τις επιλογές της κυβέρνησης.

Οι αμοιβές όλων των μελών του Δ.Σ. της ΕΧΑΕ είναι πάνω από 180.000€ ετησίως δηλαδή, ίδια με πρόσληψη και εργασία 10 μηχανικών Η/Υ που θα βελτίωναν την τεχνολογική υποδομή του ΧΑ. Οι επαγγελματικές πιστοποιήσεις μετά από 22 χρόνια εξετάσεων πιστοποίησης στην Ελλάδα και πρόσφατες εμπειρίες της πράξης είναι προφανώς μόνο για τους μικρούς υπαλλήλους και όχι για τους Διοικούντες, εκλεκτούς των Υπουργών.
 
Εάν όμως οι Διοικούντες δεν έχουν πιστοποιημένη επαγγελματική γνώση πως θα βοηθήσουν αποτελεσματικά την πρόοδο της χώρας; Έτσι κρίνει το ΥΠΟΙΚ; Τοποθετούν μέλη Δ.Σ. του Χ.Α. (με μόνο 2-3 από τα 7 μέλη του Δ.Σ. του Χ.Α. πιστοποιημένα) που εξετάζουν πολύ τεχνικά ,χρηματιστηριακά θέματα, μη πιστοποιημένους με επαγγελματική εργασία έκτος του αντικειμένου, εκλεκτούς τους και αναφέρουν ότι δήθεν εκπροσωπούν επιμελητηριακούς φορείς, ενώ υπάρχουν αντίθετες γραπτές αποδείξεις.
 
Εάν τολμούν ας δείξουν επιστολές των φορέων που να βεβαιώνουν οι φορείς ότι οι ορισθέντες είναι εκπρόσωποι τους. Τους έδωσε ο Υπουργός αυτό το δικαίωμα; Το γνωρίζουν αυτό τα άλλα μέλη Δ.Σ. της ΕΧΑΕ που κάνουν στις θυγατρικές της ΕΧΑΕ τις τοποθετήσεις; Τώρα που το έμαθαν τι θα πράξουν;

Δεν θα ήταν καλύτερα για τους ίδιους και την χώρα να προσφέρουν τον πολύτιμο χρόνο τους και την παραδεκτή εμπειρία και αξιοσύνη τους σε θέματα βελτίωσης των Τραπεζών τους (όπως συγχωνεύσεις, μειώσεις επιτοκίων, ρευστότητα, αναδιοργάνωση, διαχείριση κινδύνων, ΤΕΚΕ, κ.τ.λ.), που τουλάχιστον θεωρητικά γνωρίζουν καλύτερα ώστε:

α) να αντιστρέψουν την κατάρρευση των αξιών των τραπεζών τους,
β) να αφήσουν τις θέσεις στο Δ.Σ. ΕΧΑΕ, Χ.Α κ.τ.λ. για ενδεχόμενα υποδεέστερους (ως προς τις διοικητικές θέσεις) αλλά καταλληλότερους και σήμερα ενεργούς στα συγκεκριμένα χρηματιστηριακά θέματα;

Υπάρχουν διορισμένα μέλη ΔΣ που για χρόνια δεν άνοιξαν το στόμα τους ενώ αμοίβονται κανονικά. Μάλιστα συμμετέχουν και σε πολλά άλλα ΔΣ θυγατρικών τραπεζών από τα οποία επίσης αμοίβονται. Βέβαια ούτε οι Υπουργοί έχουν πιστοποιήσεις και όπως αποδείχθηκε δεν γνωρίζουν τα λειτουργικά των αγορών, γεγονός που οδήγησε στην αύξηση των spreads και στη σημερινή περαιτέρω δυσχερή κατάσταση την οικονομία μας.

Πλήρωσε το Δ.Σ. της ΕΧΑΕ 1 εκατ. ευρώ για περιττή θεωρητική στρατηγική μελέτη του ΧΑ την εταιρία συμβούλων McKenzie. Ας απαντήσουν γιατί και ποια η χρησιμότητα της; Αν η πλειοψηφία των μελών Δ.Σ. της ΕΧΑΕ ήσαν πιστοποιημένοι και προήρχοντο από την ενεργή αγορά δεν θα προτιμούσαν να αξιοποιήσουν αυτό το 1 εκ. υπέρ της τεχνολογικής αναβάθμισης της ΕΧΑΕ;

Δεν θα εγνώριζαν χωρίς να καταβληθεί το 1 εκ. € καλύτερα από τους συμβούλους της McKenzie που ήσαν από χρόνια εκτός ενεργού αγοράς. τι πρέπει να κάνουν για την στρατηγική αναβάθμιση της ΕΧΑΕ;

Την εποχή της σύγχρονης τεχνολογίας και του Internet δεν είναι παράλογο να συντηρείται το κόστος τέταρτης ανεξάρτητης εταιρίας του ΧΚΘ (Χρημ/κό Κέντρο Θεσσαλονίκης, θυγατρική της ΕΧΑΕ), για μη επιχειρηματικούς λόγους; Χωρίς να υπάρξει προγραμματισμός αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και χωρίς σπουδαίο λόγο σπατάλησαν σε βάρος του Δημοσίου και της ΕΧΑΕ εκατομμύρια σε ταξίδια στο εξωτερικό για να γνωριστούν με σημαντικούς θεσμικούς επενδυτές.

Βέβαια η άνοδος της τιμής της μετοχής μέσω αυτών των παρουσιάσεων συντέλεσε επιπλέον σε προσωπικά αφορολόγητα bonus, που δεν έχουν όμως σχέση με τα δημόσια έσοδα ή την ΕΧΑΕ.

Ξοδεύτηκαν από την ΕΧΑΕ εκατομμύρια για επιδαψιλεύσεις και ταξίδια δημοσιογράφων στο εξωτερικό που βοήθησαν στην προσωπική δημοφιλία της Διοίκησης αλλά αυξάνουν τα λειτουργικά έξοδα και συμβάλουν και αυτά στις ακριβές χρεώσεις της ΕΧΑΕ.

Δεν μπόρεσε το Δ.Σ. της ΕΧΑΕ να έχει η ελληνική χρημ/κή εταιρία τουλάχιστον ισότιμη μεταχείριση έναντι των αλλοδαπών μελών από απόσταση. Αφού δεν έσωσαν τους εαυτούς τους θα σώσουν άλλους;

Για να αποκλείουν από τους ξένους πελάτες τους, τις ιδιωτικές ελληνικές ΑΧΕΠΕΥ, άνοιξαν με «κερκόπορτα» λεωφόρους στους ξένους κατά τις μετοχοποιήσεις και όχι μόνο. Είδαν μόνο τα βραχυπρόθεσμα συμφέροντα τους. Τώρα έχασαν την αγορά από τους ξένους. Ο ανταγωνισμός εντείνεται, νέες πλατφόρμες δραστηριοποιούνται ήδη ή θέλουν να δραστηριοποιηθούν στις ελληνικές μετοχές.
 
Παράλληλα ο Έλληνας επενδυτής έχει απομακρυνθεί αφού έχασε την περιουσία του λόγω απατηλών επίσημων πληροφοριών ως προς το ύψος του χρέους και όσοι συνειδητοποιημένοι έμειναν επενδύουν και σε ξένες αγορές, που διαθέτουν μεγαλύτερη ρευστότητα και περισσότερες επενδυτικές επιλογές.

Το XNET της ΕΧΑΕ χωλαίνει εδώ και 2 χρόνια. Το σύστημα INBROKER PLUS της ΕΧΑΕ δεν έχει δυνατότητα τοποθέτησης εντολών σε ελληνικά παράγωγα ακόμη μετά από 2 χρόνια. Τα ξέρουν αυτά τα μέλη ΔΣ ΕΧΑΕ και ΧΑ ή είναι άγνωστα για αυτούς; Γιατί δεν ζήτησαν ποτέ χρονοδιάγραμμα ενεργειών; Πότε θα ολοκληρωθούν;

Δεν έχουν καταφέρει οι διοικήσεις του ΧΑ των τελευταίων ετών να φέρουν την ποντοπόρο ναυτιλία, παρά το γεγονός ότι ήταν το στοίχημά τους. Το μονοπωλιακό ελληνικό χρηματιστήριο είναι το ακριβότερο στην Ευρωζώνη, χωρίς να μπορεί να προσεγγίσει έστω τις υπηρεσίες που παρέχουν άλλες αγορές σημαντικά φθηνότερες από την ΕΧΑΕ.

Όμως το κράτος υπολογίζει σε έσοδα είτε από το φόρο επί των πωλήσεων, είτε από το φόρο υπεραξίας, είτε από τα κέρδη της ΕΧΑΕ είτε από τις ΑΧΕΠΕΥ. Αν όμως δεν γίνουν έγκαιρα οι απαραίτητες κινήσεις, τα έσοδα που θα εισπράξει το δημόσιο θα είναι λιγότερα των αναμενομένων.

Πρέπει λοιπόν να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Να βελτιωθούμε τεχνολογικά και να μειώσουμε τα κόστη, ώστε να μπορέσουμε να ανταγωνιστούμε τις ξένες πλατφόρμες που αν και ξεκίνησαν πολύ αργότερα από την ΕΧΑΕ, προσφέρουν σήμερα πιο ανταγωνιστικά πακέτα στους επενδυτές. Είναι καιρός να κερδίσει η ΕΧΑΕ από τη γνώση των στελεχών της και όχι τα στελέχη της από αυτήν. Ο υπουργός που διοικεί στην πράξη την ΕΧΑΕ πρέπει να έχει την πρωτοβουλία και να δώσει τις λύσεις χωρίς να κρύβεται. Το έκανε ήδη στην περίπτωση του κύριου Λαζαρίδη. Δεν φτάνει όμως αυτό.

Πρέπει επίσης σε συνεργασία με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, να εξετάσουμε εκ νέου τα όσα ισχύουν αναφορικά με τη διάχυση της πληροφόρησης. Αυτή την εποχή, λόγω της διεθνούς προσοχής στο ελληνικό δημοσιονομικό πρόβλημα, δηλώσεις αξιωματούχων, πράξεις των Υπουργών αδράνεια τους ή ανυπαρξία ενεργειών τους ανεβάζει ή κατεβάζει τις τιμές στα χρηματιστήρια.

Οφείλουμε να προστατεύσουμε τους επενδυτές από παραπλανητικές ψευδείς ειδήσεις και να ελέγχουμε την προέλευσή τους, την αξιοπιστία τους επεμβαίνοντας άμεσα. Σήμερα όσοι έχουν κατάλληλη κυβερνητική θέση αποκτούν πρόσβαση σε εσωτερική πληροφόρηση, έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και μπορούν να κερδίζουν πολλά χρήματα, εις βάρος των υπολοίπων. Σήμερα η αγορά κατακλύζεται από φήμες, σενάρια κ.α. με αποτέλεσμα κάποιοι να κερδίζουν χρήματα επειδή γνωρίζουν τι θα κυκλοφορήσει.

Είναι απαράδεκτο ένα mail ή ένα ανόητο δημοσίευμα ως προς την αξιοπιστία να βυθίζει μία αγορά. Οφείλουμε να προστατεύσουμε το θεσμό, να ισχυροποιήσουμε τις άμυνές μας και να μην μπορεί μία φήμη να γκρεμίζει ένα χρηματιστήριο. Ο υποσχεθείς τότε πριν μήνες στην αγορά εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ, δεν έχει ακόμη αναλάβει, παρά τις επίσημες διαβεβαιώσεις του Υπουργείου.

Οφείλουμε να εκπαιδεύσουμε, επενδυτές, δημοσιογράφους αλλά και τους ίδιους μας τους εαυτούς, ώστε να εκλείψουν τέτοια φαινόμενα. Οφείλουν όμως και οι ελεγκτικές αρχές να τιμωρούν όσους εμπλέκονται σε διασπορά ψευδών ειδήσεων. Η εξεταστική Επιτροπή για την οικονομία που μου ανακοίνωσε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός πριν 12 μήνες πρέπει να συσταθεί άμεσα. Γιατί καθυστερεί; Τα πλαστά στοιχεία και η εξαπάτησή τους να έλθουν στο φως. Οι Έλληνες επενδυτές να δικαιωθούν.

Προτείνω να ανοίξει διάλογος για το μέλλον της ελληνικής κεφαλαιαγοράς. Να συμμετάσχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι: Αρμόδιοι Υπουργοί, Διοίκηση ΧΑ, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, Τράπεζα της Ελλάδος, Τράπεζες, Χρηματιστηριακές Εταιρείες, Εισηγμένες, Θεσμικοί Επενδυτές, απλοί επενδυτές, δημοσιογράφοι και γενικότερα όλοι όσοι επιθυμούν να βοηθήσουν.

Στόχος του διαλόγου να είναι η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών, η νομιμότητα των ενεργειών, η αποφυγή της σύγκρουσης συμφερόντων (που αποφεύγει να ασχοληθεί η αρμόδια εποπτική Αρχή, η ΤτΕ), οι χρεώσεις, η επιστροφή των μικρών επενδυτών στο ΧΑ, η επιστροφή των μεγάλων ξένων επενδυτών, η προσέλκυση ισχυρών μη εισηγμένων ομίλων, πιθανές συνεργασίες κ.α. Μόνο με το διάλογο και τη συμμετοχή σε αυτόν όλων μπορούμε να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο μέλλον.

Είναι φυσικά γνωστό πως αν η Κυβέρνηση δεν καταφέρει να βελτιώσει τα οικονομικά της χώρας λίγα πράγματα μπορούν να γίνουν για τη βελτίωση του ΧΑ. Στις 18/5 στη ΓΣ της ΕΧΑΕ δίδεται στον Υπουργό Οικονομικών (και στη Κυβέρνηση) η τελευταία ευκαιρία. Ας αποφασίσει. Πρέπει να πει το μεγάλο ΝΑΙ ή το μεγάλο ΟΧΙ.

Θα είναι σύμφωνος με τις πρόσφατες διακηρύξεις του για καταπολέμηση της φοροαποφυγής και της επιτακτικής ανάγκης προόδου και ανάπτυξης της εθνικής μας οικονομίας ή με όσους συντελούν στη καθυστέρηση και αποφασίζουν μεταξύ των πολλών άλλων που αναφέρθηκαν να λαμβάνουν αφορολόγητες επιστροφές κεφαλαίου σε βάρος της χώρας και των φορολογικών εσόδων ενώ χρειάζονται αυτά τα κεφάλαια για ανάπτυξη της ΕΧΑΕ;

Την εποχή μάλιστα που ο ανάλογος τραπεζικός δανεισμός που θα χρειασθεί η ΕΧΑΕ είναι επαχθής και λόγω πίεσης της ΕΚΤ (όπως πολύ καλά γνωρίζουν οι 7 τραπεζίτες μέλη του Δ.Σ της ΕΧΑΕ) αφαιρεί δυνατότητες χρηματοδότησης από τις άλλες ελληνικές εταιρίες;

Είναι δυνατόν από τα 6 εκ. € (που είναι το πόσο της επιστροφής κεφαλαίου) να δεχθεί να κατευθυνθούν στο εξωτερικό 3,6 εκ. και μόνο 1,2 εκ. € στο άθροισμα Τραπεζών και Ελλήνων θεσμικών επενδυτών; Εάν τα έχει η ΕΧΑΕ διαθέσιμα γιατί να μην μείνουν σε ελληνικές Τράπεζες, ενισχύοντας την επιθυμητή ρευστότητα τους, με απόδοση 5%;

Γιατί λοιπόν παραπονιούνται Κυβέρνηση και Τράπεζες για την έλλειψη ρευστότητας, την μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό κ.τ.λ. όταν οι ίδιοι παίρνουν τέτοιες αποφάσεις;

(*) Ο κ. Αλέξανδρος Μωραϊτάκης, είναι Πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ, Πρόεδρος της NUNTIUS ΑΧΕΠΕΥ, Μέλος του Δ.Σ. του ΕΒΕΑ

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v