Μπορεί ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας να επισκέπτεται τα εργοτάξια του αγωγού ΤΑΡ στον Έβρο και να κάνει δηλώσεις για τη σημασία του έργου, ωστόσο μη νομίσει κανείς ότι το έργο προχωράει απρόσκοπτα. Συνεχίζει να είναι «κολλημένο» εκεί που είχε «κολλήσει» πριν τον σχηματισμό της πρώτης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Δηλαδή στην Τενάγη Φιλίππων αλλά και στους νομούς Σερρών και Δράμας, ενώ οι αντιδράσεις για τη χωροθέτηση υποδομών και τη διέλευση του αγωγού από καλλιεργήσιμες εκτάσεις παραμένουν έντονες και μάλιστα έχουν εμπλουτιστεί από προσφυγές στο ΣτΕ.
Μέχρι στιγμής οι επικεφαλής του έργου στην Ελλάδα δείχνουν διαθέσεις υποβάθμισης των προβλημάτων αυτών, που ενώ είναι γνωστά εδώ και χρόνια αδυνατούν να τα επιλύσουν. Έτσι οι ανησυχίες για την ομαλή εξέλιξη του έργου διευρύνονται. Επιπλέον, προβλήματα εκτός από το ανατολικό σκέλος του αγωγού υπάρχουν και στο δυτικό και σχετίζονται με τη διανομή των αντισταθμιστικών ωφελημάτων στα επιμέρους δημοτικά διαμερίσματα, και ακόμη πιο έντονα είναι στην Ιταλία, στην περιοχή όπου ο υποθαλάσσιος αγωγός εξέρχεται στη στεριά.
Μάλιστα Ιταλοί ακτιβιστές που έχουν συστήσει οργανώσεις όπως την Comitato No Tap και οι οποίοι αντιτίθενται στην κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ, επισκέπτονται συχνά πυκνά την περιοχή της Καβάλας και των Σερρών, προκειμένου να συντονίσουν τις ενέργειές τους με αυτές των αντιδρώντων της Ελλάδας.
Πρόσφατα μάλιστα οι Ιταλοί έδωσαν συνέντευξη στον ραδιοσταθμό της Καβάλας «Στο Κόκκινο Καβάλας 102,8» ("αδελφάκι" του επίσημου σταθμού του ΣΥΡΙΖΑ στην Αθήνα;) μαζί με εκπροσώπους των Πρασίνων, ενώ επιπλέον άρχισαν να διαδίδονται θεωρίες συνωμοσίας για το... ποιοι είναι οι ιδιοκτήτες του αγωγού, τα... συμφέροντα που εξυπηρετούν και άλλες ιστορίες για αγρίους.
Σε ό,τι αφορά στις δικαστικές εμπλοκές: Η προσφυγή στο ΣτΕ που κατέθεσαν τέσσερις δήμοι και συγκεκριμένα, Σερρών, Εμμανουήλ Παππά, Δοξάτου και Καβάλας, ο Αγροτικός Σύλλογος Καβάλας και πολίτες, κατά της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων επρόκειτο να συζητηθεί στις 2 Νοεμβρίου. Ωστόσο πήρε ακόμη μία -την... όγδοη- αναβολή και η συζήτηση μετατέθηκε για την 1η Φεβρουαρίου 2017, με υπαιτιότητα του ίδιου του ΣτΕ.
Με λίγα λόγια, τα πράγματα δεν εξελίσσονται έτσι όπως θέλουν να τα παρουσιάζουν οι κυβερνήσεις και η διοίκηση της εταιρείας. Υπάρχει γενικότερη ανησυχία για την πορεία του έργου, και αυτό φαίνεται και από τις αντιδράσεις αμέσως ή εμμέσως ενδιαφερομένων.
Ο λόγος είναι ότι ο ΤΑΡ «σέρνει» πίσω του επενδύσεις άνω των 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που αφορούν την ανάπτυξη του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ στην Κασπία, την ενίσχυση του αγωγού Αζερμπαϊτζάν-Τουρκίας, την κατασκευή του αγωγού ΤΑΝΑΡ στο έδαφος της Τουρκίας και, τέλος, τον ΤΑΡ.
Έτσι, κάθε μέρα καθυστέρησης στην έναρξη λειτουργίας όλου του συστήματος αυτού, λόγω μη ολοκλήρωσης μικρού τμήματος του αγωγού στην Ελλάδα ή την Ιταλία, σημαίνει απώλειες εκατομμυρίων δολαρίων μόνο από τους τόκους του επενδυμένου και ανενεργού κεφαλαίου. Οι Αζέροι θυμίζουν συνεχώς τι ποσοστά των προγραμματισμένων επενδύσεων έχουν ολοκληρωθεί στη χώρα τους ενώ πρόσφατα θέση κλήθηκε να λάβει και ο ειδικός απεσταλμένος του State Department για θέματα ενέργειας Amos Hochstein.
Για την ώρα αρκέστηκε απλώς να δηλώσει σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα του Μπακού «Trend», ότι η κατασκευή και λειτουργία του αγωγού καλύπτει όλες τις σύγχρονες απαιτήσεις ασφάλειας προσώπων και περιβάλλοντος. Περιμένουμε τη συνέχεια.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.