Χαράτσια και τέλη «δια πάσαν νόσον»

Οι πολίτες καλούνται να πληρώσουν «αμαρτίες» του κράτους και να χρηματοδοτήσουν σημαντικά έργα. Η περίπτωση του Σπατόσημου το 1993 και το ειδικό τέλος που ετοιμάζεται για τους δασικούς χάρτες. του Κων/νου Δέδε.

  • του Κωνσταντίνου Δέδε*
Χαράτσια και τέλη «δια πάσαν νόσον»
Όταν το 1993 ο Στέφανος Μάνος είχε ανακοινώσει την επιβολή του 20ετούς τέλους για τον Εκσυγχρονισμό και την Ανάπτυξη Αεροδρομίων, το περιβόητο «Σπατόσημο», είχε βρεθεί κυριολεκτικά στο μάτι του κυκλώνα. Κανείς δεν πίστευε ότι μπορεί να πραγματοποιηθεί ένα μεγάλο δημόσιο έργο με τη μέθοδο της αυτοχρηματόδοτησης. Σύσσωμη η αντιπολίτευση αλλά και τα ΜΜΕ τον κατηγορούσαν για την επιβολή ενός δυσβάσταχτου χαρατσιού.

Η εξέλιξη είναι γνωστή σε όλους. Το Σπατόσημο έληξε τον Νοέμβριο του 2014 και συνέβαλλε καθοριστικά στην επιτυχία του πειράματος που έκανε ο Μάνος. Το νέο αεροδρόμιο της Αθήνας κατασκευάστηκε και από το 2001 που ξεκίνησε η λειτουργία του αποτελεί ένα κόσμημα για την Ελλάδα.

Στο διάστημα που ακολούθησε δεν ήταν λίγοι οι υπουργοί που κατέφευγαν «δια πάσαν νόσον» στη «λύση» του ειδικού τέλους. Έτσι λοιπόν φτάσαμε στο σημείο να επιβάλλονται – ακόμα και τώρα, μεσούσης της οικονομικής κρίσης - νέα χαράτσια για να χρηματοδοτηθεί η διαδικασία κατάρτισης των δασικών χαρτών που έχει ξεκινήσει από το 1945 !!! Και αυτό δεν είναι το μόνο μεμπτό καθώς με τη συγκεκριμένη ρύθμιση ανοίγουν νέα παράθυρα για τη νομιμοποίηση αυθαιρεσιών.

Ύστερα από πολλές αναβολές το υπουργείο Περιβάλλοντος έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την επίσπευση των διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών.

Η ρύθμιση μπαίνει στην τελική ευθεία την ώρα που η κυβέρνηση αναζητά επειγόντως 70 εκατ. ευρώ, για να καλύψει το κόστος του έργου και ετοιμάζεται να θεσπίσει νέο τέλος στις συναλλαγές ακινήτων και να βάλει «χέρι» ακόμη και στα τέλη κτηματογράφησης, που η Εθνικό Κτηματολόγιο & Χαρτογράφηση Α.Ε (Ε.Κ.Χ.Α.) προορίζει ως «μαξιλάρι» για να καλύψει το κόστος χρηματοδότησης του κτηματολογίου για το υπόλοιπο της χώρας.

Η ρύθμιση χωρίζει τους οικισμούς που βρίσκονται μέσα σε δασικές εκτάσεις σε τρεις βασικές κατηγορίες:

-Στους οικισμούς που θεωρούνται νόμιμα υφιστάμενοι, αφού διαθέτουν όρια και έχουν εγκριθεί είτε με Προεδρικά Διατάγματα, είτε με Πολεοδομικές μελέτες ή έχουν ρυμοτομικά σχέδια.

-Στους οικισμούς που δημιουργήθηκαν σε σχέδια πόλης υπό εκπόνηση ή δεν έχουν συγκεκριμένα όρια, αλλά αποτελούν συγκροτημένους οικισμούς που δημιουργήθηκαν πριν το 1923.

-Στους οικισμούς με αδιευκρίνιστο οικιστικό τοπίο, οι οποίοι στερούνται κάποιας νόμιμης έγκρισης κυρίως με ευθύνη της πολιτείας.

Ειδικές επιτροπές που θα συσταθούν μετά την κατάρτιση των δασικών χαρτών και θα αποτελούνται από μηχανικό της Πολεοδομίας, μηχανικό του Δήμου, ένα δικηγόρο και έναν εκπρόσωπο του Δασαρχείου, θα γνωμοδοτούν κατά περίπτωση στην αποκεντρωμένη διοίκηση, βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων και όχι οριζόντια, σχετικά με τα νομιμότητά τους.

Το πόρισμα θα πρέπει να εκδίδεται εντός ενός έτους και οι ιδιοκτήτες κατοικιών στους οικισμούς αυτούς, θα μπορούν -πληρώνοντας ειδικό τέλος- στη συνέχεια να λάβουν πιστοποιητικό, με το οποίο θα έχουν τη δυνατότητα να μεταβιβάζουν το οίκημα και να προχωρούν σε μεταβολές εμπράγματου δικαιώματος. Χωρίς το συγκεκριμένο πιστοποιητικό θα είναι άκυρη κάθε μεταβολή ιδιοκτησίας.

Όσον αφορά στο ύψος του τέλους, αυτό θα καθοριστεί από Κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, θα διαμορφώνεται βάσει ειδικών συντελεστών, όπως το εμβαδόν της έκτασης και θα κατευθύνεται μέσω του Πράσινου Ταμείου στο έργο των δασικών χαρτών.

Το ειδικό αυτό τέλος είναι το πιστοποιητικό των δασικών χαρτών, το οποίο θα χορηγείται από το οικείο κτηματολογικό γραφείο και όπου δεν υπάρχει, από τη Διεύθυνση Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης κάθε περιοχής και θα εκδίδεται σε κάθε μεταβίβαση ή άλλη μεταβολή εμπράγματων δικαιωμάτων, προκειμένου να βεβαιώσει ότι δεν υπάρχουν δικαιώματα του Δημοσίου επί της έκτασης που κυρώνει ο χάρτης.

Η χρηματοδότηση των δασικών χαρτών θα προέλθει από άλλους δύο πόρους: τα τέλη που θα καταβάλλουν οι πολίτες για να διατυπώνουν τις αντιρρήσεις τους κατά το στάδιο της ανάρτησης των δασικών χαρτών, αλλά και με την πρόβλεψη ότι οι δαπάνες κατάρτισης, ανάρτησης και κύρωσης των δασικών χαρτών μπορούν να καλύπτονται, και από τα τέλη κτηματογράφησης. Πρόκειται για το λεγόμενο 35άρι το οποίο αποτελεί πάγιο τέλος κτηματογράφησης για κάθε δικαίωμα που δηλώνεται στο κτηματολόγιο και το οποίο εκκρεμεί να εισπραχθεί από τα παλιά προγράμματα. Το 35άρι συνοδεύεται από την είσπραξη του ενός επί τοις χιλίοις (0/00), που αφορά το υπόλοιπο ανταποδοτικό τέλος της κτηματογράφησης που καταβάλλεται μετά το στάδιο των διορθώσεων και των ενστάσεων που δεν έχει εισπραχθεί για τα προγράμματα του 2008. Εφόσον οι πόροι αυτοί δεν επαρκούν προβλέπεται ότι θα αξιοποιούνται και οι πόροι του Ειδικού Φορέα Δασών.

Με τη νέα αυτή ρύθμιση η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, επιβεβαιώνει ότι παραμένει συνεπής στη γενικότερη πολιτική που ακολουθεί από την πρώτη κιόλας μέρα που ανέλαβε εξουσία, η οποία χαρακτηρίζεται από κακή έως κάκιστη.

Κακή γιατί παραβιάζει διαρκώς τις κόκκινες γραμμές και τις προεκλογικές εξαγγελίες και δεσμεύσεις της. Σε όλες τις βασικές αλλαγές ψάχνει απεγνωσμένα νέα μέτρα και «χαράτσια» σε βάρος των πολιτών για να κλείσει το κενό.

Την κάκιστη περιγράφει με απόλυτη ακρίβεια αυτό που ζήσαμε το πρώτο εξάμηνο του 2015. Τη ραγδαία επιδείνωση όλων των δεδομένων από την πολιτική που ακολουθούν και το φούσκωμα του λογαριασμού που καλούνται να πληρώσουν οι πολίτες.

*Ο κ. Κωνσταντίνος Δέδες είναι δικηγόρος, μέλος του τομέα Ανάπτυξης της Νέας Δημοκρατίας


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v