"Αύξηση 30% στις online κρατήσεις για Ελλάδα"

Η ελληνική αγορά διαδικτυακών κρατήσεων είχε πέρυσι αύξηση άνω του 30% λέει ο Nτιέγκο Λοφεούντο της Expedia, του μεγαλύτερου ομίλου online κρατήσεων. Γιατί η Αθήνα παραμένει προβληματικός προορισμός.

Αύξηση 30% στις online κρατήσεις για Ελλάδα
Η ελληνική αγορά διαδικτυακών κρατήσεων παρουσίασε πέρυσι αύξηση άνω του 30%, ενώ οι τουρίστες που αγοράζουν μέσω του Internet τα εισιτήριά τους είναι περισσότερο εύποροι και πρόθυμοι να διαθέσουν μεγαλύτερα ποσά για τη διαμονή τους, υποστηρίζει ο υπεύθυνος εμπορικής διοίκησης ανατολικής Μεσογείου, Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Ινδικού Ωκεανού της Expedia Nτιέγκο Λοφεούντο.

Ο Ντ. Λοφεούντο, υπεύθυνος για την Ελλάδα και για τις γειτονικές ανταγωνιστικές τουριστικές αγορές στον αμερικανικό κολοσσό, επισημαίνει, όμως, πως «η Αθήνα είναι ιδιόρρυθμη αγορά, που εξαρτάται πλέον από τις απεργίες και τις διαδηλώσεις τις οποίες οι επισκέπτες καλούνται να γνωρίζουν πριν την επισκεφτούν».

Όπως λέει, «για παράδειγμα, εγώ αναγκάστηκα να ακυρώσω το ταξίδι μου στην Αθήνα δύο φορές για τον λόγο αυτόν, φαντάζομαι πως και πολλοί άλλοι ταξιδιώτες θα είχαν το ίδιο πρόβλημα με εμένα». Ο ίδιος προσθέτει πως κυρίως στην ηπειρωτική Ελλάδα οι τιμές πέρυσι δεν παρουσίασαν μεγάλη πτώση, όμως στα νησιά οι προσφορές ήταν καλύτερες από προηγούμενες χρονιές.

Γι’ αυτόν τον λόγο, για την Expedia, άνοδο σε διανυκτερεύσεις σημείωσαν αγορές όπως οι Κυκλάδες 56%, τα Δωδεκάνησα μεγαλύτερη από 90% και τα Ιόνια Νησιά 70%.
 
Με έσοδα περίπου 3 δισ. δολάρια στο εννεάμηνο του 2011 (φέτος γράφει τζίρο κοντά στο 1 δισ. ανά τρίμηνο), συνολικό ύψος κρατήσεων κοντά στα 29 δισ. δολάρια, η Expedia δεν είναι απλώς ο μεγαλύτερος όμιλος online κρατήσεων διεθνώς, αλλά και το μεγαλύτερο ταξιδιωτικό γραφείο του κόσμου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της, το 29% των πελατών της που επισκέφτηκαν την Ελλάδα προέρχεται από τις ΗΠΑ, το 17% από τη Βρετανία, το 16% από την Ιταλία και το 8% από τη Γερμανία.

Ακολουθεί η συνέντευξη του Ντ. Λοφεούντο:


** Η Expedia είναι η κορυφαία εταιρεία διαδικτυακών ταξιδιωτικών κρατήσεων στον κόσμο. Μπορείτε να μας δώσετε στοιχεία για το πώς εξελίσσεται αυτή η αγορά κρατήσεων παγκοσμίως, στην Ευρώπη και στην Ελλάδα;

** Η αγορά των online κρατήσεων συνεχίζει να αυξάνεται με σταθερό ρυθμό της τάξεως του 30% και άνω τον χρόνο και η Expedia, ως το μεγαλύτερο online ταξιδιωτικό πρακτορείο, έχει συνεισφέρει στην ανάπτυξη αυτή. Σε παγκόσμιο επίπεδο, παρουσίασε θετικά αποτελέσματα τη φετινή χρονιά καθώς δημιουργήθηκε ένα μίγμα νέων αγορών. Η Expedia ανέπτυξε νέες ιστοσελίδες στη Λατινική Αμερική, στη Βραζιλία, στο Μεξικό και στην Αργεντινή, ενώ συνεργάστηκε και με την Air Asia στην περιοχή Ασίας - Ειρηνικού, μια ταξιδιωτική αγορά συνολικής αξίας 300 δισ. δολαρίων.

Η Expedia, λοιπόν, έχει εισέλθει δυναμικά στην αγορά της Κίνας μέσα και από τη συνεργασία της με την eLong μερικά χρόνια πριν καθώς και στην ινδική αγορά, ενώ με την πρόσφατη συνεργασία της με την Air Asia, τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, εισέρχεται στην ασιατική αγορά λανσάροντας ιστοσελίδες στη Σιγκαπούρη, στη Μαλαισία και στην Ταϊλάνδη και διαθέτοντας τα ξενοδοχεία που συνεργάζονται μαζί της στις ιστοσελίδες ξενοδοχείων και πτήσεων της Air Asia. Συνεπώς, η Expedia αναπτύσσεται πλέον με σταθερό ρυθμό και στη συγκεκριμένη πλευρά του πλανήτη.

Γενικά, θα μπορούσα να πω ότι η κρίση δεν έχει επηρεάσει την ευρωπαϊκή αγορά. Ωστόσο, υπάρχουν συμπεριφορές οι οποίες έχουν αλλάξει, όπως η αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών. Οι πελάτες στρέφονται όλο και πιο συχνά στις προσφορές της τελευταίας στιγμής εξαιτίας κυρίως των πρόσφατων γεγονότων σε συγκεκριμένες περιοχές της Μεσογείου, όπως η Βόρεια Αφρική.

Αυτός είναι ένας παράγοντας που εξηγεί και τη γενικότερη αλλαγή που παρατηρείται στην αγορά. Για παράδειγμα, τα αποτελέσματα για την Ελλάδα ήταν πολύ καλά καθώς φέτος το καλοκαίρι η ελληνική τουριστική αγορά παρουσίασε αύξηση μεγαλύτερη, της τάξεως του 30%, ενώ η αύξηση των κρατήσεων της Expedia ήταν ακόμα μεγαλύτερη συγκριτικά με το αντίστοιχο ποσοστό την περσινή χρονιά. Το ίδιο συνέβη και σε χώρες όπως η Τυνησία, το Μαρόκο και η Αίγυπτος καθώς πλέον ο παράγοντας ασφάλεια είναι πολύ σημαντικός για τους ταξιδιώτες.

Ωστόσο, για την Ελλάδα, η Αθήνα είναι ιδιόρρυθμη αγορά, που εξαρτάται πλέον από τις απεργίες και τις διαδηλώσεις, τις οποίες οι επισκέπτες καλούνται να γνωρίζουν πριν την επισκεφτούν. Για παράδειγμα, εγώ αναγκάστηκα να ακυρώσω το ταξίδι μου στην Αθήνα δύο φορές και για τον λόγο αυτόν φαντάζομαι πως και πολλοί άλλοι ταξιδιώτες θα είχαν το ίδιο πρόβλημα με εμένα.


** Αυτή η ραγδαία αύξηση των διαδικτυακών ταξιδιωτικών κρατήσεων εκτιμάτε ότι θα έχει συνέχεια ή κάποια στιγμή θα φτάσει στα όρια του κορεσμού;

** Καλώς εχόντων των πραγμάτων, όχι. Δεν πιστεύω πως οι ταξιδιωτικές κρατήσεις θα φτάσουν στα όρια του κορεσμού καθώς υπάρχουν ακόμη πολλοί άνθρωποι οι οποίοι δεν αγοράζουν μέσω του διαδικτύου. Υπάρχουν πάρα πολλοί εκεί έξω που μας περιμένουν, ενώ υπάρχουν και πολλά ξενοδοχεία, προϊόντα, προορισμοί, χώρες και περιοχές που είτε δεν προσφέρονται καθόλου είτε δεν προσφέρονται όπως θα έπρεπε στους πελάτες. Επομένως, βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή της εποχής των διαδικτυακών κρατήσεων.

Επίσης, δεν πρέπει να δούμε το ίντερνετ μονάχα ως ένα online περιβάλλον, όπου πραγματοποιούνται συναλλαγές. Όπως μπορείτε να αντιληφθείτε, μετακινούμαστε πλέον από το online περιβάλλον στο περιβάλλον των πολλών συσκευών, καθώς πλέον πέρα από τα laptops και τους προσωπικούς υπολογιστές υπάρχουν και τα κινητά τηλέφωνα.

Κατά τη γνώμη μου, η συσκευή που θα κυριαρχήσει στο μέλλον θα είναι η τηλεόραση η οποία θα διαθέτει σύνδεση στο ίντερνετ και θα επαναφέρει τους ανθρώπους μπροστά στην οθόνη της, ενώ θα παρέχει περισσότερες δυνατότητες.

Σήμερα, ξοδεύομε οκτώ ώρες την ημέρα μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή και δύο ώρες την ημέρα μπροστά στην οθόνη της τηλεόρασης. Με την τηλεόραση που θα μπορεί να συνδέεται στο ίντερνετ, θα μπορούμε να προσφέρουμε μια εμπειρία 32 ιντσών, γεγονός που θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο διαδίδουμε τα προϊόντα μας στους πελάτες μας. Θα έχουμε επομένως στη διάθεσή μας μεγαλύτερες οθόνες, 3D δυνατότητες, θα μπορούμε να προβάλλουμε τις υπηρεσίες μας μέσα από videos, κάτι που δεν μπορεί να έχει την ίδια απήχηση μέσα από την οθόνη του laptop, πόσο μάλλον του κινητού μας τηλεφώνου. Συνεπώς, οι διαδικτυακές ταξιδιωτικές κρατήσεις δεν θα σταματήσουν να παρουσιάζουν αύξηση.

** Η Expedia συνεργάζεται στην Ελλάδα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, την Ένωση Ξενοδόχων Αθήνας και νομίζω και με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού. Ποια είναι τα αποτελέσματα αυτής της συνεργασίας και τι άλλο πρέπει να γίνει ώστε οι ελληνικοί τουριστικοί προορισμοί να αυξήσουν τις διαδικτυακές τους κρατήσεις;

** Πιστεύω πως υπάρχουν τρεις βασικές περιοχές συνεργασίας: Η πρώτη είναι η καθαρή διαφήμιση. Συνεργαστήκαμε με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού κατά τη διάρκεια δύσκολων μηνών μέσα στο 2010 και λανσάραμε καμπάνιες με τις οποίες προσπαθήσαμε να πείσουμε τους ταξιδιώτες να έρθουν στην Αθήνα.

Επικεντρωνόμαστε στην Αθήνα και όχι στην Ελλάδα, καθώς από όσα αντιλαμβάνομαι η Αθήνα θεωρείται προβληματική πόλη. Το γεγονός αυτό εξηγεί γιατί οι κρατήσεις για τα ελληνικά νησιά ήταν πολύ περισσότερες συγκριτικά με τις αντίστοιχες για την Αθήνα. Το ίδιο συνέβη και με την Αίγυπτο και το Κάιρο ως καλοκαιρινό προορισμό.

Επομένως, σχεδιάσαμε διαφημιστικές καμπάνιες, και η Expedia κατάφερε με τον τρόπο αυτόν να απευθυνθεί σε ένα κοινό της τάξεως των 62 - 75 εκατομμυρίων ανθρώπων ανά μήνα παγκοσμίως, οι οποίοι έδειξαν ενδιαφέρον για την Ένωση Ξενοδόχων Αττικής και τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού. Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο της διαφημιστικής καμπάνιας, που έτρεξε τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο, οι αναζητήσεις για την Αθήνα στις ιστοσελίδες της Expedia όπου προβλήθηκαν οι διαφημίσεις αυξήθηκαν κατά 59%, ενώ οι διανυκτερεύσεις και ο τζίρος των ξενοδοχείων που συμμετείχαν στη διαφήμιση αυξήθηκαν 20% και 22% αντίστοιχα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010.

Με τον τρόπο αυτόν, λοιπόν, προσπαθήσαμε να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους και να τους περάσουμε το σωστό μήνυμα όσον αφορά το θέμα της ασφάλειας. Κατά συνέπεια, κάνουμε λόγο για μια καθαρή σχέση με τα μέσα ενημέρωσης.

Επιπλέον, υπάρχει και μια συναλλαγματική σχέση, η οποία αποκαλύπτει μια συναλλαγματική αξία πίσω από την πλατφόρμα της Expedia και δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί. Δηλαδή, πόσα χρήματα ξοδεύτηκαν για διαφημίσεις σε κάποιο αεροδρόμιο καθώς και πόσα χρήματα παράχθηκαν σε όρους πραγματικών κρατήσεων λόγω της συγκεκριμένης διαφήμισης, η οποία καλεί τους ταξιδιώτες να έρθουν στην Ελλάδα. Αντίθετα, στην online αγορά, όταν τρέχεις μια καμπάνια, γνωρίζεις τα ακριβή αποτελέσματα και μπορείς να εκτιμήσεις την απόδοση της επένδυσης και να υπολογίσεις το κόστος απόκτησης του πελάτη.

Επίσης, πέρα από τις παραπάνω σχέσεις, υπάρχει και ένας τρίτος βασικός πυλώνας που οφείλουμε να λάβουμε υπόψη και είναι η εκπαίδευση. Η εκπαίδευση είναι το κλειδί για να μπορέσουν οι ξενοδόχοι να κατανοήσουν τους κανόνες του online παιχνιδιού. Συνεπώς, η εκπαίδευση αποτελεί σημαντικό παράγοντα για όσους παρέχουν τις υπηρεσίες τους ηλεκτρονικά, ενώ ο ίδιος ο καταναλωτής είναι στην ουσία αυτός που θα τους εκπαιδεύσει αφού θα τους δείξει τι πραγματικά επιθυμεί.

** Ποια είναι η εικόνα για τις φετινές κρατήσεις στην Ελλάδα μέσω της Expedia; Πώς ήταν οι τιμές του 2011 έναντι του 2010; Ποιοι είναι οι πιο δημοφιλείς ελληνικοί προορισμοί;

** Το 2011 ήταν σε γενικές γραμμές θετική χρονιά για τις online κρατήσεις όπως είδαμε μέσα από την κίνηση της Expedia. Για την Ελλάδα παρατηρήθηκε άνοδος μεγαλύτερη του 30% τόσο σε διανυκτερεύσεις όσο και σε τζίρο, χωρίς παράλληλα να σημειωθεί πτώση τιμών.

Είναι εμφανές βέβαια πως δεδομένης της φετινής κατάστασης η μεγαλύτερη άνοδος καθώς και η διατήρηση της μέσης τιμής σε υψηλά επίπεδα προέρχονται περισσότερο από τη νησιωτική Ελλάδα και όχι τόσο από την Αθήνα. Συγκεκριμένα, αγορές όπως οι Κυκλάδες σημείωσαν άνοδο σε διανυκτερεύσεις 56%, τα Δωδεκάνησα μεγαλύτερη από 90% και τα Ιόνια Νησιά 70%.


** Πώς σκέφτεται η Expedia να προωθήσει την Ελλάδα διεθνώς;

** Η Expedia βασίζει τον σχεδιασμό της προβολής της παγκοσμίως σε στρατηγικές marketing, σε συγκεκριμένο ημερολόγιο και σε πρωτοβουλίες. Είμαστε παρόντες σε πολλές γεωγραφικές περιοχές του κόσμου και λαμβάνουμε αιτήματα από κύριες αγορές όπως είναι θα έλεγα η Expedia Germany, Expedia USA, Expedia Japan, που ακολουθούν τις δικές τους εποχικές ανάγκες.

Για παράδειγμα, εάν ταξιδιώτες από την Ιαπωνία ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν με οποιαδήποτε αφορμή στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, των νησιών και των πόλεών της, διασταυρώνουμε τις πληροφορίες από τις διαφορετικές αγορές και κάνουμε προσφορές για την Ελλάδα για όλο τον χρόνο.

Γίνεται κατανοητό ότι μερικές αγορές εκτίθενται περισσότερο από άλλες, ενώ από κάποιες αγορές πιθανώς να λαμβάνουμε πολλά αιτήματα κι από άλλες εποχικά. Στην Expedia, προωθούμε τα προϊόντα μας μέσα από το online περιβάλλον και τις καμπάνιες μας μέσα από τις ηλεκτρονικές πρωτοβουλίες που σχεδιάζουμε.

** Ποια είναι η ποιότητα του τουρισμού της Ελλάδας και ποιες οι προοπτικές του;

** Γενικά, οι online πελάτες οφείλουν να διαθέτουν συγκεκριμένα εργαλεία και συμπεριφορά για να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικές συναλλαγές. Πρέπει λοιπόν να διαθέτουν έναν υπολογιστή, σύνδεση στο διαδίκτυο και πιστωτική κάρτα με την οποία να μπορούν να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονική κράτηση αξίας 8.000 ευρώ για διακοπές για τους ίδιους και την οικογένειά τους. Επομένως, αναφερόμαστε σε έναν συγκεκριμένο τύπο πελατών.

Οι πελάτες της Expedia είναι γυναίκες σε ποσοστό 52%, κατέχουν πανεπιστημιακό τίτλο σπουδών σε ποσοστό 53%, ενώ το συνολικό ετήσιο εισόδημά τους ανέρχεται στα 75.000 δολάρια τον χρόνο. Πρόκειται συνεπώς για ένα συγκεκριμένο κοινό. Η Expedia φέρνει στην Ελλάδα ευκατάστατους πελάτες από διαφορετικά μέρη του κόσμου. Πελάτες που γνωρίζουν τα προϊόντα της, διαθέτουν μόρφωση και είναι πρόθυμοι να διαθέσουν ένα σημαντικό πόσο για τη διαμονή τους.

Επομένως, οι πελάτες της Expedia είναι πελάτες που κάθε ξενοδόχος θα επιθυμούσε να έχει.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v