Παντελιάδης (Kenotom): Πώς χτίσαμε ελληνική ομάδα στα automotive electronics

Πώς ξεπέρασε τις δυσκολίες και πώς κερδίζει σταθερά μερίδια αγοράς μια ελληνική εταιρεία που απευθύνεται σε μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Τους σχεδιασμούς περιγράφει στο Euro2day.gr ο CEO Φώτης Παντελιάδης.

Παντελιάδης (Kenotom): Πώς χτίσαμε ελληνική ομάδα στα automotive electronics

Με σταθερή ανάπτυξη στα περίπου 7,5 έτη λειτουργίας της, η Kenotom παράγει καινοτομία για πολυεθνικές εταιρείες-πελάτες της στον χώρο της βιομηχανίας και κυρίως για την αυτοκινητοβιομηχανία από την έδρα της στη Θεσσαλονίκη.

Συμμετέχει, παρέχοντας υπηρεσίες, στην ανάπτυξη εξειδικευμένων ηλεκτρονικών συστημάτων, τους λεγόμενους «εγκεφάλους» για αυτοκινητοβιομηχανίες στη Γερμανία, την Αυστρία και άλλες χώρες και ανοίγει μια αγορά με δυνητικές ευκαιρίες για ταλαντούχους μηχανικούς στην Ελλάδα, η οποία υστερεί έναντι γειτονικών χωρών όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Τσεχία, η Σερβία, ορισμένες από τις οποίες δεν διαθέτουν αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά παρόλα αυτά αναπτύσσουν υπηρεσίες και προϊόντα γύρω από αυτό τον χώρο.

Η Kenotom εγκαινίασε τη δραστηριότητά της το 2014, όταν ο Φώτης Παντελιάδης και ο Τηλέμαχος Ματιάκης επέστρεψαν στην Ελλάδα από τη Γερμανία όπου εργάζονταν, όχι τόσο για να δημιουργήσουν αξία για την τοπική οικονομία, όπως αποδεικνύεται εκ των υστέρων, αλλά για να ζήσουν με τις οικογένειές τους όπως ονειρεύονταν.

Πρακτικά «εξ ανάγκης», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στο Euro2day.gr ο Φώτης Παντελιάδης, CEO της Kenotom σήμερα, ο οποίος παρεμπιπτόντως γεννήθηκε στη Γερμανία και επέστρεψε στην Ελλάδα στα 7 του χρόνια. Όταν βγήκε στην αγορά εργασίας δούλεψε για τη γερμανική Siemens και για αρκετά χρόνια μοίραζε τον χρόνο του μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας. «Δεν ήταν ζωή αυτό», σημειώνει και μιλώντας για την απόφαση έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας εξηγεί ότι «με τα προσόντα που είχαμε με τον συνεταίρο μου και με τα δεδομένα της αγοράς εκείνη την εποχή, το πολύ πολύ θα εξασφαλίζαμε μισθό 800-900 ευρώ, ως υπάλληλοι. Η εναλλακτική του freelancer μπορεί να υποσχόταν μεγαλύτερη ρευστότητα, αλλά είχε μεγάλο ρίσκο». Ζύγισαν τα δεδομένα και τόλμησαν το εγχείρημα.

Η πορεία της Kenotom τους δικαιώνει, καθώς σήμερα η εταιρεία στηρίζεται από πέντε βασικούς μετόχους. Πέραν των Παντελιάδη και Ματιάκη, που ελέγχουν το 58% εξ ημισείας, συμμετέχουν ο Παναγιώτης Ζαπάρτας με 27%, ο Κωνσταντίνος Λάμαρης με 10% και ο Βασίλης Βασιλικός με 5%.

Η δραστηριότητα

Έχοντας χτίσει τη δική της "dream team" 150 ταλαντούχων στελεχών, η Kenotom εξειδικεύεται στα ενσωματωμένα συστήματα, δηλαδή, όπως εξηγεί ο κ. Παντελιάδης «στα έξυπνα συστήματα U που κρύβονται σε διάφορες συσκευές, εν προκειμένω στα αυτοκίνητα για την εκτέλεση συγκεκριμένων λειτουργιών, σε μοντελοποίηση συστημάτων (HiL, MiL, SiL) και σε λύσεις ελέγχου και αυτοματισμού που δεν παράγουν οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά τις αναζητούν από εξειδικευμένους μηχανικούς ανά τον κόσμο».

Ας σημειωθεί ότι ένα εμπορικό αυτοκίνητο μπορεί να διαθέτει μέχρι και 80 τέτοιες μονάδες ελέγχου, από το αυτόματο κλείδωμα και τον αερόσακο μέχρι τον αυτόματο πιλότο. Όπως εξηγεί στο Euro2day.gr ο κ. Παντελιάδης, «αυτές οι εφαρμογές δεν είναι “μερεμέτια”, χαμηλού κόστους εργασίες που μπορούν να παραχθούν από freelancers, αλλά απαιτούν καινοτόμες υπηρεσίες και εργασία από μηχανικούς με υψηλή εξειδίκευση και φιλοδοξίες να δημιουργήσουν». Αυτό είναι το προφίλ εργαζομένων της Kenotom, που δουλεύουν σε ομάδες 15-20 ατόμων για κάθε project προκειμένου να παραδώσουν άρτιο έργο στη γραμμή παραγωγής.

Η ομάδα της Kenotom δεν στοχεύει στο μέγεθος της Bosch, που αποτελεί κορυφαίο προμηθευτή τέτοιων συστημάτων για τη βιομηχανία, αλλά κερδίζει σταθερά μερίδιο στην αγορά automotive electronics υλοποιώντας έργα υψηλών προδιαγραφών ανθεκτικότητας και ασφάλειας. Εξάλλου, το ρίσκο στη συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι υψηλό. Για παράδειγμα oι αερόσακοι πρέπει να ανοίγουν σε 20 χιλιοστά του δευτερολέπτου και όχι αργότερα. Πολλά τέτοια έργα εμπλέκουν εκατοντάδες μηχανικούς και για μεγάλο διάστημα. Αρκεί να ληφθεί υπόψη ότι σήμερα αναπτύσσονται εφαρμογές που θα βγουν στον δρόμο το 2024-2025.

Αυτή η κουλτούρα για υψηλά standards δεν υπάρχει γενικά στην Ελλάδα, που στερείται επιπλέον μηχανικών experts, σύμφωνα με τα στελέχη της Kenotom. Η εταιρεία έφερε από το εξωτερικό καλές πρακτικές, προσέλαβε καλούς αποφοίτους από ελληνικά πανεπιστήμια, τους εκπαίδευσε και σήμερα επιχειρεί να προσελκύσει Έλληνες του εξωτερικού. Η δυσκολία βέβαια είναι μεγάλη, καθώς παρά το γεγονός ότι προσφέρει υψηλούς μισθούς για τα δεδομένα της τοπικής αγοράς, δεν είναι εύκολο να ανταγωνιστεί τη Γερμανία και άλλες χώρες με ανεπτυγμένη αγορά automotive electronics.

Κίνητρα και αντικίνητρα

Ο κ. Παντελιάδης σημειώνει επιπλέον ότι σε αυτές τις χώρες υπάρχει κρατική υποστήριξη νέων επιχειρηματικών προσπαθειών ενώ τα κίνητρα επαναπατρισμού δεν συγκρίνονται με αυτά στο ελληνικό πρόγραμμα. Υπενθυμίζει δε τη δική του εμπειρία, καθώς όταν δημιουργήθηκε η εταιρεία έπρεπε να δώσει 100% προκαταβολή φόρου την 1η χρονιά.

«Αυτό ήταν τροχοπέδη για να προσλάβουμε άτομα», τονίζει αναφερόμενος επίσης στις δυσκολίες δανεισμού, που υφίστανται ακόμη και σήμερα, που η εταιρεία μπορεί να επιδείξει ανάπτυξη. Ενδεικτικά μεταφέρει ότι «το 2019 που η Kenotom έχτιζε τα νέα της γραφεία, λόγω της υψηλής επένδυσης σε συστήματα ασφαλείας, διερεύνησε δυνατότητες τραπεζικού δανεισμού και παρόλο που είχε 5 χρόνια καλής πορείας, όταν ζήτησε επιχειρηματικό δάνειο της ζητήθηκε και 100% cash collateral».

Έτσι η εταιρεία είναι αυτοχρηματοδοτούμενη, με το 100% των έργων να πληρώνεται από τους πελάτες. Συμμετέχει σε κάποια προγράμματα ΕΣΠΑ αλλά τα κεφάλαια αυτά δεν ξεπερνούν το 3% ως ποσοστό του κύκλου εργασιών της, που διαμορφώθηκε σε 4,315 εκατ. ευρώ το 2021 από 3,27 εκατ. ευρώ το 2020. Παρά την αβεβαιότητα την περίοδο της πανδημίας, η εταιρεία δεν συρρικνώθηκε, ενώ το 2021 διπλασιάστηκε η ζήτηση.

Χάρη στην ειδίκευση στην ηλεκτροκίνηση, η Kenotom επωφελήθηκε από την αναβάθμιση του R&D budget στην αγορά, καθώς από 3η προτεραιότητα, πίσω από την αυτόνομη οδήγηση και τα θέματα που σχετίζονται με τις τηλεπικοινωνίες, έγινε 1η. Έτσι η εταιρεία αντί να συρρικνωθεί λόγω της κρίσης διπλασίασε το προσωπικό της από 70 σε 139 άτομα. Είναι κερδοφόρα και για το 2022 προσβλέπει σε περαιτέρω μεγέθυνση, σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, έργων και απόδοσης, καθώς αναμένεται η ολοκλήρωση σημαντικών projects.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v