Το στίγμα που θα έδινα για την νέα επιχειρηματικότητα είναι ξεκάθαρο. Εξωστρέφεια, στρατηγικός σχεδιασμός, τόλμη για νέα προϊόντα και αγορές, δυνατή οργάνωση, αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, αναζήτηση στρατηγικών συνεργασιών, ισχυρό μοντέλο διακυβέρνησης, τονίζει στο Euro2day.gr ο Αγησίλαος Τουμαζάτος, Διευθύνων Σύμβουλος της Intelligent Business Forces (IBF) και Πρώην Διευθυντής της ΠΑΕ Παναθηναϊκός.
Υπογραμμίζει πως μοντέλο της IBF επιλέχθηκε συνειδητά επιλέχθηκε στρατηγικά. Ο λόγος είναι απλός. Σε ένα περιβάλλον που όλα αλλάζουν διαρκώς με απίστευτες ταχύτητες, μόνο ένα τρόπος υπάρχει να προλαβαίνεις και να εμπεδώνεις τις αλλαγές, τα θετικά, τους κινδύνους και τις ευκαιρίες.
Είχατε μια σημαντική καριέρα,τόσο ως Γενικός Διευθυντής της ΠΑΕ Παναθηναικός όσο ως και ανώτατο στέλεχος μιας από τις μεγαλύτερες διεθνείς εταιρείες συμβούλων, της Deloitte.Τι σας έχει μείνει από τις θητείες σας αυτές μιας και πρόκειται για τελείως διαφορετικές αγορές;
Είναι αλήθεια ότι πρόκειται για δύο πολύ διαφορετικές αγορές. Θα έλεγα ότι η δυνατότητα να βλέπεις την αγορά παγκοσμίως μέσα από μια εταιρεία όπως η Deloitte η/και παρόμοιου βεληνεκούς εταιρείες είναι αυτό που μου έχει μείνει ως μοναδική εμπειρία. Νιώθεις ότι ανήκεις πραγματικά στην παγκόσμια αγορά και αποκτάς γνώσεις και εμπειρίες από όλους τους κλάδους. Ειδικά στη περίπτωση μου όπου ακολούθησα ένα διαφορετικό μονοπάτι από το συνηθισμένο, δηλαδή να συνεργασθώ με την Deloitte όταν είχα ήδη σχεδόν 10χρόνια εμπειρία ως στέλεχος σε μεγάλες βιομηχανίες. Αυτό μου επέτρεψε να αδράξω την ευκαιρία για γνώση και εμπειρίες σε βάθος σε πολλαπλάσιο βαθμό, έναντι του να είχα συνεργασθεί αμέσως μετά τις σπουδές μου, όπως γίνεται συνήθως χωρίς να έχει αναπτυχθεί ένα σημαντικό υπόβαθρο εμπειριών.
Τώρα στην ΠΑΕ ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΌΣ, την μεγαλύτερη και ιστορικότερη ομάδα της Ελλάδος ιδιαίτερα στο Ευρωπαϊκό Ποδόσφαιρο αλλά και ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο Brand, τα πράγματα ήταν εντελώς διαφορετικά. Δεν ένιωθες απλά μέρος της παγκόσμιας αγοράς αλλά ήσουν ζωντανό μέρος σε καθημερινή βάση ίσως της πιο δυναμικής και ανερχόμενης αγοράς παγκοσμίως η οποία συγκεντρώνει σχεδόν όλες τις ειδικότητες και κλάδους που υπάρχουν, πλέον του καθαρά αθλητικού τομέα. Τέλος είναι ο μόνος χώρος όπου η σφαίρα επηρεασμού των καταστάσεων περιλαμβάνει άπειρους και ενδεχομένως με διαφορετική οπτική μετόχους.
Για όλα αυτά ευχαριστώ την "ΠΑΕ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΚΟΣ" για την άριστη συνεργασία που είχαμε αλλά και για αυτά που μου προσέφερε ως επαγγελματική εμπειρία.
Σήμερα έχετε δημιουργήσει μια ευέλικτη εταιρεία συμβούλων την IBF (Intelligence Business Forces). Ποια κενά της αγοράς έρχεστε να καλύψετε και συνεπώς ποιοι είναι οι στρατηγικοί σας στόχοι;
Οι συνεργάτες μου και εγώ καλύπτουμε όλο το εταιρικό φάσμα δημιουργίας εταιρικής αξίας, σε τομείς όπως: Ηγεσία, Ηλεκτρονικό Εμπόριο, Ψηφιακή οικονομία, Χρηματοοικονομικές συμβουλές, Καινοτομία και Ψηφιοποίηση καθώς και Εταιρική Διακυβέρνηση. Όλα τα παραπάνω τα αξιοποιούμε στην κατεύθυνση του Νέου Επιχειρείν και της μεγέθυνσης των εταιρειών-ανεξάρτητα από το μέγεθος και το είδος της επιχείρισης- ανοίγοντας δρόμους στην παγκόσμια αγορά για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Αναλαμβάνουμε ακόμη την ανεύρεση στρατηγικών συνεργατών, την μόχλευση κεφαλαίων με σύγχρονους τρόπους και σε ώριμες αγορές (πχ εισαγωγή μιας ΜΜΕ στο εναλλακτικό χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ή/και προσέλκυση διεθνών επενδυτικών κεφαλαίων), την εισαγωγή εταιρειών σε νέες αγορές, κτλ.
Διαθέτουμε μεγάλη δύναμη στην πολυσυλλεκτικότητα των γνώσεων/ειδικοτήτων μέσω των εταίρων της IBF και διεθνή χαρτοφυλάκιο εμπειριών το οποίο έχουμε αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια όλοι μαζί.
Το ισχυρό δίκτυο επαφών στην διεθνή αγορά, η επιπλέον μόχλευση επαφών από τον χώρο του sports industry, η αποτελεσματική αξιολόγηση καταστάσεων και προτάσεων, η δυνατότητα παροχής των βέλτιστων πρακτικών, η μετάδοση και ανταλλαγή της γνώσης, η στρατηγική της συνεργατικής ανάπτυξης είναι τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την προσφορά των υπηρεσιών που προσθέτουν καθημερινά αξία στους συνεργάτες μας.
Το κενό λοιπόν που καλύπτουμε θα λέγαμε με μια φράση ότι είναι: “Ή προσβάσιμη και αξιόπιστη παροχή ποιοτικών ευκαιριών ανάπτυξης παγκοσμίως σε όλα τα μεγέθη των εταιριών ανεξάρτητα από το είδος τους”.Δηλαδή την δημιουργία ενός ουσιαστικά νέου επιχειρείν που πλέον θα γίνει προαπαιτούμενο για την βιωσιμότητα των εταιρειών στην ενιαία παγκόσμια αγορά.
Απαριθμήστε μας τα σημαντικότερα projects στα οποία συμμετέχετε αυτή την περίοδο. Σε ποιους τομείς της ελληνικής οικονομίας βλέπετε σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον. Εξετάζετε συμπράξεις με διεθνή επενδυτικά κεφάλαια. Πως αντιμετωπίζουν οι τελευταίοι τα εμπόδια και τα αντικίνητρα που προβάλλει το Ελληνικό Δημόσιο;
Αυτή την περίοδο έχουμε τρία –καταρχήν- διαφορετικά μεταξύ τους έργα. Το ένα αφορά στην είσοδο ενός ψηφιακού προϊόντος στην Ελληνική αγορά από μια φιλόδοξη εταιρεία από την μακρινή Ισλανδία. Η IBF έχει αναλάβει όλα όσα προηγουμένως αναφέραμε. Δηλαδή την ανάπτυξη της στρατηγικής για την εισαγωγή στην εγχώρια αγορά, την έρευνα αγοράς, την ανάπτυξη του οικονομικού σχεδιασμού με διάφορα σενάρια, την ανάπτυξη των ψηφιακών εμπορικών δράσεων, την ψηφιακή προβολή , την ανεύρεση στρατηγικών συνεργασιών, την προετοιμασία για το ενδεχόμενο αναζήτησης επιπλέον κεφαλαίων και φυσικά το στήσιμο της κατάλληλης εταιρικής δομής αυτής της ανάπτυξης.
Το άλλο έργο αφορά τον χώρο του ποδοσφαίρου, και έχει να κάνει με την καλύτερη μόχλευση του σήματος τόσο σε εμπορικούς και οικονομικούς όρους όσο και σε κοινωνικούς και πολιτισμικούς όρους.
Η δυνατότητα να συμβεί αυτό μέσα από την διαδραστικότητα της επικοινωνίας του σήματος με τους απανταχού τον πλανήτη φιλάθλους της Ομάδος μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας και των ψηφιακών μέσων επικοινωνίας το στοχευμένο και καλά επεξεργασμένο στρατηγικό πλάνο για την επίτευξη εμπορικών και οικονομικών στόχων, μαζί με την ενίσχυση των δυνατοτήτων για την ισχυροποίηση της δικτύωσης της ομάδας σε διεθνές επίπεδο, είναι τα διαρκή οφέλη που επιδιώκονται.
Τρέχουμε ακόμη ένα project ανάπτυξης – που πατάει κάπως και στα δύο προηγούμενα- για μια εταιρεία στον κλάδο των τροφίμων & ποτών . Η ενδυνάμωση της προβολής του σήματος, η είσοδος σε αγορές εκτός Ελλάδος, η ανεύρεση στρατηγικών συμμάχων, η αξιοποίηση διεθνούς δικτύου επαφών , η βελτίωση της εταιρικής λειτουργίας αλλά και η ενίσχυση της διακυβέρνησης της, είναι βασικοί πυλώνες στους οποίους εργαζόμαστε για την επίτευξη της περαιτέρω ανάπτυξη της επιχείρισης εντός και εκτός Ελλάδος με τρόπο σταθερό βιώσιμο.
Εδω αξίζει να σημειώσω ότι παρά το διαφορετικό των περιπτώσεων, για την IBF έχουν όλα κοινό παρανομαστή στον τρόπο και την φιλοσοφία που τα προσεγγίζουμε. Πχ: εξωστρέφεια στον προσανατολισμό των ενεργειών, καλή οργάνωση, αξιοποίηση της τεχνολογίας και του δικτύου επαφών, σημασία στην σοβαρή διακυβέρνηση αλλά και τόλμη μαζί με πίστη ότι όλα μπορούν να επιτευχθούν. Τέλος, ως IBF βλέπουμε ενδιαφέρον για ανάπτυξη σε αρκετούς τομείς της Ελληνικής οικονομίας. Πχ : Τουρισμός, Real Estate, Ενέργεια, Τεχνολογίες, Ιατρικός Τουρισμός, Τρόφιμα & Ποτά, Αγροτικά Προϊόντα, κτλ.
Το σημαντικό κατά την γνώμη μας δεν είναι μόνο ο κλάδος, είναι κυρίως ο προσανατολισμός μιας επιχείρησης, η καλή της οργάνωση και η αξιοποίηση όλων των πόρων για την διεύρυνση της αγοράς στην οποία απευθύνεται. Υπό αυτή την προσέγγιση, όλοι οι κλάδοι έχουν σημαντικές ευκαιρίες μπροστά τους, ανεξάρτητα από ποια χώρα προέρχονται και τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν σε αυτές. Αυτό μου επιτρέπει να απαντήσω και στο ερώτημα σας για την σύμπραξη με επενδυτές αλλά και τα “εμπόδια” από το Ελληνικό Δημόσιο, κτλ.
Φυσικά και είμαστε σε κατεύθυνση σύμπραξης συνεργασιών με διεθνή επενδυτικά κεφάλαια. Καλό όμως είναι να γνωρίζουμε -όλοι όσοι μετέχουμε στην αγορά- ότι κανένα σοβαρό επενδυτικό κεφάλαιο δεν θα εκδηλώσει ενδιαφέρον εάν δεν πεισθεί ,πλέον της ύπαρξης ενός καλού προϊόντος η/και υπηρεσίας, για όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω ως πυλώνες ανάπτυξης με σταθερότητας.
Σας λέω απερίφραστα ότι δεν έχουν λόγο να τολμήσουν σε αντίθετες περιπτώσεις. Η σημερινή κατάσταση με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αλλά και γενικότερα η περιπέτεια στην οποία μπήκε ολόκληρη η χώρα τα τελευταία σχεδόν 10 χρόνια, νομίζω δεν επιτρέπει να μην έχουν “βγει” τα λεγόμενα «μαθήματα».
Η γραφειοκρατία παρόλες τις βελτιώσεις των τελευταίων ετών, είναι ακόμη έντονη, ενώ η υπέρμετρη φορολόγηση και η μη δυνατότητα χρηματοδοτήσεων από το Ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχουν μόνο ένα τρόπο αντιμετώπισης: «Τέλος στην ολιγωρία και τις προσεγγίσεις του παρελθόντος, δυνατή οργάνωση, μετρήσιμα στρατηγικά σχέδια, επένδυση στην ψηφιακή τεχνολογία, μοίρασμα του ονείρου και των στόχων με στρατηγικούς συνεργάτες, τόλμη για εξερεύνηση νέων αγορών, σκληρή δουλειά και αυτοπεποίθηση».
Από την μια λοιπόν πλευρά είναι σαφές ότι υπάρχει ακόμη επιφυλακτικότητα από τους επενδυτές, από την άλλη όμως είναι επίσης σαφές ότι υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες για τους επενδυτές -άρα και για τις επιχειρήσεις- με την προϋπόθεση να πείθονται για την κατεύθυνση του προσανατολισμού των επιχειρήσεων, την οργάνωση τους και όλα όσα ήδη έχουν αναφερθεί.
Όλα τα παραπάνω, είναι όλα όσα επιδιώκουμε πρώτα από όλα στην IBF για την IBF. Μόνο έτσι εξάλλου θα πείθουμε διαρκώς τους συνεργάτες μας για το στοίχημα της ανάπτυξης με σταθερότητα.
Με αφορμή την εμπειρία σας από τον τομέα του ελληνικού ποδοσφαίρου πιστεύετε ότι μπορεί να παρακολουθήσει τα τεκταινόμενα που συμβαίνουν στην παγκόσμια αυτή αγορά μέσω και της λειτουργίας του με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια; Σε ποιους επιμέρους τομείς μπορεί να αναπτυχθεί νέα δυναμική και προσέλκυση υγιών επενδυτικών κεφαλαίων;
Σίγουρα το ελληνικό ποδόσφαιρο έχει κάνει βήματα τα τελευταία χρόνια, παρόλο που αυτό ίσως δεν φαίνεται στον βαθμό που θα έπρεπε. Σίγουρα όμως έχει πολλά βήματα να κάνει για να παρακολουθήσει όλα όσα συμβαίνουν σε διεθνές επίπεδο βελτίωσης. Δηλαδή επίτευξη υψηλού αγωνιστικού θεάματος, αύξηση παρουσίας φιλάθλων στα γήπεδα, επίτευξη αποτελεσμάτων στις εθνικές και συλλογικές διοργανώσεις που θα ενισχύσουν την θέση της χώρας αλλά και των συλλόγων στους σχετικούς πίνακες κατάταξης της FIFA και της UEFA, διασφαλίζοντας καλύτερους όρους συμμετοχής στις κορυφαίες αγωνιστικά και εμπορικά διοργανώσεις (Champions Leauge, Europa Leauge, World Cup), κτλ.
Συμπερασματικά λοιπόν, η βελτίωση των λειτουργιών των ομάδων σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο , συνοδευόμενη από στιβαρό στρατηγικό προγραμματισμό και ισχυρό μοντέλο διακυβέρνησης, μπορεί να προσελκύσουν επενδυτές/χορηγούς, από πολλούς κλάδους και για ποικίλες ευκαιρίες σε όλους τους παραπάνω τομείς.
Ποιες είναι οι διεθνείς τάσεις στο sports marketing σε τομή με τις νέες τεχνολογίες. Ποιες ευκαιρίες βλέπεται να διαμορφώνονται και πως σκοπεύεστε να τις επωφεληθείτε λαμβάνοντας υπόψιν το σημαντικό know how που κατέχετε;
Είναι χαρακτηριστικο αυτό που θα σας αναφέρω: «GAFAN & Football». Πρόκειται για την συστηματική προσπάθεια διαδραστικότητας με την βιομηχανία ποδοσφαίρου από εταιρίες όπως η Google, Amazon, Facebook, Apple και Netflix, με σκοπό φυσικά την έρευνα,την καινοτομία και την ανάπτυξη νέων καναλιών επικοινωνίας και εμπορίου.
Εταιρίες ακόμη όπως η Huawei και η Samsung βρίσκονται ήδη στην ίδια κατεύθυνση. Και πολλές ακόμη που θέλουμε χρόνο για να αναφέρουμε. Όλα τα παραπάνω δείχνουν και τον δρόμο για το που και πως πρέπει να κινηθεί και το Ελληνικό ποδόσφαιρο.
Είναι αλήθεια ότι ως IBF διαθέτουμε ισχυρή τεχνογνωσία και δικτύωση σε όλα τα παραπάνω, τα οποία όχι άπλα τα αξιοποιούμε άλλα το προεξοφλούμε ως πλαίσιο ανάπτυξης των επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους.
Θα έλεγα ότι αυτή η γνώση και η διαδραστικότητα που προσφέρουμε στους συνεργάτες μας, αποτελεί ένα από τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Σε αυτά τα πλαίσια είχαμε την πρώτη μας εκδήλωση η οποία είχε θέμα «Στρατηγική και ηγεσία στην βιομηχανία του ποδοσφαίρου» και δεν πλαισιώθηκε από μάνατζερς του αθλήματος άλλα και από μία ευρύτερη γκάμα επιχειρηματιών. Αναφερθήκαμε συγκεκριμένα σε δύο επιτυχημένα case studies (Γιουβέντους και Μπαρτσελόνα) ως προς το εύρος άλλα και την αποδοτικότητα της επιχειρηματικής τους στρατηγικής .
Η διαδραστικότητα με τις επιχειρήσεις ήταν πολύ ωφέλιμη και έδωσε με άμεσο τρόπο ιδέες, πρακτικές αλλά, και εναλλακτικά μοντέλα ανάπτυξης. Έχουμε την τιμή να ήταν μαζί μας εταιρίες όπως η «General Electric -Health Care», η «Lamda Quality Foods», η «E-table, Technology», η «Targit, Technology», ο «Astir Palace Vouliagmenis & Astir Marina Vouliagmenis, Τourism».
Οι εταίροι της IBF διαθέτουν μια σημαντική παρουσία στο εξωτερικό όπου και οι περισσότεροι παραμένουν. Ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα ενός τέτοιου σχήματος και δώστε μας κάποιο παράδειγμα για το πως λειτουργεί θετικά η συνεργασία αυτή;
Το μοντέλο της IBF επιλέχθηκε συνειδητά επιλέχθηκε στρατηγικά. Ο λόγος είναι απλός. Σε ένα περιβάλλον που όλα αλλάζουν διαρκώς με απίστευτες ταχύτητες, μόνο ένα τρόπος υπάρχει να προλαβαίνεις και να εμπεδώνεις τις αλλαγές, τα θετικά, τους κινδύνους και τις ευκαιρίες. Και ο τρόπος είναι η ενσωμάτωση όλων των παραπάνω χαρακτηριστικών σε μία δύναμη δράσης με ευφυή τρόπο και για τα συμφέροντα των επιχειρήσεων. Ενεργούμε χωρίς προσεγγίσεις και μακρές διαδικασίες, με φαντασία, με διαδραστικότητα, με αναζήτηση και παροχή ευκαιριών για όλες τις επιχειρήσεις στην παγκόσμια αγορά ανεξάρτητα από το μέγεθός τους και τον κλάδο τους.
Η παρουσία της IBF, ήδη σε αρκετές χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική (Βόρεια & Νότια), την Κίνα, την Αφρική και την Μέση Ανατολή καταδεικνύουν την ανάγκη για άμεση και ευέλικτη επικοινωνία, για ευκινησία και στρατηγικές συνεργασίες με άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο.
Ποιο στίγμα θα δίνατε για την νέα επιχειρηματικότητα που χρειάζεται η χώρα μας σε συνδυασμό με την καταλυτική επικράτηση των νέων τεχνολογιών.
Το στίγμα που θα έδινα για την νέα επιχειρηματικότητα είναι ξεκάθαρο. Εξωστρέφεια, στρατηγικός σχεδιασμός, τόλμη για νέα προϊόντα και αγορές, δυνατή οργάνωση, αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, αναζήτηση στρατηγικών συνεργασιών, ισχυρό μοντέλο διακυβέρνησης.
Όλα τα παραπάνω αφορούν στις επιχειρήσεις ανεξάρτητα από το μέγεθός τους και τον κλάδο στον οποίο επιχειρούν. Είναι αυταπάτη- κατά την γνώμη μου- η προσέγγιση του διαχωρισμού των εταιριών σε μικρομεσαίες και μεγάλες, υπό την έννοια ότι όλες οι προσπάθειες της επιχειρηματικότητας απαιτούν την ίδια σοβαρότητα στην επιδίωξη των στόχων αλλά και υψηλή ευθύνη στην διαχείριση, αξίζοντας παράλληλα ισότιμη πρόσβαση στην γνώση και στις βέλτιστες πρακτικές.
Πώς βλέπετε την εξέλιξη της νεοφυούς επιχειρηματικότητας στην χώρα μας (Start ups).Έχετε κάποιο επιχειρηματικό σχέδιο που θα μπορούσε να υποστηρίξει αποδοτικά τους νέους Έλληνες επιχειρηματίες ώστε να αποκτήσουν ορθολογική οργάνωση και κυρίως εξωστρέφεια.
Η νεοφυής επιχειρηματικότητα στην χώρα μας έχει κάνει τεράστια βήματα τα τελευταία χρόνια και αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους και ιδιαίτερα στα νεότερα παιδιά.
Για την IBF είναι δεδομένο ότι θα συνεχισθεί αυτή η πορεία. Αυτό στο οποίο εμείς -μεταξύ άλλων- ρίχνουμε βάρος έχει να κάνει με την παροχή δυνατότητας προβολής της μεγάλης εικόνας και της έγκαιρης οργάνωσης της νεοφυούς επιχείρισης στην κατεύθυνση να ωριμάσει όσο περισσότερο γίνεται το εταιρικό μοντέλο της.
Εννοώ ότι πέραν της εις βάθος ανάλυσης και ανάπτυξης προτεινόμενων λύσεων με νέα προϊόντα και υπηρεσίες η/και τον εντοπισμό μίας ανάγκης της αγοράς, απαιτείται και η ανάλογη ωρίμανση σε όλα τα υπόλοιπα που είναι απαραίτητα για να αποκτήσει σιγά-σιγά η προσπάθεια μία αξιόλογη εταιρική ταυτότητα, μία ισχυρή διαπραγματευτική δύναμη στην προσπάθεια ανεύρεσης κεφαλαίων, την δυνατότητα ανάπτυξης στρατηγικών συνεργασιών κτλ, χωρίς κατ ανάγκη να απαιτηθεί σημαντική «απώλεια» επί του αρχικού μετοχικού μεριδίου.
Σε όλα αυτά η IBF ρίχνει πολύ βάρος και ήδη έχουμε προχωρήσει συνεργασίες με σημαντικές προσπάθειες νεοφυούς επιχειρηματικότητας, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη της στρατηγικής τους, το επιχειρηματικό και οικονομικό τους σχέδιο, την δυνατότητα επαφών (netwotking) μέσα από το δίκτυό μας σε πάρα πολλές χώρες, την εξερεύνηση στρατηγικών συνεργασιών για την εμπορική τους ανάπτυξη, την ψηφιακή προβολή τους και δημιουργία μιας «ψηφιακής κοινωνίας» (e-community) η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως αρωγός με πολύπλευρο τρόπο, καθώς επίσης και την διαρκή προσπάθεια για ευκινησία. Είναι τα σημεία που μας επιτρέπουν να λειτουργούμε ως μια καλά οργανωμένη δύναμη δράσης για τα συμφέροντα των συνεργατών μας. Το μοντέλο της IBF επιλέχθηκε συνειδητά και προγραμματισμένα, επιλέχθηκε στρατηγικά. Ο λόγος είναι απλός. Σε ένα περιβάλλον που όλα αλλάζουν διαρκώς με απίστευτες ταχύτητες, μόνο ένα τρόπος υπάρχει να προλαβαίνεις και να εμπεδώνεις τις αλλαγές, τα θετικά, τους κινδύνους και τις ευκαιρίες.
Ποιο στίγμα θα δίνατε για την νέα επιχειρηματικότητα που χρειάζεται η χώρα μας σε συνδυασμό με την καταλυτική επικράτηση των νέων τεχνολογιών;
Το στίγμα που θα έδινα για την νέα επιχειρηματικότητα είναι ξεκάθαρο. Εξωστρέφεια, στρατηγικός σχεδιασμός, τόλμη για νέα προϊόντα και αγορές, δυνατή οργάνωση, αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, αναζήτηση στρατηγικών συνεργασιών, ισχυρό μοντέλο διακυβέρνησης.
Όλα τα παραπάνω αφορούν στις επιχειρήσεις ανεξάρτητα από το μέγεθός τους και τον κλάδο στον οποίο επιχειρούν. Είναι αυταπάτη- κατά την γνώμη μου- η προσέγγιση του διαχωρισμού των εταιριών σε μικρομεσαίες και μεγάλες, υπό την έννοια ότι όλες οι προσπάθειες της επιχειρηματικότητας απαιτούν την ίδια σοβαρότητα στην επιδίωξη των στόχων αλλά και υψηλή ευθύνη στην διαχείριση, αξίζοντας παράλληλα ισότιμη πρόσβαση στην γνώση και στις βέλτιστες πρακτικές.