Ακόμα και σήμερα, στο περιοριστικό περιβάλλον των capital controls, υπάρχουν λύσεις για «ψαγμένους», αλλά και συντηρητικού προφίλ, επενδυτές. Οι τράπεζες, παρατηρούν σταδιακή επιστροφή χρημάτων στο σύστημα, αλλά προφανώς, όσο υπάρχουν οι περιορισμοί, η εμπιστοσύνη του κοινού θα λειτουργεί ανάλογα.
Σήμερα, εκτός από τα αμοιβαία κεφάλαια, μία μέση επενδυτική επιλογή αποτελεί και ο χώρος του bancassurance. Γι αυτά που συμβαίνουν σήμερα και για το ρόλο του Προσωπικού Συμβούλου, μιλάει στο Euro2day.gr, ο Γιώργος Γεωργόπουλος, Γενικός Διευθυντής Τραπεζικής Ιδιωτών και Προϊόντων Οικονομικού Προγραμματισμού της Τράπεζας Πειραιώς, η οποία πρόσφατα πραγματοποίησε μεγάλη καμπάνια για το χώρο του personal banking.
Κ. Γεωργόπουλε, κατ' αρχήν, πώς βλέπετε να εξελίσσεται η χρονιά; Το 2017 έκλεισε με θετικό πρόσημο ανάπτυξης. Φέτος, ποιες είναι οι προοπτικές;
Αν θεωρήσουμε ότι το θετικό πρόσημο ανάπτυξης σηματοδοτεί το τέλος της πολυετούς κρίσης που βιώνουμε ως χώρα, αυτό δεν σημαίνει ότι τελειώνουν και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Καθώς το περιβάλλον οδεύει σε μια κανονικότητα, οι προκλήσεις έχουν προφανώς μικρότερη ένταση, όμως παραμένουν. Και η πιο σημαντική πρόκληση, κατά την προσωπική μου άποψη, είναι αυτή της απόστασης μεταξύ προσδοκιών και πραγματικότητας. Βγαίνοντας από την κρίση ο κόσμος περιμένει να δει σύντομα θετικές εξελίξεις στη ζωή και την καθημερινότητά του, όμως ο χρόνος και ο τρόπος που τελικά αυτές θα γίνουν, απέχει από τις προσδοκίες.
Η έξοδος από μια τόσο μακρά και βαθιά ύφεση θα απαιτήσει χρόνο για να γίνει αισθητή στην καθημερινότητα. Σε κάθε περίπτωση είναι βέβαιο ότι απαιτείται μια εντελώς νέα προσέγγιση σε παγιωμένες αντιλήψεις ως προς τον τρόπο που αυτό θα επιτευχθεί για τον καθένα. Είναι προφανές επίσης, ότι λόγω των περιορισμών στις υποδομές και το πλαίσιο υγείας και σύνταξης ο κάθε πολίτης θα συνεχίσει να επιφορτίζεται όλο και περισσότερο με την φροντίδα για το παρόν και το μέλλον του.
Μιας, που αναφέρετε την αλλαγή σε θέματα προσέγγισης και παλαιωμένες αντιλήψεις, έχετε δει κάποια αλλαγή στη συμπεριφορά των πελατών σας;
Οι ιδιώτες πελάτες εμφανίζουν πλέον μια διαφορετική συμπεριφορά, καθώς αργά αλλά σταθερά εκλείπουν οι ανησυχίες που τους απασχολούσαν στο παρελθόν, αναφορικά με την ασφάλεια των καταθέσεών τους. Πλέον οι πελάτες δείχνουν διάθεση για πιο μακροπρόθεσμη οπτική στα οικονομικά τους ζητήματα, ενώ βλέπουμε σταδιακά να επιστρέφουν τα χρήματα που είχαν αποσυρθεί από τις Τράπεζες. Την περίοδο Απριλίου – Δεκεμβρίου 2017, οι καταθέσεις στις Ελληνικές Τράπεζες αυξήθηκαν κατά €8,1 δισ, εκ των οποίων η συμβολή των Νοικοκυριών και των Επιχειρήσεων ανέρχονταν στα €7,4 δισ. Είναι σαφές λοιπόν, ότι η εμπιστοσύνη των καταθετών προς το Ελληνικό Τραπεζικό Σύστημα, αλλά και προς το μέλλον της χώρας, έχει ξεκινήσει να αποκαθίσταται.
Πιστεύετε ότι αυτή η εμπιστοσύνη θα επιφέρει κάποια στιγμή τη συνολική άρση των Capital Controls;
Η άρση των Capital Controls είναι άμεσα συνυφασμένη με την πλήρη επανεμπέδωση της εμπιστοσύνης. Αφού αυτή επιτευχθεί τότε θα γίνει και η πλήρης άρση των Capital Controls, καθώς η ύπαρξή της συνιστά παραβίαση ενός εκ των τριών βασικών πυλώνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτόν της ελεύθερης διακίνησης κεφαλαίων. Η διαδικασία όμως αυτή, αντίθετα με τις διαδικασίες που αφορούν στις εμπορικές συναλλαγές των επιχειρήσεων, θα γίνει σταδιακά.
Με ποιον τρόπο δείχνουν οι πελάτες τη διάθεση για πιο μακροπρόθεσμη οπτική στα οικονομικά τους ζητήματα;
Οι πελάτες έχουν ξεκινήσει να εμφανίζουν ενδιαφέρον για επενδύσεις, γεγονός που έχει υποβοηθηθεί από την πορεία των ελληνικών αξιών και κυρίως των ομολόγων. Αξίζει να σημειωθεί ότι με την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης τα Ελληνικά Κρατικά Ομόλογα κατέγραψαν ρεκόρ ανόδου των τιμών τους, με αποτέλεσμα η απόδοση της 10ετιας από 7,80% στις αρχές του 2017 έφτασε στο 3,95% στις 31/12/2017, τιμή που αγγίζει τα προ κρίσης επίπεδα. Επιπλέον, η άνοδος των κεφαλαιαγορών παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια έχει ενισχύσει περαιτέρω αυτό το ενδιαφέρον.
Πώς ανταποκρίνεται η Tράπεζα Πειραιώς σε αυτό το ενδιαφέρον για επενδύσεις;
Οι επενδυτικές επιλογές είναι πολλές. Ακόμα και με τους περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων για επενδύσεις στο εξωτερικό λόγω των capital controls, ένας επενδυτής μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε μία πληθώρα αμοιβαίων κεφαλαίων που επενδύουν σε μετοχές, ομόλογα και άλλες χρηματοοικονομικές αξίες ή να επενδύσει απευθείας. Αυτή η πληθώρα επιλογών, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι ίδιες οι αγορές είναι σύνθετες, καθιστά απαραίτητη την συστηματική και επαγγελματική προσέγγιση στη διαχείριση της περιουσίας.
Στην Τράπεζα Πειραιώς συνεργαζόμαστε με τον πελάτη ώστε να προσδιορίσει ο ίδιος τις δικές του μελλοντικές ανάγκες, την επιθυμητή απόδοση από τις επενδύσεις του, αλλά την ανοχή του στον κίνδυνο. Βάσει αυτών των παραμέτρων παρουσιάζονται οι κατάλληλες επενδυτικές επιλογές. Μετά την επιλογή του πελάτη, βρισκόμαστε δίπλα του, βοηθώντας τον στην παρακολούθηση των επενδύσεών του.
Στις επενδυτικές επιλογές που αναφέρετε συμπεριλαμβάνετε και τα επενδυτικά προϊόντα του Bancassurance;
Βεβαίως τα επενδυτικά προϊόντα του Bancassurance είναι μέρος ενός επενδυτικού χαρτοφυλακίου, κυρίως ως μέσο υλοποίησης επενδύσεων σε μία σταθερή και συνεχή βάση, καθώς τα προϊόντα αυτά έχουν συνήθως μακροπρόθεσμο ορίζοντα και τακτικές καταβολές. Αλλά μιας και με ρωτάτε για το Bancassurance, εμείς θεωρούμε ότι ευρύτερα τα προϊόντα ασφαλειών, και όχι μόνο τα επενδυτικά, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του οικονομικού προγραμματισμού κάθε πελάτη, καθώς ουσιαστικά τον διασφαλίζουν, προστατεύοντας από τυχαία γεγονότα τα οποία μπορεί να επιφέρουν ανατροπή του οικονομικού προϋπολογισμού.
Συνεπώς βλέπετε τον ρόλο της Τράπεζας να περιορίζεται στην παροχή ενεργητικής διαχείρισης στις επενδύσεις;
Όχι, ο ρόλος της Τράπεζας είναι πολύ πιο διευρυμένος. Πράγματι επανέρχονται έντονα οι ανάγκες προστασίας και αξιοποίησης της περιουσίας. Λόγω όμως των ιδιαιτεροτήτων και των προκλήσεων που χαρακτηρίζουν το τρέχον περιβάλλον, οι πελάτες πλέον αναζητούν λύσεις σε θέματα που σχετίζονται με τον γενικότερο οικονομικό προγραμματισμό τους. Οι πελάτες πια αναγνωρίζουν ότι πλέον καλούνται οι ίδιοι να προγραμματίσουν τα οικονομικά τους με τον κατάλληλο τρόπο, που θα τους επιτρέψει να φροντίσουν σωστά για το παρόν και το μέλλον τους.
Ειδικότερα, η Tράπεζα Πειραιώς με ποιόν τρόπο υποστηρίζει τους πελάτες της στον οικονομικό προγραμματισμό τους;
Δεν έχουν όλοι οι πελάτες τις ίδιες ανάγκες αναφορικά με τον σχεδιασμό και την υποστήριξη του οικονομικού προγραμματισμού τους. Γι’ αυτόν το λόγο η Τράπεζα διαμόρφωσε διαφορετικά πλαίσια υποστήριξης ανάλογα με συγκεκριμένα κριτήρια που διαφοροποιούν αυτές τις ανάγκες. Ειδικά στους εύπορους πελάτες, οι οποίοι πέραν της προσωποποιημένης και διακριτής εξυπηρέτησης, αναζητούν σύγχρονες λύσεις σε σχέση με τον οικονομικό προγραμματισμό τους, η Τράπεζα προσφέρει την Υπηρεσία Personal Banking. Στο πλαίσιο αυτής της Υπηρεσίας έχουμε αναπτύξει ένα πλέγμα υπηρεσιών και προϊόντων με επίκεντρο τον Προσωπικό Συνεργάτη του Personal Banking.
Εν προκειμένω, ποιος είναι ο ρόλος του Προσωπικού Συνεργάτη;
Ο Προσωπικός Συνεργάτης είναι υπεύθυνος για τη συνολική σχέση του πελάτη με την Τράπεζα. Συναντάται τακτικά με τον πελάτη, επιδιώκοντας να κατανοήσει σε βάθος τις οικονομικές του ανάγκες και τους μελλοντικούς του στόχους, ώστε να μπορεί να τους υποστηρίξει αποτελεσματικά. Με αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται η ανάπτυξη μιας μακροχρόνιας σχέσης εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας, στην οποία ο πελάτης λαμβάνει, όχι μόνο υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση, αλλά και ουσιαστική βοήθεια στην διαχείριση της περιουσίας του και στον σχεδιασμό του μέλλοντός του.
Τι σχέδια έχετε για το μέλλον;
Η Τράπεζα θα συνεχίσει να στηρίζει τους πελάτες της και να αναπτύσσει μαζί τους ενεργούς διαλόγους με θέματα που τους προβληματίζουν, πάντα με στόχο την επίτευξη των δικών τους προσωπικών στόχων.
Ταυτόχρονα η Τράπεζα επενδύει σε σύγχρονα εργαλεία οικονομικού προγραμματισμού, που θα επιτρέπουν στους πελάτες της, είτε μόνοι τους, είτε με τη βοήθεια των στελεχών μας, να εντάξουν βασικές πρακτικές οικονομικού προγραμματισμού στην καθημερινότητά τους, αλλά και να σχεδιάσουν αποτελεσματικά το μέλλον τους.