Τουρκικά παιχνίδια προκαλούν μποτιλιάρισμα δεξαμενόπλοιων στα Στενά

Η ξαφνική απαίτηση της Αγκυρας να ζητήσει επιπλέον διασφαλίσεις από τις ασφαλιστικές εταιρείες της Δύσης δημιούργησε το πρόβλημα. Η ρωσική «ντρίμπλα» με τον σκιώδη στόλο δεξαμενόπλοιων.

Τουρκικά παιχνίδια προκαλούν μποτιλιάρισμα δεξαμενόπλοιων στα Στενά

Μποτιλιάρισμα πετρελαιοφόρων έχει δημιουργηθεί στα τουρκικά ύδατα, αφότου η Δύση έθεσε σε εφαρμογή το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου. Αιτία, το γεγονός πως οι αρχές στην Άγκυρα ζήτησαν από τους ασφαλιστές να υποσχεθούν ότι όλα τα πλοία που πλέουν στα Στενά της είναι πλήρως καλυμμένα.

Σύμφωνα με τις κυρώσεις της ΕΕ που τέθηκαν σε ισχύ τη Δευτέρα, τα δεξαμενόπλοια που φορτώνουν ρωσικό αργό πετρέλαιο απαγορεύεται να έχουν πρόσβαση στη δυτική ναυτιλιακή ασφάλιση εκτός εάν το πετρέλαιο πωληθεί κάτω από το ανώτατο όριο τιμής της G7 των 60 δολαρίων το βαρέλι. Το ανώτατο όριο εισήχθη για να διατηρηθεί η ροή του πετρελαίου, ενώ παράλληλα μειώνονται τα έσοδα της Μόσχας.

Τέσσερα στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας δήλωσαν ότι η Τουρκία ζήτησε νέα απόδειξη ασφάλισης στη σκιά του ανώτατου ορίου τιμών. Ένας εκπρόσωπος του τουρκικού υπουργείου Μεταφορών δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα των Financial Times για σχόλιο.

Περίπου 19 δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου περίμεναν να διασχίσουν τα τουρκικά ύδατα τη Δευτέρα, σύμφωνα με μεσίτες πλοίων, εμπόρους πετρελαίου και υπηρεσίες δορυφορικής παρακολούθησης. Τα πλοία είχαν αγκυροβολήσει κοντά στον Βόσπορο και στα Δαρδανέλια, τα δύο στενά που συνδέουν τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας με τις διεθνείς αγορές. Το πρώτο δεξαμενόπλοιο έφτασε στις 29 Νοεμβρίου και περίμενε έξι μέρες, σύμφωνα με μεσίτη πλοίων που ζήτησε να μην κατονομαστεί.

Τα τάνκερ που περιμένουν μέσα και γύρω από τα τουρκικά ύδατα είναι το πρώτο σημάδι ότι το ανώτατο όριο τιμών θα μπορούσε να διαταράξει τις παγκόσμιες ροές πετρελαίου πέρα από τις εξαγωγές της Ρωσίας.

Μεγάλο μέρος του πετρελαίου στα πλοία στα ανοιχτά της Τουρκίας είναι προέλευσης Καζακστάν, σύμφωνα με τους shipbrokers και το TankerTrackers.com, το οποίο παρακολουθεί τις παγκόσμιες αποστολές πετρελαίου. Το πετρέλαιο του Καζακστάν φτάνει στα ρωσικά λιμάνια μέσω αγωγού και δεν αποτελεί στόχο των δυτικών κυρώσεων.

Η Άγκυρα ζήτησε από όλα τα δεξαμενόπλοια αργού που διέρχονται από τα τουρκικά στενά να παράσχουν επιστολές από τους παρόχους ασφάλισης, γνωστές ως P&I Clubs, επιβεβαιώνοντας ότι η ασφαλιστική κάλυψη θα παραμείνει σε ισχύ για την κάλυψη περιστατικών, όπως πετρελαιοκηλίδες και συγκρούσεις.

Ωστόσο, ο Διεθνής Όμιλος P&I Clubs, ο οποίος εκπροσωπεί 13 αλληλασφαλιστικές εταιρείες που παρέχουν κάλυψη αστικής ευθύνης στο 90% περίπου της παγκόσμιας ναυτιλίας, δήλωσε τη Δευτέρα ότι το τουρκικό αίτημα ξεπέρασε κατά πολύ τις γενικές πληροφορίες που συνήθως απαιτούνται.

Δεν ήταν δυνατό για τους παρόχους P&I να εγγυηθούν την κάλυψη ακόμη και σε περίπτωση παραβίασης των κυρώσεων, ανέφερε ο όμιλος σε δήλωση ενός από τα μέλη του.

Ο Nick Shaw, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, δήλωσε στους Financial Times ότι βρισκόταν σε «συνεχείς εποικοδομητικές συζητήσεις με τις αρμόδιες αρχές για να προσπαθήσουν να επιλύσουν την κατάσταση».

Αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ είπε ότι οι ΗΠΑ «γνωρίζουν πως η νέα πολιτική της Τουρκίας θα μπορούσε να περιπλέξει την κίνηση των πλοίων μέσω των τουρκικών στενών» και, μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο, «έθεσαν αυτές τις ανησυχίες σε πρόσφατες συναντήσεις με Τούρκους αξιωματούχους».

Εν τω μεταξύ η Ρωσία έχει συγκεντρώσει έναν λεγόμενο «σκιώδη στόλο» με περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια, για να προσπαθήσει να παρακάμψει τους δυτικούς περιορισμούς στις εξαγωγές πετρελαίου της, τα οποία ενδέχεται να λειτουργούν είτε χωρίς ασφάλιση είτε με παροχή υπηρεσιών από εταιρείες εκτός της Δύσης.

Ένας συμμετέχων στη βιομηχανία πετρελαίου με γνώση της κατάστασης είπε ότι οι ρωσικές ασφαλιστικές εταιρείες είχαν παράσχει επιστολές επιβεβαίωσης στις τουρκικές αρχές, προκειμένου να εξασφαλίσουν τη διέλευση από τα τουρκικά ύδατα. Οι αποστολείς με ασφάλιση από δυτικούς παρόχους ήταν αυτοί που μπλοκαρίστηκαν, πρόσθεσε η πηγή.

Δεξαμενόπλοια που μετέφεραν διυλισμένα προϊόντα όπως βενζίνη και ντίζελ αντί για αργό πετρέλαιο περνούσαν επίσης από τις τουρκικές αρχές, καθώς οι κυρώσεις της ΕΕ σε αυτά τα καύσιμα δεν τίθενται σε ισχύ πριν από τον Φεβρουάριο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v