Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΣΥΡΙΖΑ: Τι παραδώσαμε και τι ξήλωσε ή πάγωσε η κυβέρνηση

Αυτό που ιδιωτικοποιήθηκε το 2017, ως μνημονιακή υποχρέωση, είναι το μεταφορικό έργο, όχι η σήμανση και οι υποδομές που ανήκουν στο κράτος. «Παραδώσαμε τη σύμβαση για το σύστημα ασφάλειας και έμεινε χωρίς υπογραφή μέχρι το 2021»

ΣΥΡΙΖΑ: Τι παραδώσαμε και τι ξήλωσε ή πάγωσε η κυβέρνηση

Το τριήμερο εθνικό πένθος έληξε χθες και “τα μαχαίρια” της σκληρής πολιτικής αντιπαράθεσης αρχίζουν να βγαίνουν από τα θηκάρια.

Δεδομένων των πολλών ερωτημάτων που διατυπώνονται αυτές τις τραγικές ημέρες, είτε ως ενδιαφέρον για το “τι έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ” είτε ως τακτική συμψηφισμού, η Κουμουνδούρου δίνει τα πρώτα στοιχεία-απαντήσεις. Η συνέχεια, όπως λένε αρμόδιες πηγές, θα είναι σκληρή, ενώ θα επιλέγει και το βήμα της Βουλής, αφού η διάλυση της και η προκήρυξη εκλογών δείχνει να απομακρύνεται.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία:

- Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που ολοκλήρωσε το πιο δύσκολο τμήμα του συνολικού έργου. Την διπλή γραμμή στην διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το 2018, με σήραγγες χιλιομέτρων, με γέφυρες πάνω σε ρήγματα, με εκατοντάδες χιλιόμετρα ηλεκτροδότησης. Χωρίς γραμμή σιδηροδρομική δεν μπορεί να τοποθετηθεί ολοκληρωμένο το ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας και αυτό κάνει ακόμα μεγαλύτερες τις ευθύνες της κυβέρνησης για το ατύχημα.

- Υλοποιήθηκε μεγάλο μέρος και ξεπεράστηκαν όλα τα προβλήματα των συμβάσεων για την σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση που παρέλαβε η ΝΔ το 2019, με στόχο ολοκλήρωσης του έργου το τέλος του 2020. Έκτοτε έκανε τα πάντα για να μην ολοκληρωθεί. “Ολοκληρώσαμε το 70% της σύμβασης για το σύστημα ασφάλειας ECTS και κάναμε τη συμπληρωματική σύμβαση που απαιτείτο ώστε το σύνολο του έργου να παραδοθεί στο τέλος του 2020. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη την άφησε στο συρτάρι και την υπέγραψε το 2021”, σημειώνουν.

- Επί ΣΥΡΙΖΑ, παρά τα μνημόνια, για να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους και επειδή η σύμβαση για το σύστημα ασφαλείας ETCS δεν είχε ολοκληρωθεί, είχαν τοποθετηθεί από δύο έμπειροι σταθμάρχες στους κεντρικούς σταθμούς της Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Λάρισας και Τιθωρέας, όπως και κλειδούχοι σε όλα τα απαραίτητα σημεία, για τη διασφάλιση της ασφαλούς κίνησης των τρένων. Υπήρχε μάλιστα το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου το οποίο παρακολουθούσε την κυκλοφορία όλων των τρένων.

- Η ΝΔ όχι μόνο δεν είχε έμπειρα στελέχη και δεν προέβη καν στην πρόσληψη όσων συνταξιοδοτήθηκαν μέσα στα τέσσερα χρόνια, αλλά στη θέση τους χρησιμοποίησε πολύ λιγότερους εργολαβικούς εργαζόμενους, με ελάχιστη ή μηδενική εμπειρία. Όπως προκύπτει από τις αποκαλύψεις δε, ο εν λόγω σταθμάρχης της Λάρισας ήταν κομματικό ρουσφέτι της ΝΔ, σύμφωνα με την καταγγελία και του πρώην σταθμάρχη.

Τι έκανε η κυβέρνηση της ΝΔ

  • Απαξίωσε τον ΟΣΕ γιατί ο σχεδιασμός τους ήταν να δώσουν σε ιδιώτες τόσο τη συντήρηση όσο και τη λειτουργία του ΟΣΕ, μέσω ΣΔΙΤ, όπως είχε επανειλημμένα διακηρύξει ο Κώστας Αχ. Καραμανλής σε ομιλίες του (και στη Βουλή).
  • Απογύμνωσε τον Οργανισμό και κρίσιμες θέσεις από προσωπικό, αφού προχώρησε σε μείωση των εργαζομένων.
  • Μείωσε τους σταθμάρχες, χωρίς να τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας, όπως ανά κρίσιμο κόμβο τους δύο σταθμάρχες ταυτόχρονα σε υπηρεσία, την ύπαρξη κλειδούχων.
  • Απαξίωσε τη λειτουργία του συστήματος δευτερογενούς ελέγχου.
  • Υποβάθμισε την ανάγκη νέων επενδύσεων στον σιδηρόδρομο. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απόφασή της να μειώσει την υποχρέωση της Hellenic Train για επενδύσεις στον σιδηρόδρομο κατά 600 εκατ. ευρώ (από 750 εκατ. ευρώ σε 160 εκατ. ευρώ).

Είναι ενδεικτικό ότι σημειώθηκαν τρία σιδηροδρομικά ατυχήματα μέσα στο 2022.

Ιδιωτικοποίηση και ευθύνες

Δεδομένου ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2017, το εύλογο ερώτημα που τίθεται στα στελέχη του είναι εάν έχουν μερίδιο ευθύνης για τη συνέχεια.

Όπως απαντούν οι ίδιες πηγές:

  • Με τη συζήτηση αυτή η ΝΔ προσπαθεί να θολώσει τα νερά και να αποπροσανατολίσει από το γεγονός ότι εδώ μιλάμε για ζητήματα υποδομών που είναι στην αρμοδιότητα του κράτους.
  • Αυτό που ιδιωτικοποιήθηκε το 2017, είναι το μεταφορικό έργο, όχι οι υποδομές. Και μάλιστα ήταν μνημονιακή υποχρέωση, από την κυβέρνηση Σαμαρά.
  • Δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν άπειρες ευθύνες της εταιρίας για μια σειρά από πράγματα, αλλά θέματα σήμανσης και υποδομών είναι του κράτους και δεν ιδιωτικοποιήθηκαν ποτέ. Οι γραμμές οι υποδομές το δίκτυο, το τροχαίο υλικό (συρμοί τρένων), οι κανόνες ασφάλειας και οι ανάλογες διαδικασίες, ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο.

“Συμψηφισμός” με το Μάτι

Η Κουμουνδούρου δεν αφήνει αναπάντητο και τον συμψηφισμό που επιχειρείται από κυβερνητικές διαρροές μέσα ενημέρωσης με την τραγωδία στο Μάτι. “Οι νεκροί, οι τραγωδίες και ο ανθρώπινος πόνος δεν συμψηφίζονται. Θα θυμηθούν και τις πυρκαγιές της Ηλείας του 2008; Το αεροπορικό Ήλιος; Το Σάμινα;”, απαντούν. Και προσθέτουν: “Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί να συγκριθεί ένα ακραίο καιρικό φαινόμενο με μία προαναγγελθείσα τραγωδία, για την οποία προειδοποιούσαν οι εργαζόμενοι εδώ και δύο σχεδόν χρόνια. Όποιος αυτή τη στιγμή κάνει συγκρίσεις και συμψηφισμούς δεν επιθυμεί την αλήθεια αλλά την αποφυγή του πολιτικού κόστους”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v