Εισηγμένες: Τα... "διαζύγια" που κοστίζουν

Πληθαίνουν οι περιπτώσεις όπου εισηγμένες διέκοψαν τη συνεργασία αντιπροσώπευσης με οίκους του εξωτερικού, συνήθως έπειτα από πρωτοβουλίες των ξένων. Τα παραδείγματα από τη Σοφοκλέους.

Εισηγμένες: Τα... διαζύγια που κοστίζουν
Oι παλαιοί επενδυτές της Σοφοκλέους θα το θυμούνται: Ήταν στα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1990 όταν η εισηγμένη τότε Διεθνής Βιομηχανία Ενδυμάτων (ΔΒΕ) είχε χάσει την αντιπροσώπευση του σήματος Lewis.

H απώλεια για τη ΔΒΕ ήταν μεγάλη και, παρά τις προσπάθειές της για αναπλήρωση εργασιών με άλλα σήματα και για ενίσχυση μέσω αύξησης κεφαλαίου, το μοιραίο τελικά δεν αποφεύχθηκε και η εταιρεία υποχρεώθηκε σε λουκέτο.

Από τότε μέχρι σήμερα πολλές είναι οι περιπτώσεις όπου εισηγμένες διέκοψαν τη συνεργασία αντιπροσώπευσης με οίκους του εξωτερικού, συνήθως έπειτα από πρωτοβουλίες των ξένων.

Δυστυχώς, το πρόβλημα για τους χρηματιστηριακούς επενδυτές εντοπίζεται στο ότι τέτοιου είδους αποφάσεις συχνά δεν σχετίζονται με τις επιδόσεις του αντιπροσώπου στην τοπική αγορά αλλά με γενικότερες στρατηγικές του πολυεθνικού ομίλου, του τύπου «αποφασίζω να δραστηριοποιηθώ στην Ευρώπη μέσω δικών μου θυγατρικών» ή «αλλάζω πολιτική για δέκα χώρες ταυτόχρονα» κ.λπ.

- Ένα από τα επόμενα θύματα μιας τέτοιας πολιτικής ήταν αργότερα και η Elmec Sport, η οποία απώλεσε την αντιπροσώπευση των προϊόντων Nike, παρά το γεγονός ότι τα μερίδια αγοράς της συγκεκριμένης μπράντας ήταν ιδιαίτερα υψηλά στην Ελλάδα. Η εξέλιξη αυτή, άλλωστε, οδήγησε και την εισηγμένη σε αλλαγή στρατηγικής, καθώς κινήθηκε δυναμικά προς τη δραστηριότητα των μεγάλων εμπορικών καταστημάτων λιανικής.

- Η εισηγμένη Sanyo Holdings έχει διακόψει την αντιπροσώπευση των ομώνυμων ηλεκτρικών συσκευών εδώ και αρκετά χρόνια, αποχωρώντας πλήρως από τον χώρο των ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία σήμερα προσπαθεί να ανακάμψει από τα πολλά και μεγάλα λάθη του παρελθόντος και επικεντρώνεται στη ναυτιλία και στην αξιοποίηση του εμπορικού κέντρου Avenue.

- Η Μπενρουμπή προ ολίγων ετών έχασε δύο πολύ ισχυρά brand names, το Moulinex (πουλήθηκε η ξένη εταιρεία) και το SEB, λόγω διακοπής της σχετικής συνεργασίας με τον ξένο οίκο και πώλησης του 50% στην κοινή θυγατρική που διέθεταν. Τα θετικά για την επιχείρηση ήταν οι πολυετείς σχέσεις της διοίκησης με τα δίκτυα λιανικής και η σχετικά γρήγορη ανάκτηση μεριδίων αγοράς από νέα brands, που δεν είχαν πολυεθνική αίγλη όπως τα προηγούμενα. Εκεί όμως που είχε φτάσει η ώρα για σημαντική άνοδο επιδόσεων, ήρθε η οικονομική κρίση, με αποτέλεσμα τα κέρδη της Μπενρουμπή να καθηλωθούν πέρυσι σε χαμηλά επίπεδα (όπως τουλάχιστον προκύπτει από τις λογιστικές καταστάσεις του εννεαμήνου). Από πολλούς μετόχους, μάλιστα, έχει σχολιαστεί αρνητικά η κίνηση της διοίκησης να προχωρήσει σε δημόσια πρόταση για την εξαγορά των μετοχών της μειοψηφίας και για απόσυρση της μετοχής από το X.A.

Τα πρόσφατα κρούσματα

Μόλις το τελευταίο τρίμηνο είχαμε εξελίξεις και σε ακόμα δύο brand names του εξωτερικού, των οποίων μάλιστα οι Έλληνες αντιπρόσωποι έχουν καταφέρει να καρπωθούν πολύ ισχυρά μερίδια αγοράς.

- Οι Ιταλοί του οίκου De’Longhi ζητούν από τη Vell Group να μετατρέψουν τη σημερινή τους συνεργασία, με την ελληνική εισηγμένη να αποκτά μειοψηφικό ποσοστό σε μία νέα εταιρεία που θα αντιπροσωπεύει τις συσκευές De’Longhi και ενδεχομένως κάποια άλλα προϊόντα. Το όλο ζήτημα βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση. Πάντως το ύφος των ανακοινώσεων δείχνει ότι η ελληνική επιχείρηση δεν πανηγύρισε με την όλη εξέλιξη. Από την πλευρά του, ο όμιλος της Vell δείχνει περισσότερο ενδυναμωμένος σε σχέση με το παρελθόν, έπειτα από τον έλεγχό του από τον επιχειρηματία κ. Βελάνη και μετά την πρόσφατη έκδοση μετατρέψιμου σε μετοχές επιχειρηματικού δανείου. Να σημειωθεί επίσης το μεγάλο μερίδιο αγοράς της De’Longhi στην εγχώρια αγορά.

- Θέμα λίγων μηνών είναι η διακοπή της πολυετούς συνεργασίας της Fourlis Συμμετοχών με τον οίκο Samsung. Η διοίκηση του ελληνικού ομίλου μίλησε για «βελούδινο διαζύγιο» και το θετικό γι’ αυτήν είναι ότι η έντονη ανάπτυξή της στον χώρο της λιανικής (ΙΚΕΑ, Intersport) αναμένεται να επηρεάσει τα αποτελέσματα σε μονοψήφιο ποσοστό. Ενδεικτικό είναι πως παρ’ όλα αυτά δεν παρατηρήθηκε κάποια αξιοσημείωτη επίδραση στην τιμή της μετοχής λόγω της συγκεκριμένης είδησης.

* Αναδημοσίευση από το 626ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 19 – 23 Μαρτίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v