Σοφοκλέους: Οι ευκαιρίες της… κρίσης

Την ώρα που οι περισσότερες δοκιμάζονται από την κρίση κάποιες επιχειρήσεις μετρούν οφέλη. Ποιες κερδίζουν από καταρρεύσεις ανταγωνιστών. Ποιες διευρύνουν μερίδια και ποιες εξετάζουν εξαγορές.

  • του Χρήστου Κίτσιου
Σοφοκλέους: Οι ευκαιρίες της… κρίσης
Αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, έκδοση υβριδικών και μετατρέψιμων ομολόγων, αύξηση μεριδίων εις βάρος ανταγωνιστών που κατέρρευσαν ή καταρρέουν.

Η κρίση κρύβει και… ευκαιρίες.

Και κάποιες -ελάχιστες δυστυχώς- ελληνικές επιχειρήσεις είτε μετρούν ήδη οφέλη είτε ετοιμάζονται να κινηθούν γρήγορα προκειμένου να τα αποκομίσουν.

Η μεγαλύτερη μεταπολεμική κρίση βρήκε τις ελληνικές τράπεζες με χορηγήσεις στην Ελλάδα και στη ΝΑ. Ευρώπη πολύ υψηλότερες από τις καταθέσεις τους και τη συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων υπερδανεισμένη σε σχέση με τα ίδια κεφάλαιά τους.

Το στέγνωμα της ρευστότητας, η αύξηση του κόστους χρήματος και η πτώση ή και η κατάρρευση των πωλήσεων από τον Οκτώβριο μέχρι τον Απρίλιο ταλαιπώρησαν τις περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις και εκτίναξαν τις προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις των τραπεζών.

Κάποιες, όμως, βρέθηκαν στην αντίπερα όχθη. Γιατί είτε διέθεταν χαμηλό δανεισμό, ισχυρά cash flows ή ακόμη καλύτερα υψηλή ρευστότητα, είτε απλώς μεγάλοι ανταγωνιστές τους κατέρρευσαν ή δοκιμάζονται σκληρά.

Το πρώτο κύμα ευκαιριών είναι ακόμη εδώ και το δεύτερο θα είναι ακόμη μεγαλύτερο για όσους κινηθούν γρήγορα, εφόσον τα υφιστάμενα σημάδια ανάκαμψης της οικονομίας συνοδευτούν από ενδείξεις ενίσχυσης τόσο της κατανάλωσης όσο και της απασχόλησης, σημειώνει κορυφαίο τραπεζικό στέλεχος.

Η σταδιακή ομαλοποίηση της διατραπεζικής αγοράς και των αγορών κεφαλαίων και η άνοδος των χρηματιστηριακών αποτιμήσεων δημιουργούν προϋποθέσεις για άντληση ξένων ή και ιδίων κεφαλαίων προκειμένου να χρηματοδοτηθούν επεκτατικές κινήσεις.

Το ίδιο στέλεχος δε τονίζει: "Με την εταιρική κερδοφορία να μειώνεται και τις κεφαλαιοποιήσεις να παραμένουν, παρά την ανοδική αντίδραση, φθηνές, αν κάποιος ποντάρει στο τέλος της ύφεσης σε βάθος εξαμήνου, οι ευκαιρίες είναι ήδη εδώ". Και σημειώνει ότι "το μεγάλο στοίχημα είναι η ορατότητα για το πώς θα κινηθεί η παγκόσμια οικονομία".


Ποιες κερδίζουν από το "ο θάνατός σου η ζωή μου"

Στον ευρύτερο κλάδο των Πλαστικών, τα προβλήματα της τουρκικής Verim Plastics ευνοούν την Πλαστικά Κρήτης, η Πλαστικά Θράκης έχει εξαγοράσει ήδη εργοστάσιο τής υπό εκκαθάριση αμερικανικής Propex, ενώ η Eurodrip κατάφερε να αυξήσει μερίδια αγοράς και κερδοφορία εις βάρος των ανταγωνιστών της.

Πλαστικά Κρήτης: Στην πλάτη της κρίσης κινήθηκε κατά το α΄ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης ο όμιλος Πλαστικά Κρήτης και αξιοποιώντας την άνοδο του δολαρίου και την εξασθένηση ανταγωνιστών της πέτυχε να κερδίσει μερίδιο αγοράς ξεστοκάροντας αποθέματα. Αξιοποιώντας την κατάρρευση της τουρκικής Verim Plastics η Πλαστικά Κρήτης κινήθηκε επιθετικά κατακτώντας μερίδια αγοράς στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή του Τούρκου ανταγωνιστή της. H εξασφάλιση υψηλών πωλήσεων παρά την κρίση κράτησε ψηλά τον βαθμό απασχόλησης των μονάδων, ενώ δεν χάθηκε ούτε μία θέση εργασίας.

Eurodrip: Η Eurodrip ήταν από τις λίγες εταιρίες που βελτίωσε σημαντικά τα κέρδη της στο α΄ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης με ελαφρά μείωση πωλήσεων. Την ώρα που οι ισραηλινές εταιρίες, ηγέτιδες δυνάμεις του κλάδου, δοκιμάζονται λόγω της βίαιης διακοπής των μεγάλων έργων άρδευσης, η ελληνική επιχείρηση πέτυχε να διευρύνει τα περιθώρια κερδοφορίας της με πλεονέκτημα την εστίασή της σε μικρούς και μεσαίους πελάτες.


Ποιες κέρδισαν μερίδια αγοράς

Εθνική Τράπεζα:
Η περίπτωση της Εθνικής Τράπεζας αποτελεί ίσως την πιο χαρακτηριστική της ελληνικής αγοράς. Η αβεβαιότητα που προκάλεσε η κατάρρευση της Lehman Brothers πυροδότησε μεταστροφή κεφαλαίων από τις υπόλοιπες τράπεζες στην Εθνική, η οποία κατείχε έτσι κι αλλιώς το πλεονέκτημα της ισχυρής καταθετικής βάσης αποτελούμενης από δεκάδες χιλιάδες μικροαποταμιευτές που δύσκολα μετακινούνται από την τράπεζα.

Πέραν όμως της έκτακτης μεταστροφής, η Εθνική αποτέλεσε, σύμφωνα με τη διοίκησή της, και μία από τις καλύτερα προετοιμασμένες ευρωπαϊκές τράπεζες για την αντιμετώπιση της κρίσης. Με ισχυρή κεφαλαιακή επάρκεια και με τη Finansbank που κατάφερε να αυξήσει γρήγορα τις καταθέσεις της, όχι διέρχεται της κρίσης σχεδόν αβρόχοις ποσί, αλλά αυξάνει και τα μερίδια αγοράς της.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η Εθνική Τράπεζα στο α΄ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης εμφάνισε στην Ελλάδα 1,6 δισ. ευρώ περισσότερες χορηγήσεις σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2008, όταν η επόμενη από τις μεγάλες τράπεζες (Alpha Bank) είχε νέες χορηγήσεις ύψους 335 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, στην Τράπεζα Πειραιώς και στην EFG Eurobank οι νέες χορηγήσεις μειώθηκαν σε σχέση με το δ΄ τρίμηνο του 2008 κατά 467 και 367 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Κατά το εξεταζόμενο διάστημα η Εθνική Τράπεζα αύξησε τις καταθέσεις της σε ποσό 1,04 δισ. ευρώ με την EFG Eurobank να τις αυξάνει μόλις 70 εκατ. ευρώ, ενώ στην Alpha Bank και στην Πειραιώς μειώθηκαν κατά 1,44 δισ. ευρώ και 490 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Χάρη δε στα έσοδα από τόκους ομολόγων, η ΕΤΕ κατάφερε να εμφανίσει μείωση κατά 10 μόλις μ.β. στο επιτοκιακό περιθώριό της σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2008.

Τιτάν: Ο όμιλος Τιτάν έχει υιοθετήσει για τις αγορές της ΝΑ. Ευρώπης και Μέσης Ανατολής επιθετική πολιτική πωλήσεων αυξάνοντας τα μερίδια αγοράς του και χάνοντας κάτι από τα περιθώρια κέρδους του. Η Τιτάν δέχεται στη ΝΑ. Ευρώπη και ιδιαίτερα στην αγορά της Βουλγαρίας επίθεση από φθηνό τουρκικό τσιμέντο, διατηρεί όμως το μερίδιο αγοράς της και το αυξάνει στις υπόλοιπες βαλκανικές αγορές μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους της.

Η ελληνική τσιμεντοβιομηχανία προετοιμάζεται για τα δύο νέα εργοστάσια που θα έχει σε λειτουργία από του χρόνου στην Αλβανία και στην Αίγυπτο διευρύνοντας το πελατολόγιό της. Έτσι, θα έχει τη δυνατότητα να διευρύνει τα περιθώρια κέρδους της με την πρώτη ισχυρή τόνωση της ζήτησης τσιμέντου.

ΑΒ Βασιλόπουλος: Επεκτατική πολιτική στην πλάτη της κρίσης έχει αποφασίσει να ακολουθήσει η διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος. Η ΑΒ στοχεύει να διπλασιάσει τα καταστήματά της στην Ελλάδα μέσα στην επόμενη 10ετία, να επεκταθεί στην Κύπρο και εν συνεχεία στα Βαλκάνια μετασχηματιζόμενη σε βραχίονα των εργασιών της Delhaize στη ΝΑ. Ευρώπη.

Στην Ελλάδα βασικός άξονας της στρατηγικής της ΑΒ αποτελεί η διεύρυνση του μεριδίου της σε μια αγορά που οι επιπτώσεις της κρίσης αρχίζουν να φαίνονται με την αξία των πωλήσεων να υποχωρεί τους τελευταίους μήνες.

Η εξαγορά της αλυσίδας Plus και η επέκταση του δικτύου της στη βόρεια Ελλάδα, τα νέα logistics centers και η συνεχής επέκταση του αριθμού των καταστημάτων της (ΑΒ και Lions) έφεραν ήδη αποτέλεσμα καθώς οι πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος αυξήθηκαν στο δ΄ τρίμηνο του 2008 με ρυθμό 9%, ενώ η συνολική αξία των πωλήσεων super market μειώθηκε στο εν λόγω τρίμηνο.

Αντίστοιχα, στο α΄ δίμηνο της φετινής χρονιάς η αξία των πωλήσεων των super markets μειώθηκε κατά 0,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ η ΑΒ εμφάνισε αύξηση αξίας πωλήσεων σε ποσοστό 6,5%. Μόνο τον Ιανουάριο η ΑΒ διεύρυνε το μερίδιο αγοράς στο 16% από 14,5% στο τέλος του 2008. Η αλυσίδα αύξησε το μερίδιό της και κατά τον Μάρτιο που αποτέλεσε τον πρώτο μήνα με εμφανή πτώση πωλήσεων για τα super markets.

Jumbo: Ιδιαίτερα ανθεκτικό και στην κρίση αναδεικνύεται το concept με το οποίο ανέπτυξε την Jumbo ο κ. Απ. Βακάκης. Η εταιρία χάρη στα φθηνά προϊόντα και με "κράχτη" τα παιδικά παιχνίδια και τα ρούχα κερδίζει μερίδιο αγοράς. Οι πωλήσεις της μέχρι και τον Απρίλιο έτρεξαν με ρυθμό αύξησης 15,55%.

Ποιες ετοιμάζονται για εξαγορές

Και αν για κάποιες εισηγμένες προκύπτουν ευκαιρίες διεύρυνσης μεριδίων αγοράς λόγω των…θυμάτων που αφήνει μεταξύ των ανταγωνιστών τους η κρίση, για άλλες ο πονοκέφαλος έγκειται στον χρόνο εκδήλωσης επιθετικών κινήσεων.

Το ράλι αντίδρασης στα χρηματιστήρια προεξοφλεί το τέλος της ύφεσης και την ανάκαμψη των οικονομιών από το 2010. Μπορεί όμως απλώς να είναι αποτέλεσμα της τόνωσης της βιομηχανικής δραστηριότητας μετά την ελεύθερη πτώση της τους προηγούμενους μήνες λόγω του destocking.

Ακόμη κι αν το ΑΕΠ των ΗΠΑ δείξει σημάδια ανάκαμψης της οικονομίας αυτά θα πρέπει να ενισχυθούν από αύξηση της κατανάλωσης και σοβαρή ανάκαμψη της απασχόλησης προκειμένου να φανεί οριστικά ότι οι οικονομίες βγαίνουν από την ύφεση σημειώνει έμπειρο τραπεζικό στέλεχος.

ΟΠΑΠ: Με ταμειακά διαθέσιμα 950 εκατ. ευρώ και μηδενικό δανεισμό ο ΟΠΑΠ συνεχίζει να εξετάζει υποψήφιες προς εξαγορά εταιρίες στην Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού, κ. Χρ. Χατζηεμμανουήλ, επανέλαβε ότι ο ΟΠΑΠ αναζητά ευκαιρίες εξαγορών στον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών διεθνώς.

Ειδικότερα, τόνισε πως ο ΟΠΑΠ διερευνά επενδυτικές ευκαιρίες στην Ιταλία και στις ΗΠΑ, ενώ θα εξετάζει με ιδιαίτερη προσοχή την πιθανή "εμπλοκή" στο Ξυστό, εφόσον επανακυκλοφορήσει. Σημειώνεται ότι ο ΟΠΑΠ είχε καταθέσει προσφορά για την τουρκική λοταρία Milli Piyango αποσύρθηκε όμως από τον διαγωνισμό, καθώς έκρινε υπερβολικό το τίμημα που ζητούσαν οι γείτονες.

ΕΛΠΕ - ΜΟΗ για Shell

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η πώληση των πρατηρίων και αποθηκευτικών εγκαταστάσεων της Shell στην ελληνική αγορά και ο όμιλος ΕΛΠΕ μαζί με τη Motor Oil έχουν καταθέσει ήδη, σύμφωνα με τα ρεπορτάζ του euro2day, μη δεσμευτικές προσφορές στην Credit Suisse που λειτουργεί ως σύμβουλος πώλησης.

H διαδικασία προχωρά με ταχείς ρυθμούς και αναμένεται μέχρι τα μέσα Ιουλίου να έχουν κατατεθεί δεσμευτικές προσφορές. Το ύψος του τιμήματος σύμφωνα με κύκλους των ενδιαφερόμενων αγοραστών θα κινηθεί μεταξύ 400 - 600 εκατ. ευρώ, ενώ κύκλοι του πωλητή το ανεβάζουν έως και τα 700 εκατ. ευρώ.

Ποιες προετοιμάζονται για ενδεχόμενες ευκαιρίες

Η απόφαση της S&B να προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου κατά 40 εκατ. ευρώ είναι ενδεικτική της προετοιμασίας κάποιων ελληνικών επιχειρήσεων. Η S&B προγραμματίζει την αύξηση προκειμένου να έχει την ευχέρεια εφόσον οι μακροοικονομικές συνθήκες βελτιωθούν να διαθέτει ενισχυμένη κεφαλαιακή επάρκεια ώστε, σε συνδυασμό με ενδεχόμενο δανεισμό, να κινηθεί επιθετικά διενεργώντας εξαγορές.

Σε αντίθετη περίπτωση, τα φρέσκα κεφάλαια θα ενισχύσουν την κεφαλαιακή της βάση μειώνοντας τον δανεισμό και ενισχύοντας το κεφάλαιο κίνησής της.

Αντίστοιχο είναι και το σκεπτικό της Centric, η οποία έχει βάλει στην ατζέντα της τακτικής γενικής συνέλευσης θέμα αύξησης κεφαλαίου έως 30 εκατ. ευρώ. Το πιθανότερο είναι να ζητηθεί από τους μετόχους να προεγκρίνουν την ΑΜΚ εξουσιοδοτώντας το Δ.Σ. της για τον χρόνο έναρξής της.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v