Οι κερδισμένες μάχες είναι προτιμότερες από τον χαμένο πόλεμο και σε αυτό συμφωνούν, έστω και τελευταία στιγμή, το υπουργείο Οικονομικών και φορείς της κεφαλαιαγοράς, όσον αφορά τις φορολογικές ρυθμίσεις που σχετίζονται με χρηματιστηριακές συναλλαγές.Τα conference calls των τελευταίων 24ώρων, αλλά και η ουσιαστική επικοινωνία -έστω και τώρα- των διαχειριστών της κρίσης με τους λοιπούς φορείς της εγχώριας αγοράς φαίνεται πως αποδίδουν, ακόμα και την ύστατη ώρα, καρπούς.
Όπως λένε οι πληροφορίες, η ομάδα υπό τον κ. Απ. Ρεφενέ δίνει ακόμα μάχη προκειμένου να εξασφαλίσει το αφορολόγητο των 25.000 (τουλάχιστον) ευρώ στην υπεραξία των μετοχών, μέτρο που αρχικά είχε δεχθεί η τρόικα, αλλά στη συνέχεια έκανε πίσω. «Κανείς δεν έχει να κερδίσει τίποτα όταν επιβάλλονται φόροι σε μικρά χαρτοφυλάκια», σημειώνουν στο Εuro2day.gr εκπρόσωποι του υπουργείου Οικονομικών, αλλά και της ευρύτερης κεφαλαιαγορας και συμπληρώνουν πως «αυτό το χαρτί δεν έχει χαθεί ακόμα, και δεν πρέπει να χαθεί δεδομένου ότι οι εξηγήσεις που θα παράσχουμε στην τρόικα είναι απολύτως λογικές και προ μηνών είχαν γίνει δεκτές».
Παράλληλα, προωθούνται λύσεις στο θέμα που ανέκυψε και αφορά τον κίνδυνο φορολόγησης με 15% του συνολικού ποσού πώλησης για περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει πινακίδιο αγοράς, όπως δημόσιες εγγραφές, διανομή δωρεάν μετοχών, warrants κ.λπ.
Εκπρόσωποι του ΣΜΕΧΑ έκαναν λόγο για δημιουργία επενδυτών δύο ταχυτήτων, καθώς για τις παραπάνω περιπτώσεις δεν υπάρχουν πινακίδια αγοράς και κατά συνέπεια ούτε τιμή αγοράς. «Είναι απολύτως άδικο οι κάτοχοι αυτών των τίτλων να επιβαρύνονται με φόρο υπεραξίας στο σύνολο του ποσού πώλησης», σημείωναν.
Το Εuro2day.gr επικοινώνησε τόσο με εκπροσώπους της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και του χρηματιστηρίου, όσο και με μέλη της ομάδος Ρεφενέ και πήρε την εξής κοινή απάντηση:
«Σε κάθε περίπτωση υπάρχει τρόπος υπολογισμού της τιμής αγοράς, μέσω ανακοινώσεων, ενημερωτικών δελτίων κ.ά. Κατά συνέπεια, η αναφορά μέρους των φορέων προς αυτήν την κατεύθυνση είναι απολύτως άτοπη».
Ωστόσο, οι ίδιοι εκπρόσωποι προέβησαν σε περαιτέρω διευκρινίσεις - ανακοινώσεις για όλες τις περιπτώσεις παλαιότερης κτήσης τίτλων. Προωθούνται τα εξής:
Με σημείο αναφοράς το 1999, οπότε και ολοκληρώθηκε η αποϋλοποίηση των τίτλων, σχεδιάζεται από το υπουργείο Οικονομικών και την πλειονότητα των φορέων η εξής λύση:
- Για περιπτώσεις κτήσης μετοχών προ του 1999, θα εκδοθεί συγκεκριμένη εγκύκλιος από το υπουργείο Οικονομικών η οποία θα περιγράφει τον τρόπο υπολογισμού της τιμής κτίσης, βάσει κοινών στοιχείων και μεγεθών. Κι αυτό γιατί στις περιόδους αυτές ενδεχομένως να μην υπάρχουν στοιχεία απόδειξης της τιμής αγοράς των τίτλων (αγορές που έγιναν προ δεκαετιών, κληρονομιές κ.λπ.).
- Για περιπτώσεις μεταγενέστερες του 1999, εάν ο επενδυτής δηλώνει ότι δεν έχει στην κατοχή του κανένα αποδεικτικό έγγραφο της αγοράς -απόκτησης μετοχών και εάν αυτό δεν μπορεί να αποδειχθεί μέσω δημοσίων εγγράφων (π.χ. ενημερωτικά δελτία), τότε μόνο θα θεωρείται και θα χαρακτηρίζεται μηδενική η τιμή κτήσης και θα πληρώνει φόρο για το σύνολο της αξίας πώλησης. Εκτιμάται ότι οι συγκεκριμένες περιπτώσεις θα είναι ελάχιστες, δεδομένου ότι τα συγκεκριμένα στοιχεία είναι διαθέσιμα τόσο στην ηλεκτρονική σελίδα του χρηματιστηρίου, όσο και στις ιστοσελίδες των επιμέρους εταιρειών.
Άλλο σημείο που δεν προέκυψε σήμερα, αλλά προ αρκετών μηνών, και δε χρήζει ιδιαίτερης ανάλυσης είναι το εξής: Βάσει ρύθμισης που ήδη έχει τεθεί σε ισχύ, κάθε πώληση μετά την 1η/1/2014 θα επιβαρύνεται με τον φόρο υπεραξίας, ανεξαρτήτως χρόνου αγοράς των τίτλων αυτών.
Εδώ έχει ίσως ενδιαφέρον να επισημανθεί η αναφορά εκπροσώπων της αρμόδιας επιτροπής του υπουργείου Οικονομικών: «Θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να αντιληφθούν την πραγματικότητα. Και με βάση αυτή να κάνουν βελτιωτικές προσπάθειες. Η πλήρης αποφυγή της εφαρμογής του φόρου υπεραξίας είναι αδύνατη, δεδομένου ότι λογοδοτούμε και κατά συνέπεια δεν πράττουμε κατά βούληση. Αυτό που έχει ουσιαστικό νόημα τώρα είναι οι προσπάθειες άμβλυνσης συγκεκριμένων σημείων, αλλά και η επίτευξη άλλων θεμάτων τα οποία θα αποδειχθούν εξαιρετικά σημαντικά στο άμεσο μέλλον: εξαίρεση αλλοδαπών επενδυτών, επίτευξη αφορολόγητου».
Εν τω μεταξύ, σε θετική κατεύθυνση φαίνεται πως οδηγείται και η εξαίρεση από τη φορολόγηση των αλλοδαπών φυσικών προσώπων. «Είναι πολύ κρίσιμο και σημαντικό το στοιχείο αυτό. Ούτως ή άλλως, οι ξένοι εξαιρούνται λόγω έδρας σε κράτος με το οποίο υπάρχουν συνθήκες αποφυγής διπλής φορολόγησης. Εάν χαθεί αυτή η εξαίρεση, οι ανατροπές και οι αρνητικές εξελίξεις για την εγχώρια αγορά θα είναι πολλές και ασυγκράτητες. Θα πρέπει με κάθε τρόπο να καταστεί αυτό σαφές στους τροϊκανούς», εξηγεί στο Εuro2day.gr εκπρόσωπος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς προσθέτοντας πως τα επιχειρήματα που ήδη έχει προβάλει η πλευρά της κυβέρνησης προς αυτήν την κατεύθυνση είναι ιδιαίτερα ισχυρά και δεν επιδέχονται αμφισβητήσεις.
«Υπό την έννοια αυτή, και έχοντας υπόψη το γεγονός ότι όλα τα επιχειρήματά μας έχουν ήδη εκτεθεί λεπτομερώς προς τους τροϊκανούς προ μηνών, πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη απαίτηση θα γίνει τελικώς δεκτή, δεδομένης της ρεαλιστικότητας που τη διέπει» δηλώνει στο Εuro2day.gr εκπρόσωπος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς που τους τελευταίους μήνες παρευρίσκεται σε όλες τις συναντήσεις και στα conference calls με τους εκπροσώπους της τρόικας.
Η κακή συνεννόηση, ή μάλλον η έλλειψη συνεννόησης και η απουσία ανταλλαγής απόψεων παρ' ολίγο να στοιχίσουν τον χαρακτηρισμό «επιτηδευματίες» σε όσους πραγματοποιούν συναλλαγές επί μετοχών, παραγώγων κ.λπ. περισσότερες από τρεις φορές τον μήνα.
Τελικώς, από... τύχη ή απλή κατανόηση τελευταίας στιγμής των δύο πλευρών επετεύχθη εξαίρεση από τον όρο «επιχειρηματική δραστηριότητα» όλων των συναλλαγών που αφορούν μετοχές, ομόλογα και παράγωγα, είτε είναι εισηγμένα, είτε εκδίδονται από εισηγμένες εταιρείες, καθώς και εξαίρεση από τη φορολογία γενικότερα όλων των Οργανισμών Συλλογικών Επενδύσεων.