Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΠΕ: Υστατη πρόταση σε Σκόπια για διακανονισμό

Μέχρι τέλη του έτους η κυβέρνηση της Fyrom έχει περιθώριο να αποφασίσει αν συμφωνεί με το τελικό σχέδιο του φιλικού διακανονισμού που υπέβαλε ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων για το θέμα της ΟΚΤΑ, διαφορετικά το όλο ζήτημα θα κριθεί οριστικά στη διεθνή διαιτησία. Αποκλειστικές πληροφορίες του euro2day.gr.

ΕΛΠΕ: Υστατη πρόταση σε Σκόπια για διακανονισμό
της Αθηνάς Καλαϊτζογλου

Μέχρι τέλη του έτους η κυβέρνηση της Fyrom έχει περιθώριο να αποφασίσει αν συμφωνεί με το τελικό σχέδιο του φιλικού διακανονισμού που υπέβαλε ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων για το θέμα της ΟΚΤΑ, διαφορετικά το όλο ζήτημα θα κριθεί οριστικά στη διεθνή διαιτησία.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του euro2day.gr, ο ειδικός διαπραγματευτής από την πλευρά του ομίλου των ΕΛ.ΠΕ., πρόεδρος της ΟΚΤΑ και της ΕΛΠΕΤ Βαλκανικής, παρέδωσε στις 13 Δεκεμβρίου το τελικό σχέδιο για την αναθεώρηση της σύμβασης εξαγοράς της ΟΚΤΑ, μία σύμβαση που έχει παραβιασθεί από τη Fyrom κατ’ επανάληψη στο παρελθόν.

Με την παράδοση του σχεδίου ολοκληρώνεται ο κύκλος των διαπραγματεύσεων με το σκοπιανό δημόσιο για την επίτευξη φιλικού διακανονισμού, διαδικασία που διήρκεσε συνολικά 14 μήνες.

Από αυτές οι 9 περιελάμβαναν εκ του σύνεγγυς συναντήσεις, στις οποίες τη Fyrom εκπροσώπησαν δύο αρμόδιοι υπουργοί και ισάριθμοι σύμβουλοι του Πρωθυπουργού της πΓΔΜ.

Η τελική πρόταση για την ΟΚΤΑ θεωρείται μη διαπραγματεύσιμη ούτε κατά κεραία από την ελληνική πλευρά, η οποία έχει δώσει προθεσμία στο σκοπιανό δημόσιο να απαντήσει μέχρι τέλη του έτους. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το euro2day.gr, από την πλευρά του ειδικού διαπραγματευτή εκφράζεται συγκρατημένη αισιοδοξία σε αυτή τη φάση για την επίτευξη συμφωνίας και αυτό για δύο λόγους.

Πρώτον, γιατί υπάρχει σκεπτικισμός μη τυχόν επικρατήσουν μαξιμαλιστικές, μη ρεαλιστικές θέσεις από την πλευρά του σκοπιανού δημοσίου και δεύτερον, μην τυχόν υπάρξει εμπλοκή λόγω της υποβόσκουσας πολιτικής αντιπαλότητας για την ονοματολογία.

Το σχέδιο που υποβλήθηκε θεωρείται από την ελληνική πλευρά μια ισορροπημένη λύση στη λογική του win-win, καθώς περιλαμβάνει ρυθμίσεις που ικανοποιούν τη σκοπιανή κυβέρνηση και ταυτόχρονα δημιουργεί προοπτικές για το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ στην ευρύτερη περιοχή των Σκοπίων, συμπεριλαμβανομένου τόσο του Κοσυφοπεδίου, όσο και της Νότιας Σερβίας.

Ο ειδικός διαπραγματευτής που μίλησε στο euro2day.gr, επισήμανε ότι ”πρόκειται για έναν έντιμο συμβιβασμό, που δημιουργεί προϋποθέσεις για την επιβίωση της ΟΚΤΑ, καθώς και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, λόγω των εισαγωγών καυσίμων από τη Βουλγαρία”.

Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η ελληνική πλευρά, που κινείται πλέον στη λογική του ”make or brake”, διατηρεί το ατού της διεθνούς διαιτησίας, η οποία εξελίσσεται παράλληλα, ενώ η πρόθεση του ομίλου των ΕΛ.ΠΕ. να διεκδικήσουν την εξαγορά του διυλιστηρίου του Νις δημιουργεί μια διαφορετική δυναμική στην περίπτωση που η κυβέρνηση της Fyrom προβάλει εκ νέου αξιώσεις για το θέμα της ΟΚΤΑ.

Τούτο σημαίνει πρακτικά ότι στην περίπτωση που ο όμιλος των ΕΛ.ΠΕ. επικρατήσει στη διεκδίκηση του διυλιστηρίου της Νις αμέσως εγείρονται ερωτηματικά κατά πόσο είναι σκόπιμη η διατήρηση ενός τρίτου διυλιστηρίου, αυτό των Σκοπίων, στο νοητό άξονα Θεσσαλονίκη-Σκόπια-Πάντσεβο. Κι αυτό, όπως εκτιμάται, θα πρέπει πιθανόν να ληφθεί υπόψη από το σκοπιανό δημόσιο για τις όποιες απαιτήσεις του. Αντιθέτως ο φιλικός διακανονισμός δημιουργεί τις προϋποθέσεις λειτουργικών συνεργιών μεταξύ των τριών διυλιστηρίων, με κερδισμένους εκατέρωθεν, τα ΕΛ.ΠΕ, τη Fyrom και τη Σερβία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v