Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

H γαλλική Fnac και το ελληνικό Βατερλό της

Με καταλύτη την κρίση αλλά ουσιαστικό λόγο την αδυναμία διείσδυσής της στην ελληνική αγορά, η διοίκηση της Fnac αποφάσισε τη λύση της αποχώρησης από την Ελλάδα και το κλείσιμο των τριών καταστημάτων της.

H γαλλική Fnac και το ελληνικό Βατερλό της
Με καταλύτη την κρίση αλλά ουσιαστικό λόγο την αδυναμία διείσδυσής της στην ελληνική αγορά, η διοίκηση της γαλλικής αλυσίδας Fnac αποφάσισε τη λύση της αποχώρησης από την Ελλάδα και το κλείσιμο των τριών καταστημάτων της, πέντε χρόνια μετά την πανηγυρική της είσοδο.

Επίσημη τοποθέτηση, η οποία να εξηγεί την παραπάνω απόφαση, δεν έχει υπάρξει ούτε από την πλευρά της γαλλικής διοίκησης της αλυσίδας, η οποία κατείχε τον έλεγχο του 51% της ελληνικής θυγατρικής, ούτε και από τον συνεταίρο της, τον όμιλο Μαρινόπουλο, ο οποίος κατείχε το 49%.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο πλευρές το τελευταίο διάστημα βρίσκονταν σε διαπραγμάτευση προκειμένου ο όμιλος Μαρινόπουλου να αναλάβει τον πλήρη έλεγχο της Fnac Ελλάδος, αυξάνοντας το ποσοστό του στο 70% και σταδιακά στο 100% και εξυπηρετώντας έτσι την έξοδο των Γάλλων, υπόθεση που ωστόσο δεν προχώρησε, σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις.

Έτσι, η εταιρία ύστερα από 5 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά και έχοντας δημιουργήσει τρία καταστήματα, με πλέον πρόσφατο εκείνο στο Μοναστηράκι, αποφάσισε την απόσυρσή της.

Ήδη έχει έρθει σε συμφωνία με την αλυσίδα Public για τη ρευστοποίηση αποθεμάτων και την παράδοση των δύο καταστημάτων της στο The Mall Αthens και στη Γλυφάδα στην ελληνικών συμφερόντων αλυσίδα. Όσον αφορά στο τρίτο κατάστημα στο Μοναστηράκι, το οποίο εγκαινιάστηκε μόλις τον Νοέμβριο του 2009 και αποτέλεσε επένδυση 3,5 εκατ. ευρώ, αναμένεται να κλείσει χωρίς να έχει προβλεφθεί αλλαγή χρήσης ή μεταβίβασής του.

Η δραστική αλλαγή στάσης της Fnac, η οποία μόλις τον περασμένο Νοέμβριο ανακοίνωνε σχέδια δημιουργίας δικτύου 10 καταστημάτων έως το 2012 και επενδύσεων της τάξης των 25 - 30 εκατ. ευρώ, αποδίδεται αφενός στις δυσκολίες που συνάντησε στην εγχώρια αγορά λόγω της κορύφωσης της κρίσης και αφετέρου στην κακή συγκυρία για το εμπορικό της concept αλλά και στις εξελίξεις στη μητρική, για την οποία υπάρχουν σκέψεις πώλησης ή περιορισμού των δραστηριοτήτων της, από τον γαλλικό όμιλο Πινό (PPR), στον οποίο ανήκει εδώ και χρόνια.

Πέραν των προφανών οικονομικών δυσκολιών, ωστόσο παράγοντες της αγοράς σχολιάζοντας την απόσυρση της Fnac κάνουν λόγο για επιχειρηματική αποτυχία και λιγότερο για επίπτωση της κρίσης. Υποστηρίζουν ότι η διοίκηση της Fnac εισερχόμενη το 2005 στην αγορά, σε μια εποχή όπου υπήρξε μαζικό κύμα εγκατάστασης ξένων αλυσίδων αλλά και η κατανάλωση διαρκώς ανθούσε, υποτίμησε τις δυσκολίες και τις ανάγκες υποστήριξης μιας νεοϊδρυθείσας εταιρίας και τον εγχώριο ανταγωνισμό.

Οι πιο αιχμηροί παρατηρητές αναφέρουν πως οι Γάλλοι υπήρξαν "σνομπ", θεωρώντας ότι η πρωτοτυπία του concept τους (υπογραμμίζεται ότι η Fnac δημιουργήθηκε τη δεκαετία του ’70!) ήταν ικανή να φέρει τον καταναλωτή στα καταστήματά της, παρά το γεγονός ότι το ίδιο διάστημα εγκαινιάστηκε στην Ελλάδα και η αλυσίδα Public του Π. Γερμανού, η οποία στηρίχτηκε ακριβώς στο ίδιο εμπορικό μίγμα.

Στο ίδιο κλίμα υπογραμμίζουν ότι οι Γάλλοι δεν κατάφεραν να κερδίσουν μερίδια ούτε στην αγορά των ηλεκτρονικών, όπου ο ανταγωνισμός είναι πράγματι οξυμένος εγχωρίως, αλλά ούτε και στον κλάδο των βιβλίων και των CDs - DVDs (τομέας που φθίνει ούτως ή άλλως).

Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν επίσης ότι οι Γάλλοι έφτασαν στο άλλο άκρο της σύνεσης, καθυστερώντας επενδύσεις την περίοδο των παχέων αγελάδων, οι οποίες σήμερα ίσως να τους είχαν δώσει ένα βιώσιμο μερίδιο αγοράς, αναγνωρισιμότητα και πιστότητα πελατών.

Συμπληρώνουν επίσης ότι πέραν των Γάλλων και ο Έλληνας συνεταίρος, ο όμιλος Μαρινόπουλου, φαίνεται πως δεν πίστεψε στο concept, καθώς δεν πρόσφερε ουσιαστική υποστήριξη.

Τέλος, η κρίση και η δραστική πτώση της κατανάλωσης μάλλον βάρυναν ουσιαστικά σε μια εσπευσμένη απόφαση αποχώρησης. Σημειώνεται ότι έως το εννεάμηνο του 2009 η Fnac υποστήριζε πως παρουσίαζε αύξηση πωλήσεων κατά 6,3%, ενώ εκτιμούσε πως το σύνολο του 2009 θα έκλεινε με άυξηση 7% και ότι η τελευταία της επένδυση στο Μοναστηράκι θα απέδιδε τζίρο 20 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, ωστόσο, η Fnac, η οποία είχε από καιρό προχωρήσει σε περικοπές, πριν από την οριστική ενημέρωση του προσωπικού για κλείσιμο στα τέλη Ιουλίου, χρωστάει ακόμη αποζημιώσεις σε πρώην στελέχη της.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v