Διεθνές το στοίχημα για τις γαλακτοβιομηχανίες

Με το βλέμμα στραμμένο στις διεθνείς αγορές είναι οι ελληνικές βιομηχανίες, οι οποίες παρά την κρίση συνεχίζουν να επενδύουν στην περαιτέρω ανάπτυξή τους στις διεθνείς αγορές. Η στρατηγική των μεγάλων παικτών.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Διεθνές το στοίχημα για τις γαλακτοβιομηχανίες
Με το βλέμμα στραμμένο στις διεθνείς αγορές είναι οι ελληνικές βιομηχανίες, οι οποίες παρά την κρίση συνεχίζουν να επενδύουν στην περαιτέρω ανάπτυξή τους στις διεθνείς αγορές.

Μετά τις αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης, το ελληνικό γιαούρτι ταξιδεύει τώρα και στην Άπω Ανατολή. Στο πλαίσιο αυτό η Vivartia σύναψε συμφωνία με την ιαπωνική γαλακτοβιομηχανία Morinaga Milk Industry Co. Ltd. Η κίνηση αυτή δημιουργεί νέα δεδομένα σε μια αγορά η οποία παρουσιάζει έντονο εξαγωγικό ενδιαφέρον για τις ελληνικές εταιρείες.

Σημειώνεται ότι η συνεργασία των δύο επιχειρήσεων αφορά στην προσφορά από τη Vivartia τεχνογνωσίας με σκοπό την παραγωγή γιαουρτιού ελληνικού τύπου από τη Morinaga, η κυκλοφορία του οποίου τοποθετείται το επόμενο δωδεκάμηνο.

Η Morinaga Milk Industry, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κλάδο γαλακτοκομικών της Ιαπωνίας με μακρά ιστορία και παράδοση και κατέχει τη δεύτερη θέση στην αγορά γιαουρτιού, ιδρύθηκε το 1917, ενώ τη σημερινή εταιρική μορφή της την έλαβε το 1949. Η παραγωγή της καλύπτει όλο το φάσμα των γαλακτοκομικών προϊόντων, καθώς και ορισμένους χυμούς.

Σε ό,τι αφορά την ιαπωνική αγορά γιαουρτιού, σύμφωνα με έρευνες αγοράς, μέχρι το 1990 κατέγραφε αυξομειώσεις στην κατανάλωση, ενώ το 2007 σημειώθηκε πτώση 0,33% σε αξία και 1,03% σε όγκο. Με βάση τις ίδιες έρευνες, η μέση οικογενειακή δαπάνη για την αγορά προϊόντων γιαουρτιού το 2007 ανήλθε σε 7.951 γεν (67,22 ευρώ), ποσό το οποίο κατέγραψε μείωση σε σχέση με το 2006, ενώ και στην ιαπωνική αγορά παρουσιάζεται πίεση στα branded προϊόντα από τα ιδιωτικής ετικέτας.

Σε ό,τι αφορά τους βασικούς παίκτες της αγοράς, σύμφωνα με τις ίδιες έρευνες, η Meiji Dairies και η Morinaga Milk Industry είναι οι δύο βασικοί πρωταγωνιστές της κατηγορίας, ελέγχοντας μερίδιο μεγαλύτερο από το 50% της εν λόγω αγοράς το 2007. Αξίζει επίσης να αναφέρουμε ότι η Morinaga φέρεται να είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός γάλακτος στην Ασία.

Συνολικά η ιαπωνική αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων εμφάνισε ετήσια ανάπτυξη 2,9% την περίοδο 2001 - 2006, ενώ ο μεγαλύτερος «παίκτης» το 2006 ήταν η Meiji Dairies Corporation, δεύτερη η Snow Brand Milk Products Co. Ltd. και τρίτη η Morinaga Milk Industry Company Ltd.

---Οι άλλες κινήσεις

Τα στενά περιθώρια ανάπτυξης της αγοράς εντός των ελληνικών συνόρων έχουν οδηγήσει και άλλες γαλακτοβιομηχανίες να επενδύσουν στην ανάπτυξή τους στο εξωτερικό. Μεταξύ αυτών η ΦΑΓΕ, η οποία διαθέτει παραγωγική μονάδα στις ΗΠΑ, ο όμιλος Τυράς, που διαθέτει μονάδες στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία, ενώ έντονη είναι η εξαγωγική παρουσία και άλλων γαλακτοβιομηχανιών, όπως της Δωδώνη, της ΚΡΙ ΚΡΙ, της ΜΕΒΓΑΛ κ.ά.

Ο όμιλος Τυράς απέκτησε πρόσφατα το 20% της ρουμανικής γαλακτοβιομηχανίας Prodlacta έναντι 2,2 εκατ. ευρώ. Στόχος του ομίλου, ο οποίος εκτός από την ελληνική αγορά διαθέτει παραγωγική δραστηριότητα στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία, είναι η περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας του στις χώρες αυτές, καθώς και η είσοδός του στην αγορά των ΗΠΑ μέσω εξαγωγών προϊόντων γιαουρτιού.

Σε ενίσχυση της παρουσίας της στοχεύει και η ΦΑΓΕ, η οποία διαθέτει εργοστάσιο στις ΗΠΑ, στο Johnstown Industrial Park, που βρίσκεται 290 χλμ. βορειοδυτικά της Νέας Υόρκης. Το συγκεκριμένο εργοστάσιο διαθέτει ετήσια δυναμικότητα επεξεργασίας 60.000.000 λίτρων γάλακτος και παραγωγής 18.000 τόνων στραγγισμένου γιαουρτιού, ενώ αποτελεί επένδυση ύψους 70 εκατ. δολ., αντί της αρχικής πρόβλεψης των 45 εκατ. δολ. Για το επιπλέον κόστος επένδυσης έχει εκδοθεί ομολογιακό δάνειο ύψους 25 εκατ. δολ. από την Alpha Bank, πενταετούς διάρκειας.

Έμφαση στην ανάπτυξή της στο εξωτερικό δίνει και η ΚΡΙ ΚΡΙ, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, το διάστημα αυτό βρίσκεται στη διαδικασία αξιολόγησης πιθανών συνεργατών για την είσοδό της στην αγορά της Ρουμανίας.

Η εμπορική επέκτασή της στη συγκεκριμένη χώρα τοποθετείται μέσα στο 2009 και θα πραγματοποιηθεί με τη διάθεση προϊόντων γιαουρτιού, ενώ από τη νέα χρονιά στη γειτονική Βουλγαρία, όπου ήδη η γαλακτοβιομηχανία των Σερρών διαθέτει παρουσία, θα ξεκινήσει και η διάθεση προϊόντων παγωτού. Παράλληλα, η εταιρεία διακρίνει ευκαιρίες για την ενίσχυση της παρουσίας της στις αγορές της Ιταλίας και της Γερμανίας.

Έχοντας ήδη δραστηριότητα στην πρώτη, και συγκεκριμένα σε 250 σούπερ μάρκετ στη Ρώμη με προϊόν γιαουρτιού, η ΚΡΙ ΚΡΙ στοχεύει σε περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της. Επίσης σκοπεύει να εισέλθει και στην αγορά λιανικής της Γερμανίας, χώρα στην οποία ήδη δραστηριοποιείται στο κομμάτι του HORECA. Ισχυρή είναι η παρουσία της εταιρείας και στα Σκόπια, όπου πρόθεσή της είναι η επέκταση των προσφερόμενων προϊόντων της.

* Αναδημοσίευση από το 569ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 13  - 17 Φεβρουαρίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v