Λιμάνια: Τρώγοντας έρχεται η όρεξη!

Το μεγάλο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε από ισχυρότατους ξένους μεταφορικούς κολοσσούς για τους διαγωνισμούς σε ΟΛΠ-ΟΛΘ φαίνεται να βάζει σε πειρασμό τους κρατούντες για να ανοίξουν ευρύτερα το λιμενικό μέτωπο.

  • του Μιχάηλ Γελαντάλι
Λιμάνια: Τρώγοντας έρχεται η όρεξη!
Τρώγοντας έρχεται η όρεξη, έλεγαν οι παλαιότεροι. Και οι της... Συντάγματος φαίνεται πως κάνουν δεύτερες σκέψεις όσον αφορά στις επόμενες μετοχοποιήσεις.

Το μεγάλο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε από ισχυρότατους ξένους μεταφορικούς κολοσσούς και για τους δύο διαγωνισμούς παραχώρησης λιμενικών εγκαταστάσεων στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη φαίνεται να βάζει σε πειρασμό τους κρατούντες για να ανοίξουν ευρύτερα το λιμενικό μέτωπο.

Η προσφορά των 4,3 δισ. ευρώ της Cosco και το πέραν κάθε προσδοκίας τίμημα που κατέβαλε η Hutchison - Alapis για να "δέσει" το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ήταν (ίσως) οι μόνες ανάσες που έχει πάρει τον τελευταίο καιρό το οικονομικό επιτελείο.

Είτε σε τρέχουσες αποπληθωρισμένες τιμές είτε συνολικά στη διάρκεια της σύμβασης, οι προσφορές των δύο ομίλων θεωρήθηκαν από ανθρώπους του κλάδου εξαιρετικές και ιδανικό το "χτύπημα" για τον ΟΛΘ.

Το παιχνίδι φαίνεται να γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρον καθώς καλά ενημερωμένες πηγές βεβαίωναν πως στο επιτελείο της Συντάγματος έχουν ήδη στα χέρια τους προτάσεις για διάθεση μειοψηφικών ποσοστών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, ενώ στο τραπέζι έχει πέσει πρόταση της γενικής γραμματείας για περαιτέρω εκμετάλλευση των λιμενικών φορέων. 

...Και οι εμμέσως ωφελημένοι


Μεγάλη φέρεται να είναι η πίεση εφοπλιστικών και επιχειρηματικών ομίλων προς την πλευρά του υπουργείου Οικονομίας προκειμένου να προχωρήσει σε μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου και στους ΟΛΠ και ΟΛΘ μετοχοποιώντας μέχρι το 25% των οργανισμών.

Σε αυτήν την περίπτωση και το υπουργείο μπορεί να προσβλέπει σε σημαντικά έσοδα, κυρίως όμως στη δημιουργία συνεργιών με επιχειρηματικούς ομίλους, οι οποίοι ενδιαφέρονται σφόδρα να "δέσουν" στον Πειραιά.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πρόκειται για εφοπλιστικά συμφέροντα που εδρεύουν στο λονδρέζικο City, για επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στις μεταφορές και στα logistics αλλά και για επενδυτικούς κύκλους που βλέπουν "ψωμί" από την αναβάθμιση των λιμανιών και από την εισροή διεθνών κεφαλαίων.

Σε όρους αποτίμησης το Δημόσιο ελέγχει το 74,05% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, θέση που σε τρέχουσες τιμές γράφει 402 εκατ. ευρώ, και το 75% του ΟΛΘ, κοντά στα 220 εκατ. ευρώ.

Θεωρητικά, εάν το ΥΠΕΘΟ προχωρούσε άμεσα στη διάθεση ποσοστού μέχρι 25% του μετοχικού κεφαλαίου των δύο φορέων, θα μπορούσε να βάλει στο ταμείο του περί τα 200 εκατ. ευρώ. Όχι άσχημα μεγέθη σε τόσο χαλεπούς καιρούς.

Οι δύο εισηγμένοι φορείς κρατούν μέρος από τα κέρδη έτους (31,8% για τη μετοχή του ΟΛΘ και 13,2% για τον ΟΛΠ - σε διάστημα 52 εβδομάδων), ενώ από την αρχή της χρονιάς διορθώνουν μέχρι 12,5% η Θεσσαλονίκη και περισσότερο από 26,6% ο Πειραιάς.

Με δεδομένα όμως τη μεγάλη συγκέντρωση του μετοχικού κεφαλαίου και την ελεγχόμενη ελεύθερη διασπορά, η αποτίμηση των δύο φορέων μπορεί να γράψει καλύτερα μεγέθη. Αυτά υπολογίζουν στο οικονομικό επιτελείο και δεν αποκλείεται από το φθινόπωρο να ανοίξει και πρακτικά το θέμα.

Στον Πειραιά εκτιμάται ότι θα περιμένουν πρώτα την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την υπόθεση ΟΛΠ - Mediterranean Shipping Company (βλ. σχετικό θέμα της Αλεξάνδρας Γκίτση στο euro2day.gr στις 24/7), ενώ στη Θεσσαλονίκη θα μπορούσαν να προχωρήσουν και... χθες, σύμφωνα με μέλος του διοικητικού συμβουλίου του οργανισμού.

Κι άλλα λιμάνια στο Χ.Α.

Μέσα στο γενικότερα θετικό κλίμα που επικρατεί στα λιμενικά και με την αποδοχή που έχουν οι κινήσεις των κ. Γεώργιου Βλάχου (γενικού γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής), Νίκου Αναστασόπουλου (διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ) και Ιωάννη Τσιάρα (διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΘ), δεν αποκλείεται να πέσει στο... τραπέζι πρόταση για εισαγωγή και άλλων λιμενικών φορέων στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, δέκα φορείς (χωρίς τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ) που λειτουργούν με τη μορφή ανώνυμης εταιρίας θα μπορούσαν θεωρητικά να εισαχθούν στο Χ.Α.

Επενδυτικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον συγκεντρώνουν κυρίως ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών και οι αντίστοιχοι των πόλεων Ηρακλείου, Ηγουμενίτσας και Αλεξανδρούπολης. Με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης συνεργάζεται ήδη η δανέζικη Maersk, για την Πάτρα είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον παλαιότερα από την MSC, ενώ η κομβική θέση του λιμένος Ηρακλείου το καθιστά "φιλέτο".

Ανάλογης στρατηγικής σημασίας θεωρείται και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, που εκτιμάται ότι θα αναβαθμιστεί περισσότερο όταν ολοκληρωθεί η οδική πρόσβαση της Εγνατίας.

Σύμφωνα με τις πρώτες σκέψεις που φέρεται να έχουν γίνει, μικρές επενδύσεις αναβάθμισης των εγκαταστάσεων 2 - 3 λιμανιών (κυρίως της Πάτρας και του Ηρακλείου) σε έργα αναδομής και αποθηκευτικών χώρων θα μπορούσαν να αποδώσουν πολλαπλάσια σε βάθος χρόνου.

Πόσο μάλλον όταν θα "τρέχουν" οι συμβάσεις παραχώρησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ και θα πραγματοποιούνται οι πρώτες επενδύσεις σε έργα υποδομής από τους Κινέζους και την εταιρία του Χονγκ Κονγκ.

Δεν είναι τυχαίο, σημείωνε παράγοντας του κλάδου, πως η MSC εδώ και καιρό πραγματοποιεί μεγάλο μέρος του μεταφορικού έργου της μέσω του Αστακού (στην Αιτωλοακαρνανία), ενός λιμανιού που δεν διαθέτει πλήρεις υποδομές και έχει μέτρια οδική πρόσβαση. 

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 541 της εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ" (1 - 5 Αυγούστου 2008).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v