Ποιοι συζητούν με ποιους για τα ΣΕΜΠΟ σε ΟΛΠ-ΟΛΘ

Στο πρώτο 15νθήμερο του Μαΐου θα ξεκαθαρίσει το τοπίο όσον αφορά στους διαγωνισμούς για ΟΛΠ και ΟΛΘ, ενώ οι διαβουλεύσεις μεταξύ των ενδιαφερομένων αναμένεται να συνεχιστούν μέχρι το... παρά πέντε. Όλοι οι ενεργοί παίκτες.

  • του Μιχαήλ Γελαντάλι
Ποιοι συζητούν με ποιους για τα ΣΕΜΠΟ σε ΟΛΠ-ΟΛΘ
Στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου θα έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο όσον αφορά στα «λιμενικά».

Συγκεκριμένα, στις 9 Μαΐου θα ολοκληρωθεί η προθεσμία υποβολής οικονομικής προσφοράς για την παραχώρηση μέρους του ΣΕΜΠΟ και έργων σύμπραξης για την κατασκευή ενός προβλήτα στην εμπορευματική ζώνη του λιμανιού του Πειραιά.

Μία εβδομάδα αργότερα, στις 15 Μαΐου, θα έχει ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία για τον ΟΛΘ.

Όλα αυτά με την αίρεση πως δεν θα δοθεί παράταση ολίγων ημερών, όπως ζητούν από τα συναρμόδια υπουργεία (ΥΠΟΙΟ και ΥΕΝ) δύο από τους ισχυρούς παίκτες-διεκδικητές.

Καλά ενημερωμένες πηγές της Ακτής Μιαούλη, οι οποίες από την αρχή του διαγωνισμού υποστήριζαν πως τις συμβάσεις θα διεκδικήσουν κοινοπραξίες ξένων και ελληνικών εταιριών, επιμένουν στην αρχική θέση τους.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το μόνο σχήμα που δείχνει να έχει οριστικοποιηθεί είναι αυτό που θα διεκδικήσει τον ΟΛΘ. Θα είναι, κατά την εκτίμησή τους, το μόνο και θα απαρτίζεται από τους Άραβες της Dubai Ports, από την ιδιωτικών συμφερόντων Hutchison με έδρα το Χονγκ Κονγκ και κατά πάσα βεβαιότητα από θυγατρική του ομίλου της Ελληνικής Τεχνοδομικής.

Στο θέμα αυτό είχε αναφερθεί σχετικά από τις 10/2 η "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία".

Αναφορά γινόταν σε κατ’ αρχήν συζητήσεις (τότε) μεταξύ του επιτελούς της κρατικών συμφερόντων κινεζικής Cosco και των Δανών της Maersk.

Συζητήσεις που σε πιο προχωρημένο βαθμό φέρεται να έγιναν και προς το τέλος Μαρτίου, χωρίς ωστόσο οι δύο πλευρές να έχουν καταλήξει στη συγκρότηση κοινού σχήματος.

Παράγοντες του χώρου επιμένουν πως για τον ΟΛΠ επαφές μεταξύ Κινέζων και Δανών έχουν πραγματοποιηθεί μέχρις ενός βαθμού. Μέχρι δηλαδή το σημείο, όπως υποστηρίζουν πάντα οι ίδιες πηγές, που εμπλέκεται στο «παιχνίδι» η Mediterranean Shipping Company (MSC) που αποτελεί και τον βασικό πελάτη-τροφοδότη του Πειραιά τα τελευταία χρόνια.

Ενδεικτικό του μεγέθους της MSC είναι η συνεισφορά του ομίλου στα έσοδα-κέρδη του ΟΛΠ που κατά μέσο όρο τα τελευταία 5 χρόνια κυμαίνονται στο 65% - 70% του συνόλου.

Το κλειδί στην υπόθεση για τη διεκδίκηση των εγκαταστάσεων του Πειραιά είναι εκ θέσεως και εκ των πραγμάτων η MSC.

Η κυβερνητική πλευρά ανοίγει ένα από τα χαρτιά της, που αφορά στην επιδίκαση της προσφυγής που έχει καταθέσει η ΟΜΥΛΕ εναντίον της διαδικασίας του διαγωνισμού παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ στον Πειραιά για τις 7 Νοεμβρίου του 2008.

Όμως, μετά το πέρας του διαγωνισμού, έχει οριστεί και η επιδίκαση ασφαλιστικών μέτρων ναυτιλιακών εταιριών κατά της MSC και του ΟΛΠ για προνομιακή - καταχρηστική μεταχείριση.

Η MSC είναι λογικό να μην ανοίγει τα χαρτιά της, καθώς συζητά με κάθε ισχυρό ενδιαφερόμενο, είτε αυτός ομιλεί… κινέζικα είτε… δανέζικα.

Μέχρι στιγμής για τον Πειραιά φαίνεται να διαμορφώνονται δύο κοινοπραξίες, με την Cosco επικεφαλής στη μία. Αν επισημοποιηθεί η δεύτερη, κατά πάσα βεβαιότητα θα έχει «μπροστάρη» την MSC.

Πάντως, μέχρι και… σήμερα το πρωί, όπως διαβεβαίωναν στο euro2day.gr υψηλόβαθμα στελέχη των εταιριών, «τίποτα δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο».

Τις εξελίξεις παρακολουθεί από κοντά με εύλογο ενδιαφέρον και ο όμιλος της Ελληνικής Τεχνοδομικής, καθώς επιθυμεί σφόδρα να συμμετάσχει κατ’ αρχάς στο κατασκευαστικό κομμάτι.

Οι εταιρίες Άκτωρ και J&P Άβαξ διαθέτουν την τεχνογνωσία για την κατασκευή ειδικών λιμενικών έργων και εγκαταστάσεων, με την πρώτη να λέγεται πως ενδιαφέρεται και για τον ΟΛΘ και για τον ΟΛΠ.

Επιμέρους παράμετροι του «λιμενικού» θεωρούνται η στάση που θα κρατήσει η PSA (Port of Singapore Authority), η αμερικανικών συμφερόντων Prologis και ακόμη δύο - τρεις μικρότεροι ενδιαφερόμενοι.

Σε κάθε περίπτωση, όπως εκτιμούν επιχειρηματικές πηγές, οι συζητήσεις μεταξύ των ενδιαφερομένων θα συνεχιστούν μέχρι και το… παρά πέντε.

Η έκπληξη θα ήταν η κάθοδος ενός υπερσχήματος που θα συμπεριλάμβανε και τους Κινέζους και τους Ελβετούς και τους Δανούς.

Το πιθανότερο είναι πως παίκτες του μεγέθους μιας Cosco, μιας MSC ή μιας Maersk θα θέλουν να έχουν τον πρώτο λόγο στις εξελίξεις.

Μέχρι τότε επενδυτικοί κύκλοι και βραχυπρόθεσμο κεφάλαιο θα μετρούν υπεραξίες περίπου 28% από την ανοδική αντίδραση της μετοχής του ΟΛΠ τις τελευταίες 30 ημέρες και 41,5% για τον ΟΛΘ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v