Σκλαβενίτης: Από την εσωστρέφεια πέρασε σε μια εξαγορά κάθε 564 ημέρες

Τι σηματοδοτεί για την ελληνική οικογενειακή αλυσίδα η νέα εξαγορά στην Κύπρο. Οι κινήσεις που έγιναν από το 2007 μέχρι και σήμερα. Τα σχέδια για επέκταση προς την Βόρεια Ευρώπη.

Σκλαβενίτης: Από την εσωστρέφεια πέρασε σε μια εξαγορά κάθε 564 ημέρες

Η αρχή έγινε, τέτοια εποχή, το 2007, όταν η αλυσίδα Σκλαβενίτης, σε μια πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της κίνηση, εξαγόρασε την αλυσίδα Παπαγεωργίου.  

Μέσω εκείνης της πρώτης εξαγοράς, που αποτέλεσε το δείγμα γραφής της νέας διοίκησης -σ.σ. το 2006, η πλειοψηφία των μετοχών της επιχείρησης εξαγοράσθηκε από την οικογένεια του Σπύρου Σκλαβενίτη-, αύξησε εν μια νυκτί κατά 46% το δίκτυο της και μπήκε στα Νότια Προάστια.

Δεκαεπτά χρόνια μετά, η αλυσίδα, market leader του κλάδου, έχει ολοκληρώσει 11 «καθαρόαιμες» εξαγορές -σ.σ. σε αυτές δεν υπολογίζονται τα μεμονωμένα καταστήματα που απέκτησε-, μαζί με την τελευταία, αυτή στην Κύπρο, που ανακοίνωσε πριν από λίγες ώρες και αναμένει την έγκριση από τις ρυθμιστικές αρχές. 

Μεταξύ της πρώτης εξαγοράς, το μακρινό 2007, και της τελευταίας στην Κύπρο, έχει μεσολαβήσει η εξαγορά της Makro Cash & Carry Ελλάδος το 2014. Η απόκτηση του 60% της Κρητικής Χαλκιαδάκης που ήλεγχε ο Βερόπουλος, και φυσικά το 2017 η «εξαγορά» σταθμός του δικτύου των 400 καταστημάτων της Μαρινόπουλος.

Το καλοκαίρι του 2019 η Σκλαβενίτης απέκτησε τον πλήρη έλεγχο της πατρινής αλυσίδας Κρόνος – Καρακίτσος και το 2020 εξαγόρασε την caremarket.gr βάζοντας πόδι και στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Τον Μάιο του 2022 εξαγόρασε τα 9 καταστήματα της «SEP Markets Παπαδόπουλος», τον Ιανουάριο του 2023 ενέταξε στο δίκτυο της 4 καταστήματα της «ΓΕΓΟΣ», ενώ τον περασμένο Μάιο απέκτησε 8 καταστήματα της AS Αγορά. Σε αυτές τις επεκτατικές κινήσεις πρέπει να προστεθεί και η εξαγορά, πριν από λίγους μήνες, του πρώην εργοστασίου της Πίτσος στου Ρέντη

Συνολικά αυτά τα 17 χρόνια, -σ.σ. σε όσους αρέσουν οι αριθμοί-, η Σκλαβενίτης έκανε μια εξαγορά κάθε 564 ημέρες. Μέσω αυτών των deals αλλά και μέσω της οργανικής της ανάπτυξης, άνοιγε ή αποκτούσε ένα κατάστημα κάθε 12,5 ημέρες ή κάθε 300 ώρες.

Αποτέλεσμα από 41 καταστήματα που είχε στην Αθήνα το 2007, σήμερα σε επίπεδο ομίλου, το δίκτυο της αριθμεί 534 καταστήματα (σ.σ. αν συνυπολογίσουμε και τα 9 που εξαγόρασε στην Κύπρο).

Ο όμιλος απασχολεί 37.270 εργαζομένους, οι οποίοι θα αυξηθούν κατά 769 με το προσωπικό της εξαγορασθείσας Papantoniou Supermarkets και εξυπηρετεί τουλάχιστον 663.000 πελάτες την ημέρα.

Όσο για τα έσοδα, από 837,115 εκατ. ευρώ που ήταν το 2006, πριν την εξαγορά της Παπαγεωργίου και καθαρά κέρδη 20,780 εκατ. ευρώ, στη χρήση του 2022 (σ.σ. τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός) οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 4,475 δισ. ευρώ και τα κέρδη διαμορφώθηκαν στα 58,172 εκατ. ευρώ.

Σχετικά με την πρόσφατη εξαγορά των Υπεραγορών Papantoniou Supermarkets, η Σκλαβενίτης Κύπρου ενισχύει το δίκτυό της το οποίο θα αριθμεί 27 καταστήματα. Η εξαγορασθείσα αλυσίδα, νούμερο 3 στην κυπριακή αγορά διαθέτει δίκτυο 9 καταστημάτων και πραγματοποιεί τζίρο περί τα 150 εκατ. ευρώ.

Αθροιστικά, λοιπόν, ο τζίρος της Σκλαβενίτης Κύπρου θα ανέλθει στα 350 εκατ. ευρώ, δηλαδή θα φτάσει στα επίπεδα των εσόδων που πραγματοποιούν η Lidl Κύπρου και η ΑΛΦΑ ΜΕΓΑ συμφερόντων της οικογένειας Παπαέλληνα.

Μέσω αυτής της εξαγοράς η Σκλαβενίτης ενισχύσει την παρουσία της στη Μεγαλόνησο, αυξάνει τα μερίδια της, μειώνει τα κόστη και αποκτά μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ έναντι των προμηθευτών της.

Η εξαγορά στην Κύπρο έρχεται 7 χρόνια από την πρώτη επαφή της Σκλαβενίτης με την κυπριακή αγορά όταν απέκτησε το δίκτυο της Μαρινόπουλος, και 9 χρόνια από τη στιγμή που η αλυσίδα έκανε το πρώτο βήμα της όχι απλά εκτός Ελλάδος αλλά και εκτός Αττικής, δεδομένου ότι το 2015 ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1ο Supermarket ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ εκτός Αττικής, στην Κόρινθο.

Σε ότι αφορά το επόμενο βήμα, σχέδια υπάρχουν και για την επέκτασή της προς τη Βόρεια Ευρώπη. Πιο κοντά φαίνεται να βρίσκεται στην αγορά της Πολωνίας. Στην χώρα του Λεχ Βαλέσα, των 38 εκατομμυρίων καταναλωτών, η οικονομία εκτιμάται ότι θα αυξηθεί εφέτος 2,3% και 3,5% το 2025. Όσο για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, το μέγεθος του οποίου ξεπερνά τα 45 δισ. ευρώ, ελέγχεται κυρίως από soft και hard discounters και αλυσίδες «μπακάλικων».

Νούμερο ένα παίκτης στην Πολωνία είναι η Πορτογαλική Jerónimo Martins που ελέγχει την Biedronka. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται οι Lidl & Kaufland του γερμανικού ομίλου Schwarz, και ακολουθούν οι: Eurocash, Żabka, Grupa Specjal, Dino, Carrefour, Auchan, Polska Grupa Supermarketów και ο Γερμανικός χονδρέμπορος Makro C&C (Metro).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v