Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ακριβότερο κατά 3,2 δισ. ευρώ το καλάθι της νοικοκυράς σε μια τριετία

Ποιο ήταν το σημείο καμπής κατά το οποίο άρχισε το μπαράζ των ανατιμήσεων στα βασικά καταναλωτικά αγαθά. Τα χρονικά ορόσημα και πού έχει μετακινηθεί τώρα η κατανάλωση. Τι φέρνει το αύριο.

Ακριβότερο κατά 3,2 δισ. ευρώ το καλάθι της νοικοκυράς σε μια τριετία

Στα 3,2 δισ. ευρώ διαμορφώνεται το ακριβές ποσό που χωρίζει το καλάθι του σούπερ μάρκετ του 2022 από το περσινό καλάθι. Αντιστοιχεί δηλαδή στα επιπλέον χρήματα που ξοδέψαμε για την αγορά περίπου των ίδιων προϊόντων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Σημείο καμπής το 2022. Ήταν η χρονιά που η Ελλάδα μπήκε για τα καλά στον παγκόσμιο χορό της πληθωριστικής κρίσης, με τις τιμές να ανεβαίνουν κυρίως στα τρόφιμα -και όχι μόνο. Βέβαια η αρχή της πίεσης στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς είχε ξεκινήσει από το 2021, όταν τα πρώτα σήματα για ανεξέλεγκτη άνοδο του πληθωρισμού είχαν ήδη φανεί με αυξήσεις στην ενέργεια και τη στέγαση.

Όμως η άνοδος των τιμών στα σούπερ μάρκετ εντάθηκε από το 2022, χρονιά κατά τη διάρκεια της οποίας οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ξεπέρασαν τα 11,6 δισ. ευρώ (τα στοιχεία της Nielsen IQ περιλαμβάνουν και τους discounters και αφορούν την Ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη).

Η συνέχεια, γνωστή σε όλους: μια επώδυνη άνοδος των τιμών η οποία κορυφώθηκε το 2023, πριν αρχίσει η σταδιακή αποκλιμάκωση στα τέλη του περασμένου έτους. Όσο για τον λογαριασμό, αυτός έφθασε, σύμφωνα πάντα με τη NielsenIQ, στα 14,8 δισ. ευρώ. Ενώ σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, τον Δεκέμβριο διαμορφώθηκε στο 2,6%, με τον πληθωρισμό της ομάδας διατροφής να υποχωρεί έστω και οριακά κατά 0,3% έναντι του Δεκεμβρίου του 2023.

Αν και αυτό, δηλαδή η έστω και οριακή υποχώρηση του πληθωρισμού των τροφίμων, συνιστά μια θετική ένδειξη, δεν σημαίνει ότι έχουμε επιστρέψει στα επίπεδα του 2019. Στην πραγματικότητα κανείς δεν πιστεύει ότι οι τιμές θα επιστρέψουν στα προ πληθωριστικής κρίσης επίπεδα. Κάτι που επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές, στελέχη της αγοράς και παραδέχονται κυβερνητικοί αξιωματούχοι.

Απλά σήμερα βρισκόμαστε αντιμέτωποι αφενός με νέες πληθωριστικές πιέσεις και αφετέρου με την οικονομική ατζέντα του νέου προέδρου των ΗΠΑ, η οποία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και την αύξηση των δασμών.

Στην περίπτωση που υλοποιηθούν οι προεκλογικές εξαγγελίες του νέου Αμερικανού προέδρου, οι επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή οικονομία θα είναι αρκετά σοβαρές, σύμφωνα με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος σε άρθρο του στην «Καθημερινή» επισημαίνει ότι οι καταναλωτές και οι επιχειρηματίες στη Δύση συνολικά θα πληγούν.

Την ίδια στιγμή και πέρα από τι θα πράξει ο νέος Αμερικανός πρόεδρος και πόσο θα επηρεάσει την καθημερινότητά μας, το αυξημένο κόστος στέγασης, το κόστος ενέργειας, το μεταφορικό κόστος και οι υψηλές τιμές των τροφίμων αναγκάζει τους καταναλωτές να προσαρμόσουν τις αγοραστικές τους συνήθειες.

Για να διαχειριστούν καλύτερα τον προϋπολογισμό τους, επιλέγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, εκμεταλλεύονται στο έπακρο τις προσφορές, στρέφονται στην αγορά χύμα προϊόντων και αλλάζουν κατάστημα για να κάνουν τις αγορές τους.

Σήμερα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αγγίζει το 26,7% από 26,3% (πηγή: Circana), με τα προωθητικά προγράμματα να βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας πενταετίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v