Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αντεξε στις πιέσεις η εγχώρια ζήτηση για βενζίνη-πετρέλαιο

Η κατανάλωση βενζίνης αυξήθηκε σε όγκο κατά 1,6% στο ενδεκάμηνο, του ντίζελ κίνησης κατά 5,6% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 17,4%. Οι πρώτες εκτιμήσεις για το 2023.

Αντεξε στις πιέσεις η εγχώρια ζήτηση για βενζίνη-πετρέλαιο

Παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικράτησαν κατά την προηγούμενη χρονιά, η ζήτηση στην εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών κατάφερε να διατηρήσει τις δυνάμεις της και μάλιστα να κλείσει σε ελαφρά υψηλότερα επίπεδα, χωρίς ωστόσο να μπορεί κάποιος να προβλέψει με ασφάλεια το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα μέσα στο 2023.

Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), στο ενδεκάμηνο του 2022 η κατανάλωση των βενζινών σε όγκο αυξήθηκε κατά 1,6%, του ντίζελ κίνησης κατά 5,6% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 17,4%. Συνολικά, η κατανάλωση λευκών καυσίμων διογκώθηκε κατά 5,8%.

Η εξέλιξη αυτή έλαβε χώρα παρά την εκτίναξη των τιμών των καυσίμων μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία -η οποία κορυφώθηκε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού- και κόντρα στις γενικότερες επιπτώσεις στην οικονομία από την έξαρση του πληθωρισμού.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η περιορισμένη άνοδος του όγκου των πωλήσεων το 2022 οφείλεται κυρίως σε τρεις παράγοντες:

  • Πρώτον, στο ότι κατά το πρώτο τετράμηνο του 2021 είχαν τεθεί σε εφαρμογή περιοριστικά κυκλοφοριακά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, επηρεάζοντας πτωτικά τη ζήτηση για καύσιμα κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
  • Δεύτερον, στη θετική επίδραση από την πολύ αυξημένη τουριστική περυσινή δραστηριότητα του 2022 και 
  • τρίτον, στη διατήρηση του ανοδικού ρυθμού της οικονομίας (ανοδική πορεία ΑΕΠ).

Η εικόνα του Δεκεμβρίου

Ειδικότερα, σε ότι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, είχε παρατηρήθηκε εκτόξευση της ζήτησης το Νοέμβριο (πολλά νοικοκυριά είχαν σπεύσει να γεμίζουν τα ντεπόζιτα, καθώς η κρατική επιδότηση θα σταματούσε από την 1η Δεκεμβρίου) ενώ αντίθετα οι πωλήσεις κινήθηκαν σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα το Δεκέμβριο, τόσο επειδή τα ντεπόζιτα των νοικοκυριών ήταν γεμάτα στις αρχές του μήνα, όσο και εξ’ αιτίας των απροσδόκητα υψηλών θερμοκρασιών που επικράτησαν κατά το συγκεκριμένο μήνα.

Σε ότι αφορά τα καύσιμα κίνησης, υπάρχουν εκτιμήσεις για μικρή μονοψήφια υποχώρηση της ζήτησης το Δεκέμβριο στις βενζίνες και για στασιμότητα στο ντίζελ κίνησης.

Ελλιπής ορατότητα

Ιδιαίτερα διστακτικά είναι τα στελέχη της αγοράς, όταν καλούνται να προχωρήσουν σε προβλέψεις σε ότι αφορά την πορεία του 2023. «Κάθε ημέρα είναι μια άλλη ημέρα» τονίζουν, εκφράζοντας προφανώς τον προβληματισμό τους, λόγω του ευρύτερου κλίματος αβεβαιότητας που επικρατεί διεθνώς, αλλά και εξ’ αιτίας της πρόβλεψης για σημαντική επιβράδυνση της ελληνικής οικονομίας (εκτιμήσεις για ΑΕΠ στο +1% έως +2%).

Από την άλλη πλευρά, ενθαρρυντικά είναι τα πρώτα στοιχεία για την πορεία της φετινής τουριστικής δραστηριότητας, όπως και το γεγονός ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει υποχωρήσει σημαντικά σε σύγκριση με τα υψηλά του περασμένου καλοκαιριού (ωστόσο το τελευταίο χρονικό διάσημα υπάρχουν εκτιμήσεις για κάποια ανάκαμψή της).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v