Μπορεί μια πτωχευμένη ή υπό ειδική διαχείριση αλυσίδα σούπερ μάρκετ να καθορίσει τους όρους του παιχνιδιού στο εγχώριο λιανεμπόριο; Η προφανής απάντηση είναι όχι.
Όμως η ιστορία έχει αποδείξει ότι πτωχευμένες ή υπό ειδική διαχείριση αλυσίδες, καταστήματα των οποίων βγήκαν σε πλειστηριασμό ή πουλήθηκαν -χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Ατλάντικ, που προσπάθησε να διασωθεί εκποιώντας μέρος του δικτύου της-, αποκτήθηκαν από τον ανταγωνισμό αλλάζοντας τους συσχετισμούς δυνάμεων σε τοπικές αγορές.
Πλέον πρόσφατο παράδειγμα μοιράσματος της «τράπουλας» αποτελεί η περίπτωση της υπό ειδική διαχείριση αλυσίδας super market Αρβανιτίδης (Μαρία ΑΒΕΕ) και συγκεκριμένα το κατάστημα που αυτή κατείχε στον Πολύγυρο Χαλκιδικής. Το εν λόγω κατάστημα που πέρασε, όπως έχει γράψει το Euro2day.gr, στον έλεγχο της αλυσίδας Δ. Μασούτης έναντι 1,7 εκατ. ευρώ, πυροδότησε τις τελευταίες εξελίξεις.
Πριν από λίγες ώρες, η Δ. Μασούτης ήρθε σε συμφωνία με τους μετόχους της αλυσίδας Family, μιας μικρής αλυσίδας με καταστήματα όμως σε στρατηγικά σημεία της Βορείου Ελλάδος. Η συμφωνία προβλέπει την απόκτηση από τη Δ. Μασούτης 10 καταστημάτων της αλυσίδας Family, που σήμερα διατηρεί δίκτυο 16 καταστημάτων.
Όμως η περίπτωση της Family -για την απόκτησή της είχαν ενδιαφερθεί και άλλοι εγχώριοι παίκτες όπως ο Γαλαξίας-, και συγκεκριμένα το κατάστημα του Πολυγύρου κρύβει πολύ περισσότερα. Για το συγκεκριμένο κατάστημα, το οποίο κέρδισε στον πλειστηριασμό η Μασούτης, είχε ενδιαφερθεί η αλυσίδα Family, κατάστημα της οποίας στεγάζεται στο συγκεκριμένο ακίνητο. Η Family είχε προσφέρει 800.000 ευρώ, ενώ η αλυσίδα METRO της οικογένειας Παντελιάδη το είχε «κτυπήσει» προσφέροντας 1,5 εκατ. ευρώ. Δηλαδή 200.000 ευρώ λιγότερα από αυτά που έδωσε ο Μασούτης, που τελικά και το κέρδισε.
Το συγκεκριμένο ποσό, για ένα και μόνο κατάστημα, είναι σίγουρα υψηλό, όμως τα χρήματα είναι πολύ λιγότερα από αυτά που απαιτούνται για την αγορά γης, τις άδειες, τον χρόνο για τη δημιουργία νέου σημείου.
Όπως είχε πει σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, «για ένα μέσο ιδιόκτητο κατάστημα με χώρο πώλησης 1.000 - 1.400 τ.μ., συν το πάρκινγκ και την αποθήκη του, απαιτούνται 2-3 εκατ. ευρώ και 1 εκατ. ευρώ ο εξοπλισμός. Άρα το σύνολο της επένδυσης είναι γύρω στα 3-4 εκατ. ευρώ». Οπότε τα 1,5 ή 1,7 εκατ. ευρώ είναι σαφώς λιγότερα από τα 3-4 εκατ. ευρώ που κοστίζει η δημιουργία νέου καταστήματος.
Ας επιστρέψουμε όμως στο σήμερα. Τις ημέρες αυτές βρίσκεται σε εξέλιξη ο δεύτερος γύρος 19 ανεξάρτητων πλειστηριασμών της υπό ειδική διαχείριση αλυσίδας super market Αρβανιτίδης (Μαρία ΑΒΕΕ), που αφορούν αγροτεμάχια, οικόπεδα και καταστήματα. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν τις προσφορές τους ανάλογα με την ομάδα του ενεργητικού για την οποία ενδιαφέρονται, στις 9, 10, 16 και 17 Ιανουαρίου.
Αν και παραμένει άγνωστο ποιοι και πόσοι εντέλει θα ενδιαφερθούν για τα «ασημικά» της υπό ειδική διαχείριση αλυσίδας super market Αρβανιτίδης (Μαρία ΑΒΕΕ), δεν πρέπει να θεωρείται απίθανο στους νέους αυτούς πλειστηριασμούς να διασταυρώσουν εκ νέου τα ξίφη τους γνωστοί παίκτες του εγχώριου λιανεμπορίου, όπως παραδείγματος χάριν η METRO και η αλυσίδα Μασούτης. Η τελευταία σίγουρα δεν επιθυμεί να αφήσει ελεύθερο το πεδίο στους ανταγωνιστές της, εντός της έδρας της δηλαδή στη Β. Ελλάδα, να ενισχύσουν την παρουσία τους.