ΕΛΛΑΚΤΩΡ-Motor Oil: Tι αποδίδει το deal και τι σηματοδοτεί για το μέλλον

Πώς εξυπηρετείται ο φιλόδοξος στόχος της Motor Oil στις ΑΠΕ και η τιμολόγηση του χαρτοφυλακίου της Ελλάκτωρ. Η έξτρα ρευστότητα για τον κατασκευαστικό όμιλο και οι επιδιώξεις. Το premium για τους εφοπλιστές και τους μετόχους μειοψηφίας στο πλαίσιο της δημόσιας πρότασης.

ΕΛΛΑΚΤΩΡ-Motor Oil: Tι αποδίδει το deal και τι σηματοδοτεί για το μέλλον

Με μια αλυσίδα ανακοινώσεων κατ’αρχάς από τους πωλητές (το εφοπλιστικό δίδυμο Δ.Μπάκου-Ι. Καϋμενάκη), εν συνεχεία από τον αγοραστή (Motor Oil) και τέλος από το βασικό μέτοχο Reggerborgh Invest επιβεβαιώθηκε χθες επισήμως η μετοχική συμφωνία για την Ελλάκτωρ, που πρώτο μετέδωσε το Euro2day.gr. 

Έτσι από σήμερα, ο όμιλος Ελλάκτωρ διαθέτει ως δεύτερο βασικό μέτοχο την Motοr Oil της οικογένειας Βαρδινογιάννη, η οποία πέραν της απόκτησης του 29,87% του μετοχικού κεφαλαίου, αποκτά την πλειοψηφία (75%) του «ασημικού» που διέθετε ο όμιλος, ήτοι το χαρτοφυλάκιο του σε μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Παρά τη συμμετοχή με υψηλότατο ποσοστό στην Ελλάκτωρ, με βάση τα δεδομένα της συμφωνίας, η Motοr Oil προτίθεται μάλλον να αποτελέσει έναν παθητικό μέτοχο, καθώς αφενός δεν προτίθεται να αυξήσει τη συμμετοχή της μέσω της προαιρετικής δημόσιας πρότασης (που ήδη ανακοίνωσε η Reggerborgh Invest), και αφετέρου διατηρεί το δικαίωμα call option μείωσης του ποσοστού της μετά την πάροδο 36 μηνών κατά 50%.

Υπενθυμίζεται πως η Motor Oil απέκτησε χθες εξωχρηματιστηριακά 104.000.000 μετοχές Ελλάκτωρ, που ανήκαν στις εταιρείες Greenhill Investments Limited και Kiloman Holdings Limited (συμφερόντων των εφοπλιστών), ενώ με βάση την ανακοίνωση της διατηρεί το δικαίωμα να πωλήσει στη Reggeborgh Invest B.V. 52.000.000 μετοχές (στην τιμή του 1,75 ευρώ) από τις 6 Μαΐου 2024 έως τις 6 Μαΐου 2025.

Στο δεύτερο σκέλος ωστόσο της συμφωνίας με την πλευρά της ολλανδικής Reggerborgh, όσον αφορά το χαρτοφυλάκιο της παλαιάς ΕΛΤΕΧ – Άνεμος στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ο όμιλος της Motοr Oil αποκτά ένα σημαντικό «πράσινο» asset. Η συμφωνία προβλέπει την απόσχιση του τομέα και την απόκτηση του 75% από την Motοr Oil, ενσωματώνοντας έτσι τη μερίδα του λέοντος από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο της Ελλάκτωρ των 493 MW, αλλά και μερίδιο στα 1.616 MW μονάδων που διαθέτει η Ελλάκτωρ σε διάφορα στάδια αδειοδότησης.

Ο τομέας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και του υδρογόνου αποτελούν στρατηγικές επιλογές της Motor Oil την τελευταία διετία, με την θυγατρική της MORE να έχει ενισχύει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο των νέων έργων έχοντας ήδη σε λειτουργία 280 MW αιολικής και ηλιακής ενέργειας. Υπό ανάπτυξη βρίσκονατια επίσης επιπλέον 21 αιολικά πάρκα και επτά μονάδες αποθήκευσης. Υπό κατασκευή είναι αντίστοιχα από την Μotor Oil σταθμοί ΑΠΕ ισχύος 84 MW και υπό ανάπτυξη άδειες συνολικής δυναμικότητας 650 MW, όπως αναφέρεται στην αναλυτική οικονομική κατάσταση για το 2021.

Σε ότι αφορά το προσφερόμενο τίμημα, η αξία του εν λόγω asset έχει υπολογιστεί σε 1 δισ. ευρώ αν και υπόκειται σε διάφορες προσαρμογές. Με βάση την παραπάνω παραδοχή και δεδομένου ότι τα κέρδη EBITDA του τομέα των ΑΠΕ ανήλθαν στα 84,5 εκατ. ευρώ το 2021, η Motor Oil αγοράζει πολλαπλασιαστή EV/EBITDA 11,8 φορές. Αν υποτεθεί πως η παραπάνω αποτίμηση συγκρίνεται με βελτιωμένα κέρδη EBITDA του τομέα των ΑΠΕ της Ελλάκτωρ για το 2022 (αναλυτές εκτιμούν έως και 95 εκατ. ευρώ), τότε ο πολλαπλασιαστής διαμορφώνεται στο επίπεδο του 10,5 φορές τα λειτουργικά κέρδη. Σε κάθε περίπτωση η συμφωνία φαίνεται να ευνοεί τόσο σε χρηματοοικονομικό όσο και σε στρατηγικό επίπεδο τους σχεδιασμούς του ομίλου Motοr Oil.

Σε ότι αφορά τον όμιλο Ελλάκτωρ και το βασικό της μέτοχο, το ολλανδικό fund Reggerborgh Ιnvest, η συμφωνία με τη Motor Oil προσφέρει κατ’ αρχάς διέξοδο από την πολύμηνη άγονη κόντρα με την πλευρά των εφοπλιστών, εξασφαλίζει έναν ισχυρότατο συνεταίρο και ανοίγει το δρόμο για την προώθηση των επιχειρηματικών επιδιώξεων. H Reggerborgh Invest μετά από τη συνεργασία της με τους βασικούς μετόχους της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (που έληξε απότομα προκειμένου να μετατοπιστεί εξ ολοκλήρου στο μετοχικό κεφάλαιο της Ελλάκτωρ), απέκτησε χθες ένα ακόμη credit δραστηριοποίησης στην ελληνική αγορά, μέσω της συνεργασίας με την οικογένεια Βαρδινογιάννη.

Επιπλέον, στα ταμεία της Ελλάκτωρ θα εισρεύσουν κεφάλαια της τάξης του 1 δισ. ευρώ, από την μερική αποεπένδυση τους από τις ΑΠΕ. Πέρα από τη συγκεκριμένη ρευστότητα, που θα εξυπηρετήσει τόσο την αναδιάρθρωση δανεισμού του κατασκευαστικού ομίλου (και κυρίως το ακριβό ευρωομόλογο), τα έσοδα αναμένεται να κατευθυνθούν στους βασικούς κλάδους των Παραχωρήσεων και των Κατασκευών, ιδίως σε μια εποχή που «τρέχουν» σημαντικοί διαγωνισμοί όπως π.χ. της Αττικής Οδού, αλλά και μεγάλα έργα.

Ωστόσο, οι παραπάνω τομείς οφείλουν άμεσα να αναπληρώσουν το μέρος της κερδοφορίας που θα απολέσει ο όμιλος από την μεταβίβαση του 75% του χαρτοφυλακίου του στις ΑΠΕ. Υπενθυμίζεται πως τα ενοποιημένα κέρδη EBITDA του ομίλου Ελλάκτωρ το 2021 διαμορφώθηκαν στα 165 εκατ.ευρώ, εκ των οποίων περισσότερα από τα μισά (84,5 εκατ.ευρώ) προέρχονταν από τη δραστηριότητα στις ΑΠΕ.

Η δημόσια πρόταση

Δεδομένης της απόσχισης του κλάδου ΑΠΕ από το σημερινό εταιρικό σχήμα της Ελλάκτωρ με σκοπό τη δημιουργία ανεξάρτητης εταιρείας κρίθηκε αναγκαία και η υποβολή προαιρετικής δημόσιας πρότασης για την εξαγορά του συνόλου των μετοχών της εισηγμένης, προκειμένου να μην διακυβευθεί η απόσχιση σε δεύτερο χρόνο.

Στο πλαίσιο αυτό ήδη υποβλήθηκε σχέδιο Πληροφοριακού Δελτίου στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Η τιμή της δημόσιας πρότασης τοποθετήθηκε στο 1,75 ευρώ ανά μετοχή, υψηλότερη κατά 18% περίπου έναντι της τιμής κλεισίματος της μετοχής την Πέμπτη 5 Μαίου (1,484 ευρώ), ημερομηνία τελευταίας διαπραγμάτευσης.

Σημειώνεται δε ότι η Reggerborgh Invest ως προτείνων ενημέρωσε πως προτίθεται να διατηρήσει τις μετοχές εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας πρότασης για όσες μετοχές δεν ανήκουν στον ίδιο, στην Motor Oil και στο fund Atlas (ποσοστό άνω του 70% της Ελλάκτωρ).

Οι πωλητές

Πηγές προσκείμενες στις εταιρείες Greenhill και Killoman κάνουν λόγο για πανηγυρική δικαίωση της επένδυσης στην Ελλάκτωρ, καθώς το προσφερόμενο τίμημα του 1,75 ευρώ ανά μετοχή (182 εκατ.ευρώ συνολικά για τα 104 εκατ.μετοχών) απέδωσε σημαντικό κεφαλαιακό κέρδος στους εφοπλιστές.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως η μέση τιμή κτήσης των παραπάνω μετοχών από τους εφοπλιστές πριν από περίπου ένα χρόνο διαμορφώθηκε στο 1,20 ευρώ. Εκτιμήσεις της αγοράς ωστόσο περιορίζουν το επενδυτικό κέρδος πέριξ των 50 εκατ. ευρώ, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο σε σχέση και με τη διάρκεια της επένδυσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v