Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το σκάκι Italgas-Κοπελούζου και το deal για τη ΔΕΠΑ Υποδομών

Η ιταλική ενεργειακή εταιρεία χρειαζόταν έναν συνέταιρο, με γνώση και εμπειρία της πραγματικότητας στην αγορά. Και τον βρήκε στον όμιλο Κοπελούζου, με τον οποίο γνωρίζονται πάνω από 25ετία. Το παρασκήνιο και η διαδικασία πώλησης.

Το σκάκι Italgas-Κοπελούζου και το deal για τη ΔΕΠΑ Υποδομών

Η Italgas έβαλε στο ραντάρ της την ελληνική αγορά πριν από μία τετραετία. Έβλεπε συνέργειες όπως και προοπτικές ανάπτυξης του εγχώριου δικτύου φυσικού αερίου, με σχεδιαζόμενες σημαντικές επενδύσεις.

Ήθελε, παράλληλα, να μην είναι μόνη. Χρειαζόταν έναν συνέταιρο, με γνώση και εμπειρία της ελληνικής πραγματικότητας. Και τον βρήκε στον όμιλο Κοπελούζου, με τον οποίο γνωρίζονται πάνω από 25ετία.

Όταν άνοιξε η ευκαιρία με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών, ο κύβος ερρίφθη. Η Italgas θα «χτυπούσε» τον διαγωνισμό μόνη και εφόσον τον κέρδιζε, το επόμενο βήμα θα ήταν να εκχωρηθεί ένα ποσοστό της εταιρείας σε εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου.

Επιλέχθηκε η Φαέθων Ενεργειακή ΕΠΕ, η οποία πέρασε μετοχικά στα χέρια της κόρης του Δημήτρη Κοπελούζου, Ελμίνας. Ανάμεσα στις δραστηριότητες της Φαέθων είναι και η ανάπτυξη δικτύων, τομέας με τον οποίο έχει αποφασίσει να ασχοληθεί επισταμένα η Ελμίνα Κοπελούζου, καθώς παρουσιάζει σταθερές αποδόσεις.

Τα χέρια, συνεπώς, μεταξύ των δύο πλευρών είχαν δοθεί πριν από την επίσημη συμμετοχή της Italgas στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών. Τώρα αυτό που απομένει είναι να τελεσφορήσει η διαδικασία της πώλησης και με τις απαραίτητες πιστοποιήσεις, ώστε να προχωρήσει και η εκχώρηση μεριδίου της νέας, πια, ΔΕΠΑ Υποδομών, στη Φαέθων.

Σε αυτή τη φάση δεν έχει «κλειδώσει» ακόμη το μετοχικό ποσοστό που θα διατεθεί, οι συζητήσεις συνεχίζονται, ωστόσο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα είναι έως 20%.

Ο όμιλος Κοπελούζου γνωρίζει την ιταλική αγορά και αντίστοιχα οι Ιταλοί τον ελληνικό όμιλο, καθώς έχει αναπτύξει συνεργασίες με ιταλικές εταιρείες. Ειδικότερα, παλιός γνώριμος του ομίλου είναι η Snam, ο Διαχειριστής του Συστήματος Φυσικού Αερίου της Ιταλίας. Η Italgas προέκυψε το 2016 από τη μερική αναλογική αποεπένδυση της Snam, η οποία εξακολουθεί να κατέχει ένα μικρό ποσοστό στην εταιρεία (το 13,5%).

Η Snam, εξάλλου, συμμετέχει με 54% στη Senfluga, την κοινοπραξία που ελέγχει το 66% του ΔΕΣΦΑ. Στη Senfluga μέτοχοι είναι, επίσης, η Damco, εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου, με 10%, η ισπανική Enagas και η βελγική Fluxys, με ισόποσα ποσοστά, 18% η καθεμία. Snam, Enagas και Fluxys συμμετέχουν και στον TAP, ενώ ο ΔΕΣΦΑ είναι μέτοχος με 20% στην Gastrade Α.Ε., εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου, που αναπτύσσει το έργο για τον πλωτό σταθμό υποδοχής, αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη. Στην Gastrade, ιδρύτρια και μέτοχος είναι η Ελμίνα Κοπελούζου, μαζί με τους GasLog Cyprus Investments Ltd, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και την Bulgartransgaz EAD.

Ο όμιλος Κοπελούζου έχει συνάψει, εξάλλου, στρατηγική συνεργασία και με την ιταλική Enel, με την οποία συμπράττει, μέσω της Προμηθέας Gaz, στην Enelco Α.Ε., για την ανάπτυξη σταθμών φυσικού αερίου στη χώρα μας. Έχει συνεργασία, επίσης, με την Enel Green Power, για την κατασκευή αιολικών πάρκων στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, στη ΔΕΠΑ Υποδομών τον πρώτο λόγο θα διατηρήσει η Italgas. Οι Ιταλοί θα έχουν βαρύνοντα λόγο για τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η εταιρεία. Άλλωστε, ο όμιλος Κοπελούζου επιλέγει να εισέρχεται, με στρατηγικό μειοψηφικό ποσοστό, σε εταιρείες με άριστη γνώση του αντικειμένου τους.

Η Italgas, με σχεδόν δύο αιώνες παρουσία στα επιχειρηματικά πράγματα, είναι σήμερα ο μεγαλύτερος διανομέας φυσικού αερίου στην Ιταλία και τρίτος στην Ευρώπη. Από την εξαγορά της ΔΕΠΑ Υποδομών προσβλέπει στην ενίσχυση της κερδοφορίας της έως και 10% τα επόμενα δύο χρόνια. Στα σχέδιά της είναι η επένδυση περίπου 1,1 δισ. ευρώ για την επέκταση του δικτύου της ΔΕΠΑ Υποδομών, από 6.875 χλμ. το 2020 σε 11.500 χλμ. το 2030.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v