Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αναπτυξιακό πρόγραμμα 830 εκατ. ευρώ από ΔΕΣΦΑ ως το 2031

Ο συνολικός προϋπολογισμός του προηγούμενου 10ετούς ήταν στα 540 εκατ. ευρώ. Στο καινούριο πρόγραμμα, αν αφαιρεθούν τα νέα έργα, είναι στα 647 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας σημαντική οικονομική επιβάρυνση.

Αναπτυξιακό πρόγραμμα 830 εκατ. ευρώ από ΔΕΣΦΑ ως το 2031

Νέα έργα ύψους 183 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για τη δεκαετία 2022-2031, συνολικού προϋπολογισμού 830 εκατ. ευρώ. Πρόκειται συνολικά για 12 έργα, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η επέκταση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) προς τα Ιωάννινα, που εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2026 και θα συνδεθεί στο Σύστημα τρεις μήνες μετά.

Ο Διαχειριστής έχει θέσει από χθες σε δημόσια διαβούλευση το νέο αναπτυξιακό του πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει και τα έργα του προηγούμενου προγράμματος 2021-2030, αναθεωρημένα, ωστόσο, ως προς το κόστος τους, λόγω της ανατίμησης των βιομηχανικών πρώτων υλών. Ειδικότερα, ο συνολικός προϋπολογισμός του προηγούμενου 10ετούς ήταν στα 540 εκατ. ευρώ, ενώ το καινούριο πρόγραμμα, αν αφαιρεθούν τα νέα έργα, είναι στα 647 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μια σημαντική οικονομική επιβάρυνση πάνω από 100 εκατ. ευρώ.

Με την επέκταση του ΕΣΦΑ στα Ιωάννινα, μία απομονωμένη περιφέρεια της χώρας, όπως αυτή της Ηπείρου, θα αποκτήσει πρόσβαση στο φυσικό αέριο. Ο ΔΕΣΦΑ επέλεξε τελικά την επέκταση του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας στην πόλη των Ιωαννίνων με νέο αγωγό μήκους 210-220 χλμ. και όχι την εναλλακτική λύση, που, επίσης, μελετούσε, της κατασκευής υποδομών LNG στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και την κατασκευή αγωγού προς Ιωάννινα.

Η τελική επενδυτική απόφαση για το έργο, που θα περιλαμβάνει εκτός από τον αγωγό και μετρητικό σταθμό, θα ληφθεί τον Ιούλιο του 2023. Ο τρέχων προϋπολογισμός του είναι στα 136 εκατ. ευρώ.

Στα νέα έργα που σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνονται ακόμη: ο μετρητικός/ρυθμιστικός σταθμός Βέροιας, με εκτιμώμενη λειτουργία στα τέλη του 2023, που θα εξυπηρετήσει και το δίκτυο διανομής της ΔΕΔΑ, ανάλογος σταθμός στη Νάουσα που θα συνδεθεί στο Σύστημα τον Φεβρουάριο του 2024, η επέκταση και αναβάθμιση Μ/Ρ σταθμών στο σημείο εξόδου διανομής της Αθήνας, που θα ενταχθούν τον Μάρτιο του 2024, για να εξυπηρετήσουν την αναμενόμενη αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, η μετατόπιση του κλάδου Κερατσινίου, στον Ασπρόπυργο για περιβαλλοντικούς λόγους, η κατασκευή νέου Μ/Ρ σταθμού στο Μαρκόπουλο σε αντικατάσταση του υφιστάμενου που είναι προσωρινή εγκατάσταση, έργα Πληροφορικής για την ψηφιοποίηση του ΔΕΣΦΑ, αναβάθμιση του συστήματος πυρόσβεσης στο Σιδηρόκαστρο, καθώς και εγκατάσταση συστήματος έγχυσης αζώτου για την υποστήριξη του Σταθμού Συμπίεσης της Νέας Μεσημβρίας.

Με τα νέα έργα που σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ και τα οποία επιδιώκει να ενταχθούν στη Ρυθμιστική Περιουσιακή Βάση του, ύστερα από έγκριση της ΡΑΕ, εκτιμά ότι θα επιβαρύνουν τις ταρίφες κατά μέσο όρο 5,12%, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη επιχορηγήσεις.

Από τα προγραμματισμένα έργα, που εγκρίθηκαν ήδη από τη ΡΑΕ, υπό αναθεώρηση είναι ο σχεδιασμός του αγωγού που θα συνδέσει τα συστήματα φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, ώστε να είναι συμβατός με το υδρογόνο. Το έργο θα υλοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση του market test.

Σε ό,τι αφορά τον αγωγό Δυτικής Μακεδονίας, ο ΔΕΣΦΑ θα λάβει την τελική επενδυτική απόφαση τον Δεκέμβριο. Το κόστος του έργου, που περιλαμβάνει και μετρητικό σταθμό, έχει ανέλθει πλέον στα 147 εκατ. ευρώ από τα 110 εκατ. ευρώ, που προϋπολογιζόταν στο προηγούμενο αναπτυξιακό πρόγραμμα του Διαχειριστή. Και το ποσό αυτό χαρακτηρίζεται «τρέχον».

Το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ ως το 2031 δεν περιλαμβάνει ακόμη κανένα σημαντικό σχέδιο που να σχετίζεται με την ενεργειακή μετάβαση του εγχώριου ενεργειακού τομέα και την απαλλαγή από τις εκπομπές CO2. Ο Διαχειριστής έχει σε εξέλιξη σχετικό έργο, το οποίο θα αναπτυχθεί περαιτέρω στο άμεσο μέλλον, όπως επισημαίνει στο εισαγωγικό κείμενό του, με την αναθεώρηση του προγράμματος ανάπτυξής του.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v