«Τα έργα στο εξωτερικό είναι μονόδρομος, αλλά με έμφαση στη ρευστότητα, στο κόστος και στο ρίσκο», υποστήριξε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ Αναστάσιος Καλλιτσάντσης. Ο ίδιος εμφανίστηκε σκληρός για το πρόσφατο μπλόκο, με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, στις αυξήσεις διοδίων της Αττικής Οδού, υποστηρίζοντας πως «μια τέτοια εκτροπή από τη νομοθεσία θα έχει ανυπολόγιστες συνέπειες στην αξιοπιστία της χώρας και τις προοπτικές ανάπτυξης». Είπε, επίσης, πως μέχρι τέλος του μήνα θα υπάρχει πιθανότατα εξέλιξη στις συζητήσεις που έχει σήμερα με τέσσερις τράπεζες για την αναχρηματοδότηση δανεισμού του ομίλου.
Η διοίκηση της Eλλάκτωρ, σχεδόν ένα χρόνο μετά τη συνέλευση κατά τη διάρκεια της οποίας επικράτησε στη μάχη για τον έλεγχο του ισχυρού ομίλου, παρουσίασε χθες τους στόχους για την επόμενη περίοδο καθώς και όσα πέτυχε το τελευταίο δωδεκάμηνο. Όπως είπε ο πρόεδρος της εταιρείας Γιώργος Προβόπουλος, «ο τελευταίος χρόνος ήταν δύσκολος, με προκλήσεις για όλους, και για τους εργαζόμενους», αλλά «η εικόνα που αντιμετωπίσαμε μας απογοήτευσε: Ο μεγαλύτερος όμιλος υποδομών είχε εμπλακεί σε έναν φαύλο κύκλο αναξιοπιστίας που θα οδηγούσε σε κατάρρευση». Ο ίδιος πρόσθεσε πως τον τελευταίο χρόνο, «η διοίκηση ολοκλήρωσε τις δεσμεύσεις της» για τις «μεγάλες αλλαγές στον όμιλο».
Κατά τον κ. Προβόπουλο, «η χώρα εισέρχεται σε μια πιο αισιόδοξη πορεία, ικανή να προσφέρει πιο ιδανικές συνθήκες. Η αξιοπιστία της θα αποκαθίσταται σταδιακά. Όπως η Eλλάκτωρ έτσι και η Ελλάδα πρέπει να αφήσει πίσω τις λογικές του παρελθόντος, την εμμονή στο εύκολο και ευκαιριακό και να πάρει τις σωστές αποφάσεις».
Ο κ. Αναστ. Καλλιτσάντσης τόνισε πως «είμαστε επιφυλακτικοί και αναζητούμε νέους τρόπους διασφάλισης της κερδοφορίας», με «διεκδίκηση έργων που έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα (σήραγγες, μεγάλες γέφυρες, έργα μετρό, βιολογικοί καθαρισμοί)». Προανήγγειλε πως το 2019 ο κατασκευαστικός κλάδος του ομίλου επιστρέφει έπειτα από πολλά χρόνια σε κερδοφορία, αλλά η διοίκηση θα παραμείνει προσεκτική και «η αναπλήρωση του ανεκτέλεστου με σχεδόν οποιαδήποτε τρόπο δεν είναι επιλογή». Εξήγησε, επίσης, πως «δεν θα πρέπει να περιμένουμε θαύματα στην κατασκευή. Τα έργα έχουν περιοριστεί, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχει μειωθεί δραματικά, ενώ ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και άνισος και τα έργα καθυστερούν».
Ωστόσο ο όμιλος παραμένει δραστήριος στον τομέα των παραχωρήσεων μέσω της θυγατρικής ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Συμμετέχει στους διαγωνισμούς για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, τη ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος, τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Πρόσφατα επικράτησε και στον διαγωνισμό για την 40ετή παραχώρηση (με δυνατότητα δεκαετούς επέκτασης) της μαρίνας Αλίμου. Ταυτόχρονα παρακολουθεί τη συζήτηση για επεκτάσεις των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης, ενώ θεωρεί πως υπάρχουν «σημαντικές ευκαιρίες για τη δευτερογενή αγορά έργων παραχώρησης», δηλαδή για την αγορά ποσοστών άλλων εταιρειών που συμμετέχουν σήμερα στις κοινοπραξίες που διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες.
Για τον κλάδο των ακινήτων είπε πως υπάρχουν τα ακίνητα στη Ρουμανία, γίνεται «αγώνας με το ελληνικό δημόσιο» για το ακίνητο στην Ακαδημία Πλάτωνος, αλλά πως «η REDS δεν μπορεί να κοιτάξει για την ώρα μεγάλα πράγματα. Περιμένουμε να καθαρίσει το περιβάλλον». Ωστόσο, ως γνωστόν, είναι σε εξέλιξη η δεύτερη φάση επέκτασης του εμπορικού κέντρου Smart Park που θα λειτουργήσει τον Νοέμβριο (ήδη το 80% των πρόσθετων 50.000 τ.μ. είναι μισθωμένο), ενώ υπεγράφη μνημόνιο με τον δήμο Παλλήνης που διευκολύνει την έκδοση του προεδρικού διατάγματος για το ακίνητο του πρώην κτήματος Καμπά.
Οι αλλαγές
Ο κ. Καλλιτσάντσης είπε πως με την εσωτερική αναδιάρθρωση «αναπροσαρμόσαμε την έννοια της μητρικής εταιρείας από μια καθαρά μητρική οντότητα σε έναν ζωντανό πυρήνα που υποστηρίζει τις θυγατρικές. Οι θυγατρικές και τα υποκαταστήματα έπαψαν να είναι αποκεκομμένες νησίδες. Έγιναν δορυφόροι της μητρικής για να λειτουργούν συντονισμένα, με βάση συγκεκριμένο επιχειρηματικό πλάνο». Ο όμιλος έχει 13.000 ανθρώπους σε 30 χώρες, αλλά «για πρώτη φορά φέτος απέκτησε διεύθυνση ανθρώπινου δυναμικού» καθώς και σχέδιο διαχείρισης προσωπικού.
«Στόχος μας είναι να σταθεροποιηθεί ο κλάδος κατασκευών μέσα στο 2019», είπε ο κ. Καλλιτσάντσης και πρόσθεσε πως «η κατασκευαστική δραστηριότητα είχε υποστεί πιο έντονα τις συνέπειες του προσωποκεντρικού τρόπου διοίκησης του παρελθόντος». Ο διευθύνων σύμβουλος της Eλλάκτωρ υποστήριξε πως «υπάρχουν ακόμη έργα όχι μεγάλης βαρύτητας τα οποία εμφανίζουν αρνητικές εκπλήξεις. Ωστόσο η αναγνώριση των ζημιών στο τρίτο τρίμηνο του 2018 κάλυψε τα μεγαλύτερα κενά».
«Προχωρήσαμε στο να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη των πελατών, ειδικά στο εξωτερικό» είπε ο Αναστ. Καλλιτσάντσης, που θεωρεί πως «στην ΑΚΤΩΡ συντελείται μια κοσμογονία». «Ηρθαμε κοντά στους πελάτες μας, που δεν μας έβλεπαν τα τελευταία χρόνια. Ξεκίνησε να χτίζεται μια στενή επικοινωνία με τις αναθέτουσες αρχές αλλά και τα στελέχη μας. Και στους δύο στόχους έχουμε προχωρήσει πολύ. Εχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε, αλλά η εικόνα έχει αλλάξει ριζικά. Στη Ρουμανία, η εικόνα έχει αλλάξει και αναλαμβάνουμε νέα έργα. Πέρυσι τον Αύγουστο κανείς δεν πίστευε ότι θα ολοκληρώναμε έργο στο Βουκουρέστι μέχρι τον Δεκέμβρη του 2018. Η στάση των Ρουμάνων άλλαξε ριζικά. Έξι μήνες μετά η ΑΚΤΩΡ αναλαμβάνει νέα έργα 800 εκατ. ευρώ».
Κατά τον διευθύνοντα σύμβουλο της Eλλάκτωρ, «η πλήρης αναδιάρθρωση δε μπορεί να γίνει σε μια νύχτα. Αυτό που κατορθώσαμε είναι να μπει μια τάξη. Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας. Δυστυχώς, ενώ η αναδιοργάνωση έπρεπε να γίνει στην περίοδο των παχιών αγελάδων, έγινε τώρα».
Η Αττική Οδός
Πολύ σκληρή γλώσσα χρησιμοποίησε ο κ. Καλλιτσάντσης για την παρέμβαση της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία με πράξη νομοθετικού περιεχομένου μπλόκαρε τις αυξήσεις διοδίων στην Αττική Οδό. Όπως είπε, η Αττική Οδός και η ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου είναι οι μόνες παραχωρήσεις «που δεν κατέφυγαν στο δημόσιο και σε έκτακτες ενισχύσεις που πλήρωσαν οι πολίτες». Πρόσθεσε πως η Αττική Οδός, «σεβόμενη την οικονομική κατάσταση, δεν προχώρησε σε αύξηση διοδίων για 13 χρόνια. Τη στιγμή που όλα τα έργα παραχώρησης προχώρησαν σε αυξήσεις οι οποίες σε κάποιες περιπτώσεις έφθασαν το 1,55 ευρώ ανά Ι.Χ. Ποιοι κάνουν πολιτική εκμετάλλευση;».
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Eλλάκτωρ, «η πρώτη χρονιά που μπόρεσε να διανεμηθεί στους μετόχους μέρισμα ήταν το 2013, δεκαέξι χρόνια μετά την πρώτη εκταμίευση κεφαλαίων. Μέχρι το τέλος του 2018 η απόδοση των μετόχων ήταν 6,13%, που υπολείπεται από το ανώτατο συμβατικό όριο των 13,1%. Είναι προφανές πως οι κουβέντες περί επιστροφής στο Δημόσιο είναι λόγια του αέρα». Οσο για τα έξοδα λειτουργίας της Αττικής Οδού, είπε πως ελέγχονται από Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ανεξάρτητους ελεγκτές και το υπουργείο Υποδομών, χωρίς ποτέ να τεθεί θέμα.
Για την πράξη νομοθετικού περιεχομένου (ΠΝΠ) είπε πως «πρόκειται για μια τροποποίηση του περιεχομένου σύμβασης που κυρώθηκε από τη Βουλή χωρίς τη συναίνεση του παραχωρησιούχου. Αυτή η τροποποίηση είναι κατά του Συντάγματος και του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, δηλαδή ανεπίτρεπτη». Κατά τον κ. Καλλιτσάντση, «μπορούν να εφαρμοστούν τέτοια μέτρα (σ.σ. η έκδοση ΠΝΠ) για σοβαρότατους λόγους δημοσίου συμφέροντος, αλλά για όλες τις συμβάσεις και όχι σημειακά».