Ποιοι μεγάλοι παίκτες θα δώσουν μάχη για τον Βόρειο Αξονα Κρήτης

Σοβαρό ενδιαφέρον από εγχώριους και ξένους ομίλους αναμένεται στους δύο διαγωνισμούς για τον οδικό άξονα. Πρώτη φορά διαγωνισμός οδικού άξονα με ΣΔΙΤ και «πληρωμές διαθεσιμότητας». Η ισπανική καραμπόλα που φέρνει διεθνείς παίκτες.

Ποιοι μεγάλοι παίκτες θα δώσουν μάχη για τον Βόρειο Αξονα Κρήτης

Αυτόνομα αναμένεται σήμερα να καταθέσουν προσφορές στους διαγωνισμούς για τα δύο τμήματα του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), συνολικού ύψους περί το 1,5 δισ. ευρώ, οι όμιλοι Ελλάκτωρ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αν δεν υπάρξουν εκπλήξεις της τελευταίας στιγμής.

Με ενδιαφέρον αναμένεται η στάση που θα τηρήσουν ξένοι όμιλοι όπως η γαλλική Vinci, η ισπανική FCC, καθώς και οι άλλοι ισχυροί εγχώριοι «παίκτες» όπως η J&P ΑΒΑΞ και η Μυτιληναίος, η οποία θεωρείται σχεδόν σίγουρο πως θα εκδηλώσει ενδιαφέρον σε συνεργασία με ξένο «παίκτη». Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει συζητήσει και με την ισπανική Acciona.

Αντικείμενο των σημερινών διαγωνισμών είναι η χρηματοδότηση, κατασκευή και εκμετάλλευση του τμήματος Χανιά-Χερσόνησος, που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, με το κόστος να εκτιμάται σε επίπεδα άνω του ενός δισ. ευρώ και του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη (προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ), που θα κατασκευαστεί με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Πρόκειται για το πρώτο έργο κατασκευής οδικού άξονα με ΣΔΙΤ, το οποίο προβλέπει, επίσης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας». Μέσω των «πληρωμών διαθεσιμότητας», ο ανάδοχος και διαχειριστής του έργου θα λαμβάνει «ενοίκιο» από το δημόσιο, όταν καλύπτει συγκεκριμένες απαιτήσεις/προδιαγραφές ποιότητας κατά τη λειτουργία του οδικού άξονα. Επειδή οι «πληρωμές διαθεσιμότητας» καταβάλλονται κατά τη λειτουργία του έργου, ο ανάδοχος έχει κίνητρο να το ολοκληρώσει όσο πιο γρήγορα μπορεί.

Όπως έχει γράψει προ ημερών το Euro2day.gr, το αυξημένο ενδιαφέρον από ξένους ομίλους συνδέεται και με εξελίξεις σε άλλες αγορές της Ευρώπης, όπως η αναστολή του μεγάλου προγράμματος κατασκευής οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης που προωθούσε η προηγούμενη κυβέρνηση της Ισπανίας, ύψους άνω των 10 δισ. ευρώ. Η νέα κυβέρνηση ανέστειλε το σχέδιο Ραχόι, με αποτέλεσμα αρκετοί «παίκτες» να αναζητούν ευκαιρίες σε άλλες αγορές της Γηραιάς Ηπείρου. Με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, το τελευταίο τμήμα του ΒΟΑΚ, από Νεάπολη μέχρι Αγιο Νικόλαο, θα κατασκευαστεί ως παραδοσιακό δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό περί τα 50 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v