Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

H AGT και οι νέες δυνάμεις στις τάξεις των Ελλήνων κατασκευαστών

«Διάδρομο ανάπτυξης» για μικρότερες τεχνικές εταιρείες που παρέχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες σε μεγάλους πελάτες του ιδιωτικού τομέα δημιουργεί η πολυετής κρίση στις κατασκευές. Το παράδειγμα της AGT. Τι λέει ο CEO Νίκος Αναστασόπουλος.

H AGT και οι νέες δυνάμεις στις τάξεις των Ελλήνων κατασκευαστών

Η πολυετής οικονομική κρίση, η κάμψη στα δημόσια έργα και οι εσωτερικές έριδες σε κάποιους από τους ισχυρούς ομίλους του κλάδου κρύβουν τις νέες, επιτυχημένες προσπάθειες στην κατασκευαστική αγορά.

Τα τελευταία χρόνια, εν μέσω της βαθιάς κρίσης, βρήκαν χώρο για να αναπτυχθούν νέες τεχνικές εταιρείες, αρκετές από τις οποίες επικεντρώνονται στα ιδιωτικά έργα και στη διαχείριση εγκαταστάσεων (facility management). Πρόκειται για επιχειρήσεις που διατηρούν πολυετείς συνεργασίες με μεγάλους εγχώριους και πολυεθνικούς ομίλους από τη βιομηχανία, το εμπόριο και άλλους τομείς. Κάποιες έχουν ήδη κάνει τα πρώτα βήματα επέκτασης στο εξωτερικό, διεκδικώντας σοβαρά διεθνή συμβόλαια, όχι μόνο στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη αλλά και πιο δυτικά.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η AGT, η οποία ξεκίνησε πριν από περίπου δύο δεκαετίες από ένα μικρό τεχνικό γραφείο που άνοιξαν σε μια πάροδο της Μεσογείων τρεις συμφοιτητές: Οι πολιτικοί μηχανικοί Νίκος Αναστασόπουλος, Γιάννης Γαΐτης και Βασίλης Τσιντικίδης. Το μικρό γραφείο είναι σήμερα μία από τις ισχυρές τεχνικές εταιρείες της χώρας, με κύκλο εργασιών 15,5 εκατ. ευρώ για το 2017, έναντι περίπου 7 εκατ. ευρώ το 2016, με θυγατρική στην Κύπρο και σχέδια για ακόμα μεγαλύτερη, αλλά προσεκτική διεθνή επέκταση.

Ο διευθύνων σύμβουλος της AGT Νίκος Αναστασόπουλος  (φωτό) λέει πως η εκτόξευση του κύκλου εργασιών στην περυσινή χρήση συνδέεται και με το μεγάλο συμβόλαιο (ύψους περί τα 4 εκατ. ευρώ) που υπέγραψε η εταιρεία με τη Σκλαβενίτης, για τη μετασκευή των υπεραγορών του ομίλου Μαρινόπουλος που πέρασαν στον έλεγχό της. Η πολυετής συνεργασία με τη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», απέδωσε πρόσφατα μια νέα σύμβαση, με τον όμιλο Folli Follie για την αναδιαμόρφωση του συνόλου των εμπορικών χώρων Hellenic Duty Free Shops στα αεροδρόμια Ζακύνθου και Σάμου.

Όπως εξηγεί ο κ. Αναστασόπουλος, σήμερα το 65% των εσόδων της AGT προέρχεται από τις κατασκευές και το υπόλοιπο 35% από τις υπηρεσίες Facility Management. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας επισημαίνει πως, από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας, στόχος της διοίκησης ήταν η εξασφάλιση μακροχρόνιων συμβολαίων με ισχυρούς ομίλους από τον ιδιωτικό τομέα μέσω της παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών. Ετσι, λέει ο κ. Αναστασόπουλος, η AGT ήταν μία «από τις πρώτες εταιρείες στην Ελλάδα που υποστηρίζει στον τομέα της Τεχνικής Συντήρησης μεγάλους πελάτες, καλύπτοντας πολλά σημεία διασποράς και διατηρώντας ένα πανελλαδικό δίκτυο συνεργατών».

Στα τέλη της δεκαετίας του '90 και στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, μεγάλα συμβόλαια με ομίλους, όπως η Γερμανός, που ανέπτυσσαν δίκτυα καταστημάτων ανά την Ελλάδα, επέτρεψαν στην AGT να αναπτυχθεί γρήγορα. «Ήμασταν η πρώτη εταιρεία που παρείχε πακέτο διαχείρισης εγκαταστάσεων σε ολόκληρη τη χώρα με προσυμφωνημένο τίμημα και συγκεκριμένο επίπεδο υπηρεσιών» επισημαίνει.

Η εμπειρία εκείνης της εποχής απέδωσε ακόμα και στα χρόνια της κρίσης που ακολούθησαν. Σήμερα, για παράδειγμα, η εταιρεία έχει σύμβαση για την πλήρη τεχνική υποστήριξη και συντήρηση περίπου 200 υποκαταστημάτων της Eθνικής Tράπεζας.

Στο πελατολόγιο της AGT περιλαμβάνονται μεγάλοι όμιλοι όπως ο ΔΑΑ, ο ΟΤΕ, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η Εθνική Τράπεζα, ο ΟΠΑΠ κ.α., με τον διευθύνοντα σύμβουλο της τεχνικής εταιρείας να υποστηρίζει πως στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα περιλαμβάνεται η παροχή εξειδικευμένων τεχνικών υπηρεσιών facility management, για παράδειγμα σε γραμμές παραγωγής βιομηχανιών. «Από την πρώτη στιγμή, στόχος μας ήταν η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών και η ανάληψη έργων υψηλών απαιτήσεων», λέει ο Ν. Αναστασόπουλος.

Πριν από την κρίση, η AGT είχε αναλάβει έργα σε Ρουμανία και Κύπρο. Το 2016 ανέλαβε «απαιτητικά έργα» σε Τουρκία και Γαλλία και η διοίκηση αποφάσισε να προχωρήσει στην ίδρυση θυγατρικής στην Κύπρο.

«Στόχος μας είναι μέσα στην επόμενη πενταετία το 40% των εσόδων του ομίλου να προέρχεται από το εξωτερικό» λέει ο κ. Αναστασόπουλος. Τα τελευταία τρία-τέσσερα χρόνια, η εταιρεία κινείται ταχύτερα στις διεθνείς αγορές, καθώς αξιοποιεί την 20ετή συνεργασία με γνωστούς πολυεθνικούς ομίλους στην Ελλάδα και την τεχνογνωσία στο facility management γραμμών παραγωγής. Για παράδειγμα, αυτή την περίοδο διεκδικεί μεγάλο συμβόλαιο facility management στην Ιταλία.

Η AGT διατηρεί και περιορισμένη παρουσία στα δημόσια έργα και αυτή την περίοδο έχει συμβόλαιο με την ΕΥΔΑΠ για τη συντήρηση του καναλιού του Μόρνου. «Διαλέγουμε έργα στα οποία μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα», υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. Προσθέτει πως «η κρίση στον τομέα των κατασκευών έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο κενό: Στην κορυφή υπάρχουν οι πολύ μεγάλοι όμιλοι που για χρόνια επικεντρώνονταν στα δημόσια έργα και στην άλλη άκρη, οι μικρότεροι του κλάδου».

Ετσι υπάρχει χώρος για να αναπτυχθούν νέες επιχειρήσεις, ακόμα και μέσα στην κρίση. Ο Ν. Αναστασόπουλος λέει πως η διοίκηση της AGT βλέπει σημαντικές ευκαιρίες στους τομείς της αγοράς που ιδιωτικοποιούνται, όπως τα αεροδρόμια, και θα διεκδικήσει συμβάσεις στους συγκεκριμένους κλάδους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v