Σε συνθήκες κυριαρχίας στην ελληνική αεροπορική αγορά ενός ομίλου όπως η Aegean και την, ταυτόχρονη, δραστηριοποίηση της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους της Ευρώπης Ryanair στα δρομολόγια εσωτερικού, μόνο ένας τρόπος υπήρχε για έναν μικρό ελληνικό αερομεταφορέα όπως η Sky Express να βρει χώρο κάτω από τον… ήλιο: το «αντάρτικο». Κι ακριβώς αυτό έκανε!
Οι διαγωνισμοί της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για τις γραμμές αποκλειστικής εκμετάλλευσης αποδείχθηκαν η ιδανική «χαραμάδα» για να επιδιώξει να εισχωρήσει με μεγαλύτερες αξιώσεις στην αγορά. Πρόκειται για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας που έμειναν γνωστές ως «άγονες γραμμές» αλλά που μόνο άγονες δεν είναι. Κι αυτό το ξέρουν καλά όσοι δραστηριοποιούνται στον χώρο των αερομεταφορών στην Ελλάδα.
Ο Γιάννης Γρύλος είναι ένας από αυτούς που το γνωρίζουν άριστα. Κι αυτό καθώς ελέγχει την εταιρεία υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης (handling) Swissport, η οποία ελέγχει σε ποσοστό 70-80% τη συγκεκριμένη αγορά στην Ελλάδα ενώ έχει αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο και της αεροπορικής εταιρείας Sky Express. Οι δύο εταιρείες αποτελούν τον κορμό του ομίλου Aviareps που έχει δημιουργήσει ο ίδιος.
Η Sky Express κατάφερε μέσω των διαγωνισμών της ΥΠΑ να αποσπάσει συνολικά 9 γραμμές αποκλειστικής εκμετάλλευσης, από τις οποίες οι 6 είναι τετραετούς διάρκειας. Μαζί τους «κλείδωσε» σημαντικά πάγια έσοδα που προέρχονται από τις επιδοτήσεις που συνοδεύουν τις γραμμές. Όχι όλες, αφού σε κάποιες από αυτές η Sky Express ζήτησε μηδενικό αντίτιμο.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΥΠΑ, το όφελος που προέκυψε για το Δημόσιο φθάνει τα 36 εκατ. ευρώ καθώς το δημόσιο θα καταβάλει συνολικά στις εταιρείες περί τα 9 εκατ. ευρώ έναντι 45 εκατ. ευρώ βάσει των προηγούμενων συμβάσεων.
Σύμφωνα με τη δ/νουσα σύμβουλο της Sky Express Νίκη Καραγκουλέ-Καραγεώργου, μάλιστα, μόνο από τις γραμμές που ανέλαβε η Sky Express το όφελος για το Δημόσιο υπολογίζεται σε 7-8 εκατ. ευρώ.
Με την ανάληψη των συγκεκριμένων 9 γραμμών, η εταιρεία διασφάλισε πάγια έσοδα και απέκτησε ένα κρίσιμο εφαλτήριο για να αναπτύξει το δίκτυό της.
Κίνηση «ματ», ωστόσο, ίσως αποδειχθεί η συμφωνίας συνεργασίας για πτήσεις κοινού κωδικού με τη γερμανική αεροπορική εταιρεία Germania. Με τη συγκεκριμένη συμφωνία η Sky Express αποκτά πρόσβαση στην ευρύτερη ευρωπαϊκή αγορά αφού θα μπορεί να εκδίδει εισιτήρια που θα περιλαμβάνουν τους προορισμούς που εξυπηρετεί εντός Ελλάδας αλλά και τους προορισμούς που καλύπτει το δίκτυο της Germania.
Κι αυτό ήταν μόνο η αρχή καθώς η δ/νουσα σύμβουλος της Sky Express προανήγγειλε νέες συμφωνίες συνεργασίας για πτήσεις κοινού κωδικού (code sharing) το αμέσως επόμενο διάστημα.
Οι συμφωνίες της Sky Express υποστηρίζονται από την ισχυρή «πλάτη» της άλλης εταιρείας του ομίλου, της Swissport, η οποία προσφέρει επιπλέον τη δυνατότητα στον Γ. Γρύλο να διατηρεί ισχυρή διαπραγματευτική θέση και έναντι της Fraport, που αναλαμβάνει οσονούπω τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Κι αυτό καθώς πετά σε αρκετά μικρά αεροδρόμια, τα οποία δεν ελέγχονται από τη Fraport. Κυρίως, όμως, επειδή από τις βάσεις (hubs) της Sky Express (Αθήνα, Ηράκλειο, Θεσ/νίκη) μόνο εκείνη της Θεσ/νίκης θα ελέγχεται από τη Fraport. Επιτρέποντας στον Κρητικό επιχειρηματία να διατηρεί σε μεγάλο βαθμό τον έλεγχο του λειτουργικού κόστους αλλά και να διαθέτει επαρκή ισχύ διαπραγμάτευσης.
Το χαμηλό κόστος λειτουργίας της Sky Express, ωστόσο, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον στόλο της, ο οποίος αποτελείται από 5 ελικοφόρα ATR (θυγατρική της Airbus) 48-70 θέσεων και 2 αεροπλάνα τζετ (Jet Stream) 30 θέσεων, από τα οποία 3 είναι ιδιόκτητα και 4 μισθωμένα. Ο τύπος του αεροπλάνου προσδιορίζει σε μεγάλο βαθμό και το κόστος των πληρωμάτων αφού καθένα από αυτά απαιτεί δύο κυβερνήτες και ένα μέλος πληρώματος για την καμπίνα επιβατών.
Με το «οπλοστάσιο» έτοιμο (ή σχεδόν) ξεκίνησε η αντεπίθεση της Sky Express, με τρόπο που παραπέμπει ευθέως σε ένα από τα προσδιοριστικά του ονόματός της (express).
Η εταιρεία κινούνταν μέχρι πριν τρία χρόνια στα επίπεδα των 50.000 επιβατών. Την αμέσως επόμενη χρονιά τούς αύξησε σε 80.000 και το 2016 έφθασε τις 170.000. Υποχρεώνοντας την εταιρεία του αεροδρομίου της Αθήνας να τη βραβεύσει ως ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία τις δύο τελευταίες χρονιές.
Ταυτόχρονα η Sky Express ανακηρύχθηκε καλύτερη ευρωπαϊκή περιφερειακή αεροπορική εταιρεία από την ERAA. Τίτλο που είχε αποσπάσει και η Aegean στα χρόνια που προσπαθούσε να μεγεθυνθεί.
Η εξπρές αντεπίθεση της Sky Express αποτυπώνεται στον σχεδιασμό της για το 2017. Σύμφωνα με αυτόν, αυξάνει κατά 80% τους προορισμούς εσωτερικού, ώστε να εξυπηρετεί 29 ελληνικούς προορισμούς.
Ταυτόχρονα θα πραγματοποιήσει 14.600 πτήσεις, αυξάνοντας τις προσφερόμενες θέσεις στα επίπεδα των 750.000. Με αυτά τα δεδομένα η εταιρεία διαθέτει, πλέον, το δεύτερο ισχυρότερο δίκτυο δρομολογίων εσωτερικού μετά τον όμιλο Aegean.
Στόχος της εταιρείας, σύμφωνα με τη Νίκη Καραγκουλέ-Καραγεώργου, είναι να διακινήσει φέτος 500.000 επιβάτες επιτυγχάνοντας μέση πληρότητα των δρομολογίων της τάξης του 65%. Με απώτερο στόχο το 1 εκατ. επιβάτες μέχρι το 2020.
Oι ναύλοι της εταιρείας θα ξεκινούν από 25 ευρώ και θα φθάνουν έως τα 50-60 ευρώ για απλή μετάβαση, όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποι της εταιρείας, ενώ θα υπάρχουν και ναύλοι προσφοράς από 9,90 ευρώ.
H Sky Express δεν θα προσφέρει προγράμματα κινήτρων (bonus miles), σε μια προσπάθεια να κρατήσει χαμηλά τις τιμές της. Σε αντιστάθμισμα προσφέρει σε όλους τους επιβάτες της που αναχωρούν από Αθήνα ή Θεσ/νίκη τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν δωρεάν αίθουσες αναμονής διακεκριμένης θέσης (Business Lounge).
Οι επιβάτες θα δικαιούνται δωρεάν αποσκευή και χειραποσκευή ενώ θα μπορούν να πραγματοποιούν κρατήσεις για μετακινήσεις από νησί σε νησί (island hopping) που μέχρι σήμερα πρόσφεραν μόνο τα πλοία.