Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τέσσερις μνηστήρες στη μάχη για τον έλεγχο του ΟΛΘ

Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναμένεται να σπάσει η «παράδοση» του ενός υποψήφιου σε διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Ποιοι είναι οι διεκδικητές του 67%, γιατί ενδιαφέρονται και τι μπορεί να... πάει στραβά.

Τέσσερις μνηστήρες στη μάχη για τον έλεγχο του ΟΛΘ

Για πρώτη φορά έπειτα από αρκετό καιρό, στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού που προωθεί το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) για την πώληση του 67% του ΟΛΘ φαίνεται πως θα υπάρχουν περισσότεροι του ενός υποψήφιοι!

Οι πληροφορίες που κυκλοφορούν τις τελευταίες ημέρες στην αγορά δείχνουν πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στο στόχαστρο τεσσάρων ομίλων, οι οποίοι και αναμένεται να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές την Παρασκευή, οπότε και λήγει η σχετική προθεσμία.

Βέβαια, σενάρια για δύο και τρεις υποψήφιους κυκλοφορούσαν και για τον ΟΛΠ, αλλά τελικά εμφανίστηκαν μόνο οι Κινέζοι της Cosco. Το γεγονός πως ο διαγωνισμός του OΛΘ είναι περισσότερο «ανοικτός», δεν υπάρχει ήδη στο λιμάνι κάποιος operator (όπως στον Πειραιά, όπου είχε εγκατασταθεί η Cosco) και  οι απαιτήσεις επενδύσεων για τον επενδυτή είναι «λογικού ύψους» προσελκύει διεθνείς ομίλους. Μεταξύ των διεκδικητών περιλαμβάνονται και όμιλοι οι οποίοι θεωρούν πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να διαδραματίσει ευρύτερο ρόλο στην περιοχή της Βαλκανικής.

Η χρηματιστηριακή αξία του ΟΛΘ, με βάση το χθεσινό κλείσιμο, βρισκόταν κοντά στα 190 εκατ. ευρώ. Ανεξάρτητα από τη φημολογία των ημερών, στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν σίγουρο πως θα υποβληθεί προσφορά από το σχήμα του γαλλικού ναυτιλιακού κολοσσού CMA CGM με το γερμανικό fund Deutsche Invest Equity Partners GmbH και τον όμιλο Ιβάν Σαββίδη (θα ελέγχει περί το 15%).

Το ισχυρό σχήμα φαίνεται πως δεν θα κάνει περίπατο, καθώς θεωρείται σφόδρα πιθανή η κατάθεση δύο ακόμα προσφορών από την Dubai Ports (που σε προηγούμενο διαγωνισμό για τον OΛΘ είχε συνεργαστεί με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ) και την ιαπωνική Mitsui. Η τελευταία εκπροσωπείται νομικά στην Ελλάδα από το δικηγορικό γραφείο Σαγιάς & Συνεργάτες και μέχρι αυτή τη στιγμή θεωρείται σίγουρο πως θα καταθέσει προσφορά. 

Οσοι θεωρούν πως θα κατατεθούν τέσσερις δεσμευτικές προσφορές βλέπουν ως σίγουρο υποψήφιο και την International Container Terminal Services (ICTS) από τις Φιλιππίνες, η οποία ήταν μέχρι την τελευταία στιγμή και στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ, χωρίς τελικά να υποβάλει οικονομική προσφορά. H ICTS διαχειρίζεται σειρά εμπορευματικών σταθμών σε λιμάνια σε Φιλιππίνες, Ασία, Λατινική Αμερική, ενώ στην Ευρώπη έχει παρουσία σε Κροατία (Ριέκα), Πολωνία και Γεωργία (Βατούμι).

Η CMA CGM ελέγχει μέσω της CMA Terminals 13 τερματικούς σταθμούς σε Γαλλία, Καραϊβική, Ολλανδία, Ουκρανία, Μέση Ανατολή, Αίγυπτο και Βιετνάμ, ενώ άλλους 14 ελέγχει μέσω της θυγατρικής Terminal Link. H Terminal Link ελέγχεται κατά 51% από τους Γάλλους ενώ το 49% κατέχει η China Merchants Holdings International (CMHI), ο μεγαλύτερος κρατικός διαχειριστής λιμένων της Κίνας. H CMHI και η Cosco είχαν από κοινού εξαγοράσει το 2015 τον τερματικό σταθμό Kumport, στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης.

Η Mitsui O.S.K. Lines (MOL) διαχειρίζεται πάντως δέκα τερματικούς σταθμούς διεθνώς, οι τέσσερις από τους οποίους βρίσκονται στην Ιαπωνία, οι τρεις στις ΗΠΑ, ένας στην Ταϊλάνδη, ένας στο Βιετνάμ και ένας στην Ολλανδία (Rotterdam World Gateway).

Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είχαν περάσει η APM Terminals (που διεκδικούσε και τον ΟΛΠ, χωρίς τελικά να υποβάλει δεσμευτική προσφορά), η Deutsche Invest, η Duferco, η ICTS, η Mitsui, η P&O, οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι (RZD), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η τουρκική Yilport Holding Inc.

Οι επενδύσεις

Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται πως οι υποχρεωτικές επενδύσεις του νέου ιδιοκτήτη του ΟΛΘ θα φτάσουν τα 180 εκατ. ευρώ στην επταετία, ενώ η δυναμικότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων (container terminal) πρέπει να αυξηθεί, με στόχο να εξυπηρετεί προβλεπόμενο ετήσιο μεταφορικό φόρτο μέχρι και περίπου 1,4 εκατ. TEUs. Πρόσθετες επενδύσεις θα χρειαστούν στην προβλήτα 6 του OΛΘ για την ανάπτυξη νέας τερματικής εγκατάστασης χύδην φορτίου υψηλών περιβαλλοντικών προδιαγραφών, προκειμένου να είναι δυνατή η προβλεπόμενη ετήσια διακίνηση μέχρι περίπου 8 εκατ. τόνων.

Στην προβλήτα 2 προγραμματίζονται επενδύσεις για την ανάπτυξη τερματικής εγκατάστασης υποδοχής κρουαζιέρας, για υπηρεσίες λιμένα αφετηρίας (Home Port) και για υπηρεσίες διερχόμενων κρουαζιερόπλοιων (Transit), με δυνατότητα εξυπηρέτησης τουλάχιστον 150.000 επιβατών ετησίως.

Προβλέπεται, επίσης, η δημιουργία υδατοδρομίου, η ανακαίνιση του διατηρητέου κτιρίου του Επιβατικού Σταθμού (πρώην Τελωνείου) και η αξιοποίησή του ως χώρου πολλαπλών χρήσεων κ.ά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v