Τι προβλέπουν οι διαγωνισμοί για ΟΛΠ-ΟΛΘ

Ολοκληρώνονται έως τις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας οι διαδικασίες για την προκήρυξη του διεθνούς δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού προκειμένου να παραχωρηθούν οι Σταθμοί Εμπορευματοκιβωτίων των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης σε ιδιώτες.

Τι προβλέπουν οι διαγωνισμοί για ΟΛΠ-ΟΛΘ
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου

Ολοκληρώνονται έως τις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας οι διαδικασίες για την προκήρυξη του διεθνούς δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού προκειμένου να παραχωρηθούν οι Σταθμοί Εμπορευματοκιβωτίων των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης σε ιδιώτες.

Σήμερα το πρωί το διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΘ ενέκρινε το κείμενο του διαγωνισμού, αφού είχε προηγηθεί ο ΟΛΠ την προηγούμενη Παρασκευή. Απομένει η αποστολή και δημοσίευση των δύο διαγωνισμών στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που πιθανότατα να γίνει σε ίδιο χρόνο με τις ελληνικές εφημερίδες, το αργότερο έως τις 22 Ιανουαρίου.

Στο λιμάνι του Πειραιά θα παραχωρηθούν για 30 έτη η υπάρχουσα προβλήτα ΙΙ και η υπό κατασκευή ΙΙΙ, ενώ στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης η 6η προβλήτα. Ο ΟΛΠ θα διατηρήσει την υπάρχουσα προβλήτα Ι η οποία είναι υπό επέκταση και ήδη εξοπλίζεται με σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό, προκειμένου να λειτουργήσει ως ”ανάχωμα” σε ενδεχόμενες μονοπωλιακές πρακτικές. Η Θεσσαλονίκη δεν διαθέτει άλλη προβλήτα για κοντέινερ πλην της 6ης.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του euro2day.gr, τα κριτήρια που θα συμπεριλαμβάνονται στη διακήρυξη για τον Πειραιά για τη συμμετοχή υποψήφιων επενδυτών είναι:

1. Διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων που θα πρέπει να υπερβαίνει κατά μέσο όρο ετησίως τα 5 εκατ. TEU’s.

2. Έσοδα από τη λειτουργία λιμένων διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων πλέον των 300 εκατ. ευρώ.

3. Καθαρή θέση του υποψηφίου πλέον των 500 εκατ.ευρώ.

Στη διακήρυξη θα προβλέπεται ρητά ότι ο ανάδοχος που θα αναλάβει τις δύο προβλήτες υποχρεούται να χρησιμοποιεί τουλάχιστον το 65% της εκάστοτε δυναμικότητας του λιμανιού, σε διαφορετική περίπτωση θα καταπίπτουν ρήτρες, ενώ η αποτυχία ικανοποίησης του όρου αυτού για περισσότερα από 3 χρόνια θα οδηγεί στην απομάκρυνσή του.

Κυρίαρχο στοιχείο στις υποχρεώσεις του αναδόχου θα είναι η αναβάθμιση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού της προβλήτας ΙΙ και η κατασκευή και ο εξοπλισμός της ΙΙΙ σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, η τήρηση του οποίου θα είναι ουσιώδης όρος του διαγωνισμού και πιθανή απόκλισή του θα επιφέρει την κατάπτωση ρητρών και εγγυήσεων.

Ο ανάδοχος που θα αναδειχτεί θα καταβάλει αρχική προκαταβολή 50 εκατ. ευρώ στον ΟΛΠ και ορισμένο ενοίκιο ανά έτος το οποίο θα είναι μεταβλητό και θα σχετίζεται με τα έσοδα που θα πραγματοποιεί. Θα υπάρχει επίσης πρόβλεψη για καταβολή εγγυημένου τιμήματος ανεξάρτητα της μελλοντικής διακύμανσης των εσόδων του αναδόχου κατά 70% του επιχειρηματικού μοντέλου που θα υποβάλει.

Θα προβλέπεται επίσης και μέγιστο όριο απόδοσης της επένδυσης για τον ανάδοχο, ο οποίος αν υπερβεί κατά 1 μονάδα το 15% αποδοτικότητας των κεφαλαίων του τότε τα κέρδη της επόμενης οικονομικής χρήσης θα διανέμονται σε αναλογία 50 - 50 στον ΟΛΠ και στον ανάδοχο.

Με το πέρας της περιόδου παραχώρησης θα επιστραφεί στον ΟΛΠ το σύνολο της παραχωρούμενης έκτασης συμπεριλαμβανομένου και του ανανεωμένου εξοπλισμού και της προβλήτας ΙΙΙ που θα έχει κατασκευαστεί.

Το κείμενο της διακήρυξης για τον ΟΛΘ δεν έχει ουσιώδεις διαφορές αλλά μικρές αποκλίσεις. Συγκεκριμένα, θα απαιτείται συμμετοχή σε 5 παγκόσμια terminals με ποσοστό πλέον του 5% και έσοδα 250 εκατ. ευρώ κατά την τελευταία 3ετία. Η εμπειρία στη διαχείριση κοντέινερ θα είναι η ίδια, δηλαδή 5 εκατ. TEU’s, όπως και ο χρόνος παραχώρησης τα 30 έτη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v