Νέα παράταση, επίσης για ένα μήνα δόθηκε στην εγγυητική επιστολή της Socar που διεκδικεί το 66% του ΔΕΣΦΑ. Οι εξελίξεις δείχνουν ότι το θρίλερ της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης θα έχει συνέχεια καθώς πρόκειται για δεύτερη φορά που επιλέγεται η συγκεκριμένη τακτική στην προσπάθεια να βρεθεί λύση.
Το αίτημα για νέα παράταση της ισχύος της εγγυητικής επιστολής της Socar, έθεσε στην αζέρικη κρατική εταιρεία το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με τα ΜΜΕ του Μπακού. Το αίτημα κατατέθηκε στην εκπνοή της τελευταίας εγγυητικής που έληξε σήμερα και ενώ εκπρόσωποι των αγοραστών και των πωλητών του ΔΕΣΦΑ είχαν συνάντηση στην Αθήνα.
Οι ενστάσεις των αζέρων ξεκίνησαν μετά την πρωτοβουλία του υπουργού ΥΠΕΝ, να τροποποιήσει με νομοθετική ρύθμιση βασικές συνιστώσες της φόρμουλας υπολογισμού των τελών χρήσης του δικτύου, άρα και των εσόδων του ΔΕΣΦΑ.
Η πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ είχε ως στόχο τη μείωση της επιβάρυνσης των χρηστών του δικτύου, καθώς διαφορετικά από την 1η Ιανουαρίου 2016 και για την επόμενη διετία, τα τέλη χρήσης θα έπρεπε να αυξηθούν κατά περίπου 68%.
Η πλευρά των αγοραστών αντέδρασε στην πρωτοβουλία του Πάνου Σκουρλέτη, επισημαίνοντας πρώτον ότι δεν είχε ενημερωθεί για την πρόθεση του υπουργού και δεύτερον, ότι με τη νέα ρύθμιση η αξία του ΔΕΣΦΑ μειώνεται στο μισό αυτού που είχε συμφωνήσει να καταβάλει, δηλαδή 400 εκατομμύρια ευρώ.
Η απόσταση Σκουρλέτη - Socar μεγάλωνε αντί να μικραίνει, ενώ παρατηρήθηκε και αρνητικός αντίκτυπος σε διεθνές επίπεδο. Έτσι και ενώ η εγγυητική επιστολή της Socar έληγε στις 30 Σεπτεμβρίου, ελήφθησαν πρωτοβουλίες από το Μαξίμου για τη γεφύρωση της απόστασης. Στις 27 Σεπτεμβρίου ο επικεφαλής της Socar Rovnag Abdullayev συναντήθηκε στην Αθήνα με τον Αλέξη Τσίπρα και συμφώνησαν να παραταθούν οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών, ενώ ο συντονισμός των διαπραγματεύσεων από ελληνικής πλευράς ανατέθηκε στον σύμβουλο του πρωθυπουργού Δημήτρη Λιάκο.
Στη διαπραγμάτευση που ακολούθησε, υπήρξε σημαντική προσέγγιση στο θέμα της αύξησης των τελών χρήσης, το ποσοστό της οποίας συμφωνήθηκε να ανέλθει σε περίπου 34%, έναντι περίπου 25% που προέβλεπε η ρύθμιση του υπουργού ΥΠΕΝ. Ωστόσο από ελληνικής πλευράς εκφράστηκε αδυναμία ικανοποίησης των άλλων δύο απαιτήσεων των αγοραστών, καθώς όπως επισημάνθηκε, αναφύονται θέματα απιστίας και διαφοροποίησης βασικών όρων του διαγωνισμού, όπως ο τρόπος καταβολής του τιμήματος.
Υπενθυμίζεται ότι λόγο στις εξελίξεις έχουν και οι ιταλοί της SNAM στους οποίους η Socar σχεδιάζεται να μεταπωλήσει τουλάχιστον το 17% του ΔΕΣΦΑ.