«Αναμενόμενη αυλαία σε ένα έργο με προδιαγεγραμμένο από καιρό το τέλος του» χαρακτήριζαν χθες παράγοντες της ελληνικής ταξιδιωτικής αγοράς τη διακοπή λειτουργίας του διαδικτυακού ταξιδιωτικού γραφείου AirFastTickets.
Χρειάστηκε μόλις μία επταετία ώστε η μικρή εταιρεία που ίδρυσε στον Πειραιά ο Νίκος Κοκλώνης να εκτοξευτεί στη στρατόσφαιρα των πωλήσεων, της δημοσιότητας και των διακρίσεων, να βρεθεί μια ανάσα από την είσοδο στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, πριν βρεθεί στην έξοδο της αγοράς μετά την «κόκκινη» κάρτα που αντίκρισε από τη Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Εταιρειών (ΙΑΤΑ) τον περασμένο Ιούνιο, για οφειλές δεκάδων εκατ. ευρώ προς τις αεροπορικές εταιρείες.
Με επιστολή της τον Ιούνιο του 2014, η ΙΑΤΑ ενημέρωνε τα μέλη της ότι έθεσε εκτός συστημάτων κρατήσεων την AirFastTickets, καθώς η τελευταία δεν κατάφερε να εξοφλήσει τις υποχρεώσεις της προς τις αεροπορικές εταιρείες που προέρχονταν από την έκδοση εισιτηρίων τον Μάιο και οι οποίες ανέρχονταν συνολικά σε 71,6 εκατ. ευρώ.
Οφειλές 45 εκατ. ευρώ, μάλιστα, χαρακτηρίζονταν από τη Διεθνή Ένωση ως «μη διασφαλισμένα ποσά». Τα χρέη της AirFastTickets, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, αφορούσαν τρεις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνταν το διαδικτυακό ταξιδιωτικό γραφείο: τη Βρετανία, τη Γερμανία και την Ελλάδα.
Πηγή της ελληνικής αγοράς αεροπορικών εταιρειών με την οποία επικοινώνησε χθες το Euro2day.gr σημείωσε πως οι αεροπορικές εταιρείες έχουν εισπράξει μέχρι και σήμερα μόλις ένα μικρό μέρος των οφειλών, οι οποίες προέρχονταν από τις εγγυητικές επιστολές που διατηρούσε σε ισχύ η AirFastTickets. Εκτίμησαν ταυτόχρονα, πως η εξόφληση των οφειλών θα αποτελέσει αντικείμενο πολύχρονης δικαστικής διαμάχης.
Η AirFastTickets είχε ξεσηκώσει ποικίλες αντιδράσεις στην ελληνική και διεθνή αγορά. Στην Ελλάδα, μάλιστα, κινήθηκαν νομικά εναντίον της οι ανταγωνιστές της κατηγορώντας την για πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού. Για τον ίδιο λόγο, οι πρακτικές της AFT είχαν τεθεί στο μικροσκόπιο του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ), όπως επιβεβαίωσε στο Euro2day.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Λ. Τσιλίδης.
Αυτό που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων από τους ανταγωνιστές της AirFastTickets ήταν το γεγονός πως εμφανιζόταν να προσφέρει αεροπορικά εισιτήρια σε τιμές χαμηλότερες όχι μόνο από τους ανταγωνιστές της αλλά και από τις ίδιες τις αεροπορικές εταιρείες που πραγματοποιούσαν τα δρομολόγια.
Στελέχη της αγοράς εξηγούν τους λόγους που οι πρακτικές της AirFastTickets συγκέντρωσε τα πυρά των ανταγωνιστών της εντός και εκτός Ελλάδας. Όπως υποστήριξαν, η AirFastTickets χρησιμοποίησε τα φθηνά, κάτω του κόστους εισιτήρια, ως «κράχτη» για να προσελκύσει μεγάλο αριθμό πελατών και να εκτοξεύσει τις πωλήσεις της. Στη συνέχεια, ισχυρίζονται, εισέπρατταν «τοις μετρητοίς» (μέσω πιστωτικών καρτών) τα χρήματα για τα εισιτήρια που εξέδιδαν κι έτσι απέκτησε ρευστότητα για να εξοφλεί τις αεροπορικές εταιρείες.
Αξιοποίησε, όπως υποστηρίζουν, το γεγονός πως τα γραφεία ταξιδίων δεν αποδίδουν αμέσως τα χρήματα στις αεροπορικές εταιρείες αλλά με μικρή καθυστέρηση 2-4 εβδομάδων. Έτσι, λένε οι ίδιες πηγές, εξασφάλισαν μεγάλη ρευστότητα προσελκύοντας μεγάλο όγκο πελατών, αλλά με αθέμιτο τρόπο μέσω προσφορών κάτω του κόστους.
Με αυτό τον τρόπο, εξηγούν, η AirFastTickets όχι μόνο κατάφερνε να είναι απολύτως συνεπής έναντι των αεροπορικών εταιρειών αλλά και να εξασφαλίσει σημαντικά ποσά για να «τρέχει» μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες που αύξαναν ακόμα περισσότερο την πελατεία της.
Η αλματώδης ανάπτυξη της AirFastTickets ωστόσο απαίτησε και την κεφαλαιακή ενίσχυση της εταιρείας, ώστε να είναι σε θέση να καλύπτει απρόβλεπτες καταστάσεις. Γι' αυτό τον λόγο, εξηγούν άλλες πηγές της αγοράς, η εταιρεία χτύπησε την πόρτα του χρηματιστηρίου της Ν. Υόρκης, επιδιώκοντας να εξασφαλίσει την απαραίτητη κεφαλαιακή «ένεση».
Παράγοντες της ελληνικής ταξιδιωτικής αγοράς, ωστόσο, συγκλίνουν στην εκτίμηση πως ακριβώς σ' αυτό το χρονικό σημείο συνέβη το «ατύχημα», με αποτέλεσμα η AirFastTickets να πρέπει να καταβάλει χρήματα που δεν είχε.
Πιθανότατα εξαιτίας κάποιας παροδικής «κοιλιάς» των πωλήσεων αλλά κι επειδή όπως εξηγούν: «Κανείς δεν μπορεί να πουλά κάτω του κόστους για μεγάλο διάστημα».
Εκ του αποτελέσματος κρίνοντας, φαίνεται πως οι υπεύθυνοι της εταιρείας δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν την κεφαλαιακή βάση που αναζητούσαν τους τελευταίους 14 μήνες, προκειμένου να παραμείνουν στην αγορά.
Η περιδίνηση της AirFastTickets κατά τους τελευταίους μήνες αφήνει στον αέρα περί τους 107 εργαζόμενούς της, οι οποίοι φέρονται να έχουν κινηθεί νομικά κατά της εταιρείας, διεκδικώντας δεδουλευμένα και αποζημιώσεις.