Ενδείξεις ανάκαμψης που διαπιστώνεται και στο ταμείο των λιανικών επιχειρήσεων παρουσιάζει η Ρουμανία, μια αγορά βαρύτητας για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Μπορεί η δεκαετία του 2000 να είναι μακρινό παρελθόν τόσο για την ίδια τη Ρουμανία -που είδε τις αποτιμήσεις ακινήτων, παγίων ακόμη και επιχειρήσεων να εκτινάσσονται- όσο και για τις ελληνικές επενδύσεις, η ισχυρή θέση που έχει δημιουργηθεί στην τοπική αγορά εκτιμάται ότι αρχίζει και πάλι να αποδίδει.
Το πρώτο τρίμηνο του 2014 επεφύλασσε την πιστοποίηση της ανάκαμψης για τη ρουμανική οικονομία. Ο οίκος Standard & Poor's, για πρώτη φορά σε έξι χρόνια, αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας. Ακολούθησαν επίσης με εκθέσεις η Fitch και η Moody's. Σύμφωνα με τη Eurostat, η Ρουμανία ήταν, το πρώτο τρίμηνο του 2014, η χώρα με την ισχυρότερη οικονομική ανάπτυξη μεταξύ των 28 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σύμφωνα με την INS (ρουμανική στατιστική υπηρεσία), στο πρώτο τρίμηνο, οι άμεσες ξένες επενδύσεις αυξήθηκαν 30%, κατά 1/3 υψηλότερα σε σχέση με πέρυσι. Πέραν των βασικών αυτών δεικτών, και οι λιανικές πωλήσεις στη χώρα έδειξαν σημαντική ανάκαμψη, γεγονός που ενισχύει την εντύπωση πως η πραγματική οικονομία αρχίζει και κινείται, ενώ η κατανάλωση αυξάνει σταδιακά. Ειδικότερα τον Μάιο, οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν 10,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Με βάση τα στοιχεία της Εurostat, πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση που παρατηρήθηκε από ένα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά το Λουξεμβούργο (16,7%). Επίσης τον Μάιο του 2014 σε σύγκριση με τον Απρίλιο, ο εποχικά διορθωμένος όγκος του λιανικού εμπορίου παρέμεινε σταθερός στη ζώνη του ευρώ και μειώθηκε 0,1% στην Ευρώπη των 28, με τη Ρουμανία να σημειώνει τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση στην Ε.Ε. με 1,9%.
Ήδη, η ανταπόκριση των ελληνικών επιχειρήσεων από τη Ρουμανία για τα δεδομένα του α' τριμήνου του έτους ήταν επίσης θετική. Ο όμιλος Φουρλή, με παρουσία στη χώρα μέσω του λιανικού δικτύου της Intersport, κατέγραψε αύξηση των τοπικών πωλήσεων 30%. Σύμφωνα με πηγές του ομίλου, μετά από μία εξαετία βαθιάς ύφεσης, η οικονομία αρχίζει να αντιδρά και ωφελημένες αναμένεται να είναι όσες επιχειρήσεις διατήρησαν μια υγιή και διευρυμένη δραστηριότητα στη χώρα.
Ανάκαμψη της τοπικής αγοράς διαπιστώνει και ο όμιλος Folli Follie, ο οποίος διατηρεί πολυετή παρουσία στη χονδρική και λιανική διανομή ένδυσης και υπόδησης.
Μάλιστα, προχωρά στην ολοκλήρωση της επένδυσής του για το άνοιγμα πολυκαταστήματος στο κέντρο του Βουκουρεστίου σε ακίνητο που ήδη κατείχε μέσω της Elmec. Το συνολικό ύψος της επένδυσης για το έργο αντιστοιχεί στα 5 εκατ. ευρώ για την ολική ανακατασκευή του εξαώροφου κτιρίου. Στο ακίνητο, που θα είναι έτοιμο, εκτός απροόπτου μέσα στο 2015, θα στεγασθεί το πολυκατάστημα του ομίλου στη Ρουμανία, το οποίο θα διαθέτει ευρεία γκάμα από brands του FF Group, ενώ το υπόλοιπο κτίριο -και συγκεκριμένα οι γραφειακοί χώροι- θα μισθωθεί σε τρίτους χρήστες.
Η FF Group διαθέτει στη Ρουμανία, πέραν του δικτύου της χονδρικής, ευρύ δίκτυο λιανικής με mono-brand καταστήματα όπως αυτά των Nike, Folli Follie, Calvin Klein Jeans, ενώ στα multi-brand καταστήματα συγκαταλέγονται τα collective, _kix, αλλά και τα outlets του ομίλου. Στην αγορά της Ρουμανίας ο όμιλος αντιπροσωπεύει φίρμες όπως Nike, Converse, UGG Australia, Juicy Couture, Miss Sixty, Energie, Calvin Klein Jeans, Scotch & Soda, Napapijri, G-Star Raw και Franklin&Marshall.
Τη στιγμή που το λιανικό εμπόριο στη Ρουμανία κερδίζει έδαφος, ο ελληνικός όμιλος Jumbo σπεύδει να εκμεταλλευτεί τις ανακατατάξεις στην τοπική αγορά και να επεκτείνει άμεσα την παρουσία του. Μετά την παρθενική του είσοδο στη Ρουμανία το περασμένο φθινόπωρο με δύο καταστήματα στο Βουκουρέστι και στην Τιμισοάρα, ο όμιλος φέρεται να έχει συμφωνήσει ήδη για τη μίσθωση νέων καταστημάτων μεγάλου εμβαδού, αναλαμβάνοντας μέρος του δικτύου που «εγκαταλείπει» η γερμανική αλυσίδα OBI. Η ρουμανική αγορά αποτελούσε μακροπρόθεσμο στόχο της Jumbo, η οποία αν και είχε κάνει αγορές οικοπέδων στην τοπική αγορά ήδη από το 2006, δραστηριοποιήθηκε τελικώς εμπορικά μόλις το 2013.
Οι ενδείξεις από τη λειτουργία των πρώτων δύο καταστημάτων της είναι θετικές και εντός των αρχικών εκτιμήσεών της. Στόχος της διοίκησης της αλυσίδας, η οποία έχει παρουσία σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία και μέσω franchise σε Σκόπια και Αλβανία, είναι να λειτουργήσει στη Ρουμανία 12 - 18 καταστήματα μέσα στην επόμενη πενταετία, ενώ στην πρώτη φάση ανάπτυξης έως το 2016 εκτιμά ότι θα μπορούσε να αποκομίσει τζίρο της τάξης των 37 εκατ. ευρώ.