Motor Oil: Αντίδοτο στα χαμηλά περιθώρια η αύξηση μεριδίων

Η αύξηση των μεριδίων λιανικής μέσω των δικτύων της Motor Oil της επέτρεψε να καταγράψει ακόμη και αυξήσεις στον όγκο των πωλήσεων. Πώς μετριάζει η απόδοση της εταιρείας τις απώλειες από τα χαμηλά περιθώρια διύλισης.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Motor Oil: Αντίδοτο στα χαμηλά περιθώρια η αύξηση μεριδίων

Ο έλεγχος του δικτύου λιανικής της Shell από τη Motor Oil το 2010 και η παράταση της συμφωνίας για διατήρηση του σήματος για ακόμη δέκα χρόνια πρόσφεραν και προσφέρουν στην εταιρεία του ομίλου Βαρδινογιάννη ένα σημαντικό πλεονέκτημα για το ξεπέρασμα της κρίσης με τις μικρότερες απώλειες.

Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, η αύξηση των μεριδίων λιανικής μέσω των δικτύων του ομίλου (κυρίως Avin και Coral με σήμα της Shell) επέτρεψε στην εταιρεία, ανάλογα με το είδος του προϊόντος, να καταγράψει ακόμη και αυξήσεις στον όγκο των πωλήσεων, εν μέσω κατάρρευσης της αγοράς. Έτσι το ποσοστό απωλειών στον όγκο των πωλήσεων στην εσωτερική αγορά το διάστημα 2009 - 2013 περιορίστηκε στο 13,8%, όταν την ίδια περίοδο η εσωτερική αγορά συρρικνώθηκε 36,5%.

Επιπλέον η αύξηση των μεριδίων της Μότορ Όιλ στις πωλήσεις προϊόντων της επέτρεψε να επωφεληθεί από τα premium που προσφέρει η εσωτερική αγορά συν τα σχετικά μεγαλύτερα εμπορικά περιθώρια, έναντι των εξαγωγών, ενώ δεν πρέπει να παραβλεφθεί η σημασία που έχει για τα θεμελιώδη του ομίλου η αυξημένη ρευστότητα που εξασφαλίζει η αγορά λιανικής.

Με τις κινήσεις επέκτασης στην εσωτερική αγορά, ο ελληνικός όμιλος διέρχεται την περίοδο των ισχνών αγελάδων στη διύλιση, όπου τα περιθώρια έχουν καταρρεύσει και η τιμή του αργού, λόγω και της κρίσης στο Ιράν, κινείται σε επίπεδα ανώτερα αυτής των προϊόντων. Μάλιστα όταν ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Πέτρος Τζαννετάκης ρωτήθηκε για ποιο λόγο η εταιρεία να εξαγοράσει τα πρατήρια της Shell αφού τα εγκατέλειπε η διεθνής εταιρεία, απάντησε ότι η επιτυχία της κίνησης φαίνεται στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου, ενώ όπως είπε η ξένη επιχείρηση αποφάσισε να φύγει από τα δίκτυα λιανικής αγορών, στις οποίες δεν διέθετε διυλιστήρια.

Από τα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει ότι η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών μεταξύ 2009 και 2013 συρρικνώθηκε 36,5%. Έναντι 18,16 εκατ. τόνων που ήταν, περιορίστηκε σε μόλις 11,5 εκατ. τόνους. Το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις εσωτερικού της Μότο Όιλ μειώθηκαν 13,8% από 4,7 εκατομμύρια τόνους το 2009 σε 4,04 εκατ. τόνους το 2013. Ωστόσο, όπως φαίνεται από τον πίνακα, η αύξηση των μεριδίων σε συγκεκριμένα προϊόντα, κάτι που επιτεύχθηκε μέσω του ελέγχου πολύ μεγαλύτερου δικτύου λιανικής, διατήρησε τους όγκους πωλήσεων σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Έτσι, ενώ στην εσωτερική αγορά οι πωλήσεις βενζίνης, το διάστημα 2009-2013, μειώθηκαν κατά 34% , η Μότορ Όιλ αύξησε τις πωλήσεις της έναντι του 2009, ενώ το ίδιο ισχύει για το ναυτιλιακό πετρέλαιο. Σε άλλα προϊόντα, όπως το μαζούτ και τα λιπαντικά, διατήρησε τους όγκους της. Στα υγραέρια η αύξηση ισχύει για όλους και όχι μόνο για τη Μότορ Όιλ λόγω σημαντικής ανόδου των πωλήσεων, ενώ, τέλος, η μόνη σημαντική μείωση αφορά το ντίζελ (κίνησης και θέρμανσης), όπου η απώλεια ανέρχεται σε περίπου 500.000 τόνους (-28,5% για την εταιρεία) όταν όμως το σύνολο της αγοράς συρρικνώθηκε 47,5%.

H εξέλιξη της εγχώριας ζήτησης και των πωλήσεων της εταιρείας από το 2009

 

Εγχώρια  ζήτηση

Πωλήσεις Motor Oil

 

2009

2013

2009

2013

Λιπαντικά

122

80  (-34%)

(37,4%) 45.6

(51,4%) 41.1

Υγραέρια

308

425 (+37%)

(22,8%) 70.2

(23,4%) 99.5

Βενζίνες

4.064

2.670(-34%)

(24,2%) 983.5

(37,7%)1.006.5

Μαζούτ

4.797

3.265(-32%)

(39,7%) 1.904

(55,8%)1.821.8

Ντίζελ κιν+θέρ.

6.691

3.514 (-47,5%)

(25,9%)1.733

(35,3%)1.240.4

Πετρ. Ναυτιλ.

592

480   (-19%)

(30,1%)178.2

(50,5%) 242.4

Σημείωση: Πηγή Motor Oil, οικονομική έκθεση 2013. Τα ποσά αντιστοιχούν σε χιλιάδες μετρικούς τόνους. Στη δεύτερη στήλη με τις πωλήσεις της εταιρείας, τα ποσοστά σε παρένθεση αντιστοιχούν στα μερίδια της εταιρείας  στην εσωτερική αγορά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v