Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σύσταση Συνηγόρου Καταναλωτή σε εταιρίες κινητής

Δύο σχεδόν χρόνια πήρε στον Συνήγορο του Καταναλωτή να δραστηριοποιηθεί και να απευθύνει "σύσταση" προς τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να χρεώνουν στους πελάτες τους τον πραγματικό χρόνο ομιλίας.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Σύσταση Συνηγόρου Καταναλωτή σε εταιρίες κινητής
Δύο σχεδόν χρόνια πήρε στον Συνήγορο του Καταναλωτή να δραστηριοποιηθεί και να απευθύνει "σύσταση" προς τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να χρεώνουν στους πελάτες τους τον πραγματικό χρόνο ομιλίας και να μην χρησιμοποιούν τον ελάχιστο χρόνο ανά κλήση που «αφαιρεί» χρόνο ομιλίας σχεδόν σε κάθε κλήση από τους χρήστες της κινητής τηλεφωνίας.

Η ανεξάρτητη αρχή κινητοποιήθηκε μετά από καταγγελίες για αύξηση στα 60 δευτερόλεπτα ανά κλήση του ελάχιστου χρόνου χρέωσης των φωνητικών κλήσεων κινητής τηλεφωνίας από τους παρόχους.

Η ελάχιστη διάρκεια ανά κλήση ήταν στα 30 δευτερόλεπτα, όμως οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας προχώρησαν, σχεδόν ταυτόχρονα, στην αύξηση της ελάχιστης διάρκειας στα 45 δευτερόλεπτα, ενώ στη συνέχεια ο χρόνος αυτός αυξήθηκε στα 60 δευτερόλεπτα.

Η αύξηση του χρόνου ομιλίας στα 60 δευτερόλεπτα ξεκίνησε από τις αρχές του 2011 και ήταν μια «συνταγή» που ακολούθησαν και οι τρεις εταιρείες Cosmote, Vodafone και Wind.

Πολύ χειρότερα είναι τα πράγματα για τους χρήστες καρτοκινητής τηλεφωνίας οι οποίοι για κάθε απαντημένη κλήση χρεώνονται με χρόνο ομιλίας τριών λεπτών, δηλαδή 180 δευτερολέπτων, ανεξάρτητα από το εάν μίλησαν λίγα δευτερόλεπτα.


Η πλειοψηφία των κλήσεων είναι κάτω των 30 δευτερολέπτων

Στην αναφορά του ο Συνήγορος του Καταναλωτή επισημαίνει ότι η πρακτική των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας συνεπάγεται:

1. Τη χρέωση κάθε κλήσης διάρκειας χρόνου από 1 ως 59 δευτερόλεπτα με την αξία κλήσης 60 δευτερολέπτων.

2. Τη σχετικότητα του πραγματικά παρεχομένου εντός παγίου μηνιαίου χρόνου ομιλίας των προγραμμάτων, ιδίως λαμβάνοντας υπόψη ότι οι κλήσεις διάρκειας χρόνου μικρότερου των 60 δευτερολέπτων αποτελούν σημαντικό ποσοστό του συνόλου των κλήσεων.

Μάλιστα από στοιχεία που υπάρχουν προκύπτει ότι η πλειοψηφία των κλήσεων που κάνουν οι χρήστες των κινητών τηλεφώνων δεν ξεπερνούν τα 30 δευτερόλεπτα.

Παράλληλα δεν είναι μικρός ο αριθμός των χρηστών που έχει προχωρήσει σε δραστικό περιορισμό του χρόνου που μιλά στο κινητό για οικονομικούς λόγους, σε μια προσπάθεια να μειώσουν το μηνιαίο λογαριασμό τους.

Ειδικά δε για την καρτοκινητή τηλεφωνία, όπου η χρέωση ανά κλήση φτάνει στα 180 δευτερόλεπτα ανά κλήση, ο Συνήγορος του Καταναλωτή επισημαίνει ότι πρόκειται για πρακτική που προκαλεί πολλαπλασιασμό του κόστους χρήσης κινητής τηλεφωνίας για μεγάλο αριθμό καταναλωτών στη χώρα μας.


Ο αντίλογος της βαριάς φορολόγησης

Το ερώτημα βεβαίως τώρα είναι αν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ανταποκριθούν στην έκκληση του Συνηγόρου του Καταναλωτή να χρεώνουν με τον πραγματικό χρόνο ομιλίας εγκαταλείποντας την πρακτική του ελάχιστου χρόνου ομιλίας ανά κλήση.

Σε περίπτωση που οι εταιρείες υποχρεωθούν να αναπροσαρμόσουν τους τιμοκαταλόγους τους θεωρείται βέβαιο ότι θα προχωρήσουν παράλληλα σε αύξηση της χρέωσης ανά δευτερόλεπτο προκειμένου να καλύψουν τις απώλειες που θα έχουν.

Βεβαίως οι εταιρείες διαμαρτύρονται, και έχουν δίκαιο, ότι ο κλάδος της κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας φορολογείται αγρίως με αποτέλεσμα η Ελλάδα να καταλαμβάνει την υψηλότερη θέση παγκοσμίως στην φορολόγηση των συνδρομητών της κινητής τηλεφωνίας.

Οι επιβαρύνσεις στους χρήστες της κινητής τηλεφωνίας κυμαίνονται από 37% εως 48%, ανάλογα με το πρόγραμμα που χρησιμοποιούν, ενώ τη ίδια στιγμή σε καμία χώρα της ΕΕ οι επιβαρύνσεις δεν ξεπερνούν το 25%.

Μάλιστα η μεγάλη φορολογική επιβάρυνση του κλάδου είχε ως αποτέλεσμα τα δημόσια έσοδα που προέρχονται από κινητή τηλεφωνία να κινούνται πτωτικά αντί να ενισχύονται.

Χαρακτηριστικό είναι ότι από έρευνα την οποία εκπόνησαν το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) και η ICAP, για λογαριασμό της Ένωσης Εταιριών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) προκύπτει ότι κατά την τριετία 2009 – 2011 τα δημόσια έσοδα κατέγραψαν μείωση ενώ η πρόβλεψη για το 2012 ανέφερε περαιτέρω μείωση κατά 13,4%.

Να αναφέρουμε τέλος ότι από την έναρξη της οικονομικής κρίσης σταθερά πτωτικά κινούνται και τα έσοδα των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, καθώς οι χρήστες προχωρούν σε περικοπή των τηλεπικοινωνιακών δαπανών τους.
 
Χαρακτηριστικά τα τελευταία στοιχεία της Vodafone από τα οποία προκύπτει ότι στο διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου το μέσο έσοδο ανά συνδρομητή ήταν στα 13,3 ευρώ έναντι 12,5 ευρώ στην Πορτογαλία, 9,2 στην Τουρκία και 7 ευρώ στη Ρουμανία.

Ενδεικτικό της υποχώρησης που έχει η καταγράψει η δαπάνη των Ελλήνων πελατών της εταιρείας είναι ότι το ίδιο χρονικό διάστημα το οικονομικό έτος 2006-2007 το μέσο έσοδο ανά συνδρομητή έφτανε στα 27,5 ευρώ και προσέγγισε τα ποσά που δαπανούσαν οι χρήστες σε πλούσιες χώρες της Δυτικής Ευρώπης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v