Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανυπομονησία εμπόρων και... «σπλιτ» τιμών

«Ανυπόμονοι» για την έναρξη των φετινών χειμερινών εκπτώσεων εμφανίστηκαν στην πλειονότητα οι έμποροι της χώρας, υιοθετώντας τη μέθοδο του δεκαημέρου προσφορών πριν τις εκπτώσεις.

Ανυπομονησία εμπόρων και... «σπλιτ» τιμών
«Ανυπόμονοι» για την έναρξη των φετινών χειμερινών εκπτώσεων εμφανίστηκαν στην πλειονότητα οι έμποροι της χώρας, καθώς πριν από το επίσημο λάκτισμα, την Τρίτη 15 Ιανουαρίου, οι περισσότερες επιχειρήσεις υιοθέτησαν τη μέθοδο του δεκαημέρου προσφορών, διαθέτοντας με σημαντικές εκπτώσεις τα προϊόντα τους, ήδη από τις πρώτες μέρες του Ιανουαρίου.

Τόσο στην αγορά ένδυσης, ηλεκτρικών, επίπλων όσο και καλλυντικών, οι προσφορές, οι ολιγοήμερες εκπτώσεις και οι προκρατήσεις προϊόντων (ακόμη και από μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες), εκδηλώθηκαν ακόμη και κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, γεγονός που υποδεικνύει ότι η ανάγκη για πραγματοποίηση πωλήσεων, έστω και με μικρότερο περιθώριο κέρδους, αποτέλεσε τον «οδηγό» των εμπόρων στα τέλη του 2012.

«Στο δ’ τρίμηνο της χρονιάς, κάθε λιανεμπορική επιχείρηση περιμένει να γράψει τα κέρδη της χρονιάς», σημειώνει στέλεχος μεγάλου πολυεθνικού ομίλου. «Η μειώμενη ζήτηση όμως ανάγκασε πολλούς να μπουν στη διαδικασία των εκπτώσεων νωρίτερα, όπως εξάλλου συνέβη και το 2011».

Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο εορταστικός τζίρος των καταστημάτων παρουσιάσθηκε μειωμένος ακόμη και κατά 60% σε σχέση με το 2011.


Οι προσδοκίες


«Αν και οι προσφορές, οι εκκαθαρίσεις και τα μπαζάρ που «τρέχουν» όλες τις τελευταίες σεζόν της κρίσης, έχουν σε ένα βαθμό δημιουργήσει σύγχυση, εν τούτοις ο θεσμός των εποχιακών εκπτώσεων εξακολουθεί να αποτελεί ευκαιρία για εμπόρους και καταναλωτές», υποστηρίζει στέλεχος της λιανεμπορικής αγοράς.

Το ύψος του ποσοστού έκπτωσης ξεκινά ήδη από 50% σε ένδυση και υπόδηση, ενώ ακόμη και σε αγορές όπως εκείνες του οικιακού εξοπλισμού και των επίπλων, όπου η εποχικότητα έχει μικρή επίδραση, οι φετινές μειώσεις τιμών αγγίζουν το ίδιο επίπεδο. «Η κλιμάκωση των ποσοστών έκπτωσης είναι πρακτική που έχει εκλείψει, καθώς οι επιχειρήσεις προτιμούν τις εμπροσθοβαρείς μειώσεις, προκειμένου να καρπωθούν άμεσα σ’ένα δυσχερές και ανταγωνιστικό περιβάλλον, την οποία αγοραστική κίνηση», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, κ. Α. Μακρής.

Οι φετινές προσδοκίες για ξεστοκάρισμα και ομαλή μετάβαση στη νέα περίοδο είναι σαφώς περιορισμένες, δεδομένου ότι το διαθέσιμο εισόδημα έχει συρρικνωθεί. Ωστόσο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εμπόρων, έως τις 28 Φεβρουαρίου οπότε λήγει η επίσημη εκπτωτική περίοδος, η αγορά μπορεί να "κινηθεί" έστω και με τους συντηρητικούς ρυθμούς των τελευταίων χρόνων.

Κρίσιμο στοιχείο, πάντως για την επιτυχία των φετινών εκπτώσεων είναι πέρα από την τιμή και η ποιότητα των προσφερόμενων ειδών. Αρκετές επιχειρήσεις λειτουργούν είτε με αποθέματα παλαιότερων σεζόν, είτε αναπληρώνουν το προϊόν με φειδώ, δημιουργώντας ενδεχομένως εμπορικά κενά. Ετσι, η ολοένα και πιο επιλεκτική ζήτηση των καταναλωτών είναι μια νέα παράμετρος που πρέπει να συνυπολογίζουν οι έμποροι.

Σύμφωνα, τέλος, με την ΕΣΕΕ, οι εκπτώσεις εκτός από την οικονομική τους απόδοση, δηλαδή τη δυνατότητα που δίνουν στους επιχειρηματίες να εξαντλήσουν τα υπόλοιπα της σεζόν, αλλά στον καταναλωτή να προμηθευτεί είδη σε φθηνότερες τιμές, έχει και μια δεύτερη άυλη επίδραση. Διευκολύνουν την κυκλοφορία των αγαθών και τη συνακόλουθη βελτίωση της ψυχολογίας επιχειρηματιών και καταναλωτών. «Σε μια περίοδο που η κοινωνική συνοχή έχει διαρραγεί, είναι σημαντικό να διαμορφώνεται ένα θετικό κλίμα στην αγορά και να βγαίνει προς τα έξω η αποφασιστικότητα των επιχειρήσεων ότι θα παλέψουν με την στήριξη των πελατών για την οικονομική τους επιβίωση».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v