OA-Aegean: Στο μικροσκόπιο της ΕΕ η εξαγορά

Στην κρησάρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού θα τεθεί η υπόθεση εξαγοράς της Olympic Air από την Aegean. Γιατί οι δύο εταιρείες πιστεύουν ότι η απόφαση θα είναι διαφορετική από αυτήν του 2011.

  • της Μάρως Τσαντήλα
OA-Aegean: Στο μικροσκόπιο της ΕΕ η εξαγορά
Στην κρησάρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα τεθεί η υπόθεση εξαγοράς της Olympic Air από την Aegean Airlines μετά από σχετικό αίτημα που κατέθεσε στην ελληνική αρχή η Κομισιόν.

Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά σε ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η ολομέλεια κατά τη συνεδρίαση 73/5.11.2012 αποδέχθηκε ομοφώνως το αίτημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και παρέπεμψε σε αυτήν, βάσει του άρθρου 22 του Κανονισμού (ΕΚ) 139/2004, τη γνωστοποιηθείσα εξαγορά της Olympic Air Α.Ε. από την Aegean Airlines.

Η Επιτροπή έκρινε ότι πληρούνται οι τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις των σχετικών διατάξεων για την παραπομπή της υπόθεσης, δεδομένου ότι η συγκέντρωση επηρεάζει σημαντικά το εμπόριο μεταξύ των κρατών-μελών, τον ανταγωνισμό στην ελληνική επικράτεια και σε έτερο κράτος-μέλος. Έκρινε, επίσης, ότι η προηγούμενη εξέταση της συγκέντρωσης μεταξύ των ίδιων εταιριών από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2010-2011 θα διευκολύνει την αποτελεσματικότερη διαχείριση της υπόθεσης.

«Στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο αρχών, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα συνδράμει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά την εξέταση της υπόθεσης». Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν είχε απορρίψει στις αρχές του 2011 το σχέδιο συγχώνευσης των δύο αεροπορικών, κρίνοντας ότι θα υπήρχε πρόβλημα για τον ανταγωνισμό.

Συγκοινωνούντα δοχεία

Η εξέλιξη αυτή έρχεται να διαψεύσει όσους το προηγούμενο διάστημα ισχυρίζονταν ότι, λόγω μεγεθών, η συγχώνευση θα αποτελέσει αντικείμενο εξέτασης μόνο των ελληνικών αρχών.
Ωστόσο, ερωτηθείς κατά την πρόσφατη συνέντευξη Τύπου ο αντιπρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης είχε σημειώσει ότι οι αρχές ανταγωνισμού στην Ελλάδα και στην Ευρώπη λειτουργούν σαν συγκοινωνούντα δοχεία.

Συγκέντρωση αγοράς

Τον Ιανουάριο του 2011 η Ε.Ε. απέρριψε την πρόταση συγχώνευσης που είχαν καταθέσει οι δύο εταιρείες. Σε δηλώσεις του για την απόρριψη της συγχώνευσης μεταξύ της Οlympic Air και της Aegean Airlines ο αρμόδιος επίτροπος Χ. Αλμούνια είχε αναφέρει ότι η συναλλαγή απαγορεύτηκε καθώς οι συγχωνευόμενες εταιρείες δεν παρείχαν επαρκείς δεσμεύσεις, από τις οποίες να προκύπτει ότι η σχεδιαζόμενη συγκέντρωση δεν θα επηρέαζε αρνητικά τους καταναλωτές.

Κατά την εξέταση της υπόθεσης πριν από δύο χρόνια, η επιτροπή είχε διαπιστώσει ότι η συγχώνευση των δύο εταιρειών θα οδηγούσε σε συγκέντρωση της αγοράς στον τομέα του εσωτερικού.

Η Ε.Ε. είχε προτείνει στις εταιρείες, εναλλακτικά, είτε να μειώσουν τον στόλο τους που εξυπηρετούσε πτήσεις του εσωτερικού, κοινώς δηλαδή να «απελευθερώσουν» πτήσεις, είτε η μία από τις δύο να πωλήσει στοιχεία της σε τρίτη εταιρεία ώστε να μπορέσει να εισέλθει με αξιώσεις στην ελληνική αγορά. Ωστόσο, οι προτάσεις αυτές είχαν απορριφθεί από τις δύο εταιρείες ως μη συμφέρουσες.

Πώς το «όχι» του 2011 μπορεί να γίνει «ναι» το 2012

Πάντως, από την πλευρά των δύο εταιρειών επισημαίνεται με έμφαση ότι είναι ελάχιστες οι ομοιότητες της τωρινής προσπάθειας σε σχέση με το 2010. Άλλωστε αυτός είναι και ο λόγος που εκφράζεται η πίστη ότι αυτήν τη φορά το εγχείρημα της εξαγοράς θα έχει θετικότερη αντιμετώπιση από τις αρμόδιες αρχές.

Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους θεωρείται ότι είναι δυνατόν να δοθεί η έγκριση στην εξαγορά της Olympic από την Aegean είναι οι εξής:

- Είναι εντελώς διαφορετικά -χειρότερα- τα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας, που επηρεάζουν βεβαίως και την ελληνική αεροπορική αγορά.

- Αυτήν τη φορά πρόκειται για εξαγορά του πτητικού κομματιού της Olympic Air, η οποία θα είναι θυγατρική της Aegean, ενώ στη συμφωνία δεν περιλαμβάνονται οι εταιρείες Handling και Engineering.

- Η πρόταση δεν περιλαμβάνει συγχώνευση των εταιρειών.

Επιπλέον, σε επίπεδο ανταγωνισμού στον αεροπορικό χώρο:

- Δύο ακόμα αεροπορικές, η Astra και Sky Express, έχουν διασφαλίσει συνολικά 12 από τις επιδοτούμενες γραμμές, με σημαντικά έσοδα από το δημόσιο σε ετήσια βάση.

- Η έντονη παρουσία και ανάπτυξη τρίτου μεγάλου παίκτη δημιουργεί νέα δεδομένα. Η Cyprus καλύπτει πλέον τους μεγαλύτερους προορισμούς εσωτερικού από τους οποίους εξυπηρετείται το 50% της συνολικής κίνησης εσωτερικού.

- Τη δραστηριότητά τους σε πτήσεις στην Ελλάδα αυξάνουν επίσης και οι δύο σημαντικότεροι Low Cost Carriers. Η easyjet εκτελεί σήμερα 52 δρομολόγια σε σύνολο 11 αεροδρομίων, ενώ η Ryanair εξυπηρετεί 69 δρομολόγια σε 8 αεροδρόμια.

Τέλος, η αξία της αγοράς εσωτερικού είναι ένα πολύ μικρό τμήμα, περίπου 6%, της αγοράς εξωτερικού, που στο σύνολό της φτάνει στα 3,5 δισ. ευρώ, έναντι μόλις 230-240 εκατ. ευρώ της αγοράς του εσωτερικού.

Επίσης, οι δύο εταιρείες από κοινού κατέχουν μόλις το 16% της αγοράς των πτήσεων εξωτερικού από και προς τα αεροδρόμια της χώρας. Την ίδια στιγμή, τα αντίστοιχα ποσοστά στην Ε.Ε. κατά μέσο όρο ξεπερνούν το 38%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v