ΟΑ-Aegean: Kαταλύτης για το deal η Cyprus

Τρία χρόνια μετά την πώληση της κρατικής Ολυμπιακής στον όμιλο MIG, η πίτα της ελληνικής αεροπορικής αγοράς αναδιατάσσεται καθώς η Olympic Air περνά στον έλεγχο της Αεροπορίας Αιγαίου.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΟΑ-Aegean: Kαταλύτης για το deal η Cyprus
Τρία χρόνια μετά την πώληση της κρατικής Ολυμπιακής στον όμιλο MIG, η πίτα της ελληνικής αεροπορικής αγοράς αναδιατάσσεται καθώς η Olympic Air περνά στον έλεγχο της Αεροπορίας Αιγαίου.

Η Aegean Airlines και η Marfin Investment Group συμφώνησαν στην πώληση του 100% της Olympic Air στην Aegean. Εφόσον η συμφωνία εγκριθεί από τις αρμόδιες αρχές της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η χώρα μας θα αποκτήσει μια ισχυρή αεροπορική εταιρεία, με σημαντική παρουσία στο εσωτερικό και το εξωτερικό.

Πρόκειται για το δεύτερο εγχείρημα των δύο εταιρειών να συμπράξουν. Η Olympic Air και η Aegean Airlines είχαν επιχειρήσει ήδη από το 2010 να προχωρήσουν σε στρατηγική συμμαχία. Η προσπάθεια αυτή απορρίφθηκε από τις αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Ιανουάριο του 2011 με το επιχείρημα ότι θα δημιουργούσε συνθήκες μονοπωλίου για μεγάλο αριθμό των καταναλωτών στο εσωτερικό της χώρας.

Έναν χρόνο μετά, η έντονη δραστηριοποίηση στην ελληνική αεροπορική αγορά τη χειμερινή αεροπορική περίοδο της Cyprus Airways αναμένεται ότι θα αποτελέσει το βασικό επιχείρημα των δύο εταιρειών ώστε οι αρχές ανταγωνισμού στην Ελλάδα και στην Ευρώπη να εγκρίνουν τη συμφωνία.

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, από την ερχόμενη Κυριακή 28 Οκτωβρίου, οπότε και τίθεται σε ισχύ το χειμερινό αεροπορικό πρόγραμμα, οι Κυπριακές Αερογραμμές ενδυναμώνουν την παρουσία τους στην Ελλάδα με τακτικές πτήσεις στις εξής γραμμές:

-Αθήνα - Θεσσαλονίκη
-Αθήνα - Ηράκλειο
-Αθήνα - Ρόδος,
-Θεσσαλονίκη - Ηράκλειο
-Θεσσαλονίκη - Ρόδος
-Ηράκλειο - Ρόδος

Αν ληφθεί υπόψη ότι 24 από τα δρομολόγια εσωτερικού έχουν χαρακτηριστεί άγονα και η εκτέλεσή τους επιδοτείται, τότε εύλογα γίνεται αντιληπτό ότι η δραστηριοποίηση της κυπριακής αεροπορικής εταιρείας στα σημαντικότερα δρομολόγια της εσωτερικής αγοράς μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα ότι η εξαγορά της Olympic από την Aegean δεν δημιουργεί συνθήκες μονοπωλίου και έλλειψη ανταγωνισμού.

Αδύνατη η επιβίωση δύο full service εταιρειών

Η διόγκωση της οικονομικής κρίσης, που έχει πλήξει έντονα τον κλάδο των αερομεταφορών, έχει καταστήσει εδώ και καιρό αδύνατη τη βιώσιμη λειτουργία δύο full service αεροπορικών εταιρειών σε μια αγορά του μεγέθους της Ελλάδας.

Μάλιστα, οι δύο εταιρείες δικαιολογούν την ανάγκη να προχωρήσει η συμφωνία τους, επισημαίνοντας τον ορατό κίνδυνο να οδηγηθεί σε πλήρη εξάρτηση από ξένους αερομεταφορείς η στρατηγική βιομηχανία της χώρας, ο τουρισμός.

Η εξαγορά της Olympic Air από την Aegean συμβαίνει σε μια εποχή όπου αρμόδιος για τα θέματα ανταγωνιστικότητας αλλά και μεταφορών είναι ο Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός που υπήρξε, εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων, ο πρωτεργάτης της αποκρατικοποίησης της Ο.Α. το 2009.

Κύκλοι του υπουργείου σχολίαζαν χθες ότι πρόκειται για μια επιχειρηματική συμφωνία που προέκυψε και ως αποτέλεσμα της κρίσης. Ως προς το σκέλος του ανταγωνισμού, τόνιζαν, η συμφωνία θα κριθεί από τα αρμόδια όργανα. Ωστόσο, οι ίδιοι κύκλοι, απαντώντας σε όσους είχαν διαφωνήσει με την αποκρατικοποίηση της Ολυμπιακής, υποστηρίζουν με έμφαση ότι η σημερινή τιμή πώλησης της εταιρείας είναι αρκετά μικρότερη από το τίμημα που εισέπραξε το Δημόσιο το 2009.

Επιπλέον, λένε ότι ενώ η παλιά Ολυμπιακή κόστιζε στον προϋπολογισμό και στους φορολογούμενους περίπου 400 εκατ. ευρώ ετησίως η Aegean και η Olympic Air εισφέρουν 270 εκατ. ευρώ τον χρόνο στα κρατικά ταμεία.

Διατηρούνται επωνυμίες και σήματα

Η συμφωνία εξαγοράς στην οποία κατέληξαν η Aegean και η Marfin Investment Group προβλέπει πώληση της Olympic Air έναντι 72 εκατ. ευρώ. Οι δύο αεροπορικές θα διατηρήσουν τις επωνυμίες και τα εμπορικά τους σήματα καθώς επίσης και διακριτό πτητικό έργο, στόλο και προσωπικό.

Οι οικονομίες κλίμακας θα προκύψουν από την ενοποίηση των διοικητικών υπηρεσιών. Εφόσον οι αρμόδιες αρχές εγκρίνουν την εξαγορά, η νέα εταιρεία θα έχει κυρίαρχη θέση στην ελληνική αγορά και θα σημαντικές δυνατότητες λειτουργίας στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το 2012 οι δύο εταιρείες θα έχουν συνολικά περίπου 9 εκατομμύρια επιβάτες. Ο στόλος τους θα αριθμεί 50 αεροσκάφη (29 της Aegean και 21 της Olympic), που θα εξυπηρετούν συνολικά 115 δρομολόγια εσωτερικού και εξωτερικού (70 η Aegean και 45 η Olympic).

Ο αριθμός των αεροσκαφών αλλά και των εξυπηρετούμενων δρομολογίων είναι πιθανό ότι θα αλλάξει καθώς σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει κάλυψη προορισμών και από τις δύο εταιρείες.

Το επιχείρημα ότι η ελληνική αεροπορική αγορά δεν έχει τα μεγέθη για να στηρίξει δύο μεγάλα αεροπορικά σχήματα υποστηρίζεται και από τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν το 2011, έτος κατά το οποίο και οι δύο εταιρείες κατέγραψαν ζημίες.

Συγκεκριμένα, η Aegean είχε κύκλο εργασιών 668,2 εκατ. και έκλεισε με ζημίες 27,2 εκατ. ευρώ, ενώ η Olympic είχε έσοδα 240,5 εκατ. ευρώ και ζημίες 37,6 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Olympic και η Aegean είχαν προχωρήσει εδώ και καιρό σε άτυπο διαχωρισμό της αγοράς. Η πρώτη είχε επικεντρώσει την παρουσία της στο εσωτερικό, στα Βαλκάνια και στη Μεσόγειο. Άλλωστε, η εταιρεία είχε αναλάβει 13 από τις συνολικά 24 επιδοτούμενες γραμμές στο εσωτερικό.

Την ίδια ώρα, η Aegean είχε ενισχύσει την παρουσία της στην αγορά εξωτερικού και ιδίως την εξυπηρέτηση ευρωπαϊκών προορισμών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v