Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πακέτο επιμήκυνση και lifting στο χρέος

Ανοικτό άφησε το θέμα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Η τακτική και το χρονοδιάγραμμα του Μαξίμου. Η εφεδρεία της ΕΚΤ και της επιμήκυνσης των διακρατικών δανείων. Το κλειδί της απευθείας ανακεφαλαιοποίησης.

Πακέτο επιμήκυνση και lifting στο χρέος
Ανοικτό αφήνει η κυβέρνηση το καυτό θέμα νέας αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους, διευκρινίζοντας ότι θα τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μαζί με το αίτημα για επιμήκυνση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής κατά μία διετία.

Καλούμενος ο κυβερνητικός εκπρόσωπος να σχολιάσει δημοσίευμα ξένου πρακτορείου, στο οποίο Ευρωπαίοι αξιωματούχοι εκτιμούσαν ότι η Ελλάδα χρειάζεται νέα αναδιάρθρωση του χρέους της, όχι μόνο δεν το διέψευσε, αλλά εμμέσως πλην σαφώς το επιβεβαίωσε, σημειώνοντας ότι η επιμήκυνση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής είναι, από μόνη της, μορφή αναδιάρθρωσης χρέους.

Η δήλωση Κεδίκογλου αποτυπώνει και τη στρατηγική της τρικομματικής κυβέρνησης, όπως επανακαθορίστηκε στην τελευταία συνάντηση των τριών αρχηγών, μετά τις σαφείς αποστάσεις που είχε λάβει ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ από τους κυβερνητικούς χειρισμούς αναφορικά με τον χρόνο της επαναδιαπραγμάτευσης.

Η κυβέρνηση, όπως φάνηκε και από την προχθεσινή ομιλία Σαμαρά, έχει αποφασίσει να ακολουθήσει τακτική «σεμνά και ταπεινά» απέναντι στους Ευρωπαίους. Να καταβάλει, δηλαδή, πρώτα προσπάθεια επαναφοράς του προγράμματος σε τροχιά υλοποίησης και αφού το επιτύχει να καταδείξει ότι απαιτείται ένα νέο πρόγραμμα, εξαιτίας της υψηλότερης σε σχέση με τις προβλέψεις ύφεσης.

Τότε θα θέσει επίμονα στο τραπέζι, με τη μορφή «πακέτου», το αίτημα διετούς επιμήκυνσης της δανειακής σύμβασης, με ταυτόχρονη νέα ελάφρυνση του χρέους, ώστε στην προβολή του, το 2020, να καταστεί βιώσιμο.

Αυτή η τακτική έχει την έμμεση στήριξη και συμφωνία των Βρυξελλών, όπως διαφάνηκε από το πρώτο Eurogroup που συμμετείχε ο κ. Στουρνάρας αλλά και στις δηλώσεις που μεσολάβησαν ως σήμερα. Μόλις χθες ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Χ. Αλμούνια δήλωσε ότι εάν η χώρα μας τηρήσει τις δεσμεύσεις της για προώθηση των μεταρρυθμίσεων τότε οι εταίροι της θα πρέπει να είναι έτοιμοι να της δώσουν περισσότερα χρήματα.

Έτσι, για το επόμενο δίμηνο η κυβέρνηση θα εφαρμόσει τα μέτρα που έχουν ψηφιστεί ή μέτρα ισοδύναμου αποτελέσματος, τα οποία θα συμφωνηθούν με την τρόικα, και θα τρέξει τις διαρθρωτικές αλλαγές, τις μεταρρυθμίσεις και τις αποκρατικοποιήσεις, επιδιώκοντας, όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, να επιτύχει ακόμη περισσότερα σε σχέση με αυτά που προβλέπει το μνημόνιο.

Μέχρι τότε το αίτημα της επιμήκυνσης θα τίθεται από τον πρωθυπουργό ή τους πολιτικούς αρχηγούς στις επαφές τους με Ευρωπαίους ηγέτες και αξιωματούχους, με επίγνωση, όμως, ότι στην πράξη θα εξεταστεί από τους εταίρους εφόσον η Ελλάδα κάνει το… ντεμαράζ, κερδίζοντας έστω τις εντυπώσεις.

Η χώρα, άλλωστε, πρέπει να εκταμιεύσει, έστω και με πολιτικά κριτήρια, τη δόση των 31 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο, ώστε να μη βρεθεί σε αδυναμία καταβολής μισθών και συντάξεων. Επιπλέον, πρέπει να προχωρήσει η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και να πέσει χρήμα στην αγορά με εξόφληση ληξιπρόθεσμων και παροχή ρευστότητας από τις τράπεζες. «Αν εκταμιευθεί η δόση, θα έχουμε κερδίσει το πρώτο μεγάλο στοίχημα στο μέτωπο της αποκατάστασης της εμπιστοσύνης», δηλώνουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου.

Από την άλλη, η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να λάβει πρόσθετα μέτρα για την κάλυψη της υστέρησης ως προς τους δημοσιονομικούς στόχους, την οποία προκαλεί η υψηλότερη της προβλεπόμενης από το πρόγραμμα ύφεση. Γι' αυτό και δηλώνει σταθερά ότι στόχος για φέτος είναι να προσεγγίσει το έλλειμμα τα 14,9 δισ. ευρώ και όχι να μειωθεί κάτω του 7% του ΑΕΠ.

Η υψηλότερη ύφεση σε σχέση με τις προβλέψεις θα αποτελέσει και το βασικό όπλο στο αίτημα για επαναδιαπραγμάτευση με επιμήκυνση της δανειακής σύμβασης και του παρεπόμενου μνημονίου κατά δύο τουλάχιστον έτη.

Το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν εκτιμάται ότι θα συρρικνωθεί φέτος κατά περίπου 7%, υποχωρώντας με ρυθμό πολύ μεγαλύτερο σε σχέση και με τις αναθεωρημένες προβλέψεις της τρόικας και ακυρώνοντας την πρόβλεψη για σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας από το 2013.

Αν η Ελλάδα αποδείξει μέχρι τα τέλη του έτους ότι επανέφερε το πρόγραμμα σε τροχιά και οι όποιες αποκλίσεις οφείλονται κατά κύριο λόγο στην υψηλότερη της προβλεπόμενη ύφεση, θα μπορέσει να διεκδικήσει και την ανακεφαλαιοποίηση, έστω με αναδρομική ισχύ, των ελληνικών τραπεζών απευθείας από τον EFSF-ESM.

Η απευθείας ενίσχυση των τραπεζών από τον μηχανισμό στήριξης μπορεί να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό που θα προκαλέσει ενδεχόμενη επιμήκυνση του προγράμματος κατά ένα ή δύο έτη και θα οδηγήσει σε ελάφρυνση του ελληνικού χρέους έως 50 δισ. ευρώ.

Η εφεδρεία της ΕΚΤ και της νέας επιμήκυνσης των διακρατικών δανείων

Εφεδρεία για μια νέα ελάφρυνση του χρέους είναι τόσο τα ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ όσο και μια νέα επιμήκυνση στη λήξη των δανείων που έχει λάβει η Ελλάδα από τους εταίρους της.

Η κυβέρνηση Παπαδήμου είχε ζητήσει την πλήρη συμμετοχή της ΕΚΤ στο PSI+, ενώ εναλλακτικά είχε προταθεί η κεντρική τράπεζα να ανταλλάξει τα ομόλογα που αγόρασε στο πλαίσιο του προγράμματος στήριξης στην τιμή κτήσης με νέους τίτλους διάρκειας από 11 ως 30 χρόνια. Το αίτημα δεν έγινε δεκτό, αποφασίστηκε όμως τα κέρδη από τα ομόλογα που θα καταγράψει η ΕΚΤ να μοιραστούν στους μετόχους της, δηλαδή στα 16 κράτη-μέλη.

Πέντε τρόποι για κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού

Πέραν της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών απευθείας από τον EFSF-ESM, υπάρχουν και άλλα μαξιλάρια για να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό, που θα προκύψει από ενδεχόμενη διετή παράταση της περιόδου προσαρμογής χωρίς να χρειασθεί να υπογραφεί νέα δανειακή σύμβαση, γεγονός που συνεπάγεται έναν επίφοβο νέο κύκλο εγκρίσεων από τα 16 κοινοβούλια των χωρών-μελών.

Το διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου έχει λάβει ήδη απόφαση για χρηματοδότηση της Ελλάδας με 8,2 δισ. ευρώ για την περίοδο από το 2015 έως και το πρώτο τρίμηνο του 2016, δηλαδή για ένα διάστημα εκτός αυτού που προβλέπει η δανειακή σύμβαση.

Ταυτόχρονα, το ποσοστό συμμετοχής στο PSI+ ανήλθε στο 97% έναντι πρόβλεψης 95% και επομένως προκύπτει μικρό περίσσευμα κεφαλαίων της τάξης των 4 δισ. ευρώ.

Επιπρόσθετα, εξετάζεται αν είναι δυνατόν να καταρτιστεί ένα πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, που θα αποδώσει έως το 2017 περισσότερα από τα 19 δισ. ευρώ τα οποία είναι ο υφιστάμενος στόχος.

Τέλος, υπάρχει και η ρητή δέσμευση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αλλά και του Eurogroup για στήριξη της Ελλάδας στη μεταβατική περίοδο από το τέλος του προγράμματος ως την επάνοδό της στις αγορές.


* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v