Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μέχρι Ιούνιο ο Μηχανισμός Επιμερισμού Κινδύνου

Μέχρι τον Ιούνιο, «ενδεχομένως και λίγο νωρίτερα» θα έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία του Μηχανισμού Επιμερισμού Κινδύνου μέσω του οποίου η Ελλάδα επιχειρεί να εξασφαλίσει κεφάλαια για έργα υποδομών.

Μέχρι Ιούνιο ο Μηχανισμός Επιμερισμού Κινδύνου
Μέχρι τον Ιούνιο, «ενδεχομένως και λίγο νωρίτερα» όπως είπε την Πέμπτη ο επικεφαλής της «Ομάδας Δράσης» της Κομισιόν για την Ελλάδα Χορστ Ράιχενμπαχ, θα έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία του Μηχανισμού Επιμερισμού Κινδύνου (Risk Sharing Finance Facility - RSFF) μέσω του οποίου η Ελλάδα επιχειρεί να εξασφαλίσει κεφάλαια για έργα υποδομών.

Ο Μηχανισμός, η δημιουργία του οποίου συζητείται ακόμα μεταξύ Κομισιόν, Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) δεν θα χρησιμοποιηθεί μόνο για την επανεκκίνηση των τεσσάρων βαλτωμένων οδικών αξόνων, αλλά και για πρόσθετα έργα στις αστικές μεταφορές (ιδίως μετρό), έργα στον τομέα της ενέργειας, έργα διαχείρισης αποβλήτων και σιδηρόδρομοι.

Η ΕΤΕπ διαθέτει ήδη τέτοιο μηχανισμό που απευθύνεται κυρίως στη χρηματοδότηση της έρευνας, καινοτόμων προϊόντων και γενικά επενδύσεων υψηλότερου ρίσκου. Τώρα εξετάζεται η επέκτασή του και στη χρηματοδότηση έργων υποδομών σε χώρες χαμηλής πιστοληπτικής αξιολόγησης, όπως η Ελλάδα, που δύσκολα μπορούν πλέον να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια.

Μέσω του RSFF η ΕΤΕπ ή άλλες κρατικές επενδυτικές τράπεζες μπορούν να συγκεντρώσουν κεφάλαια ώστε να είναι σε θέση να χορηγούν δάνεια ή εγγυήσεις, καθώς και άλλες χρηματοδοτικές διευκολύνσεις σε σημαντικά έργα, ιδίως υποδομών.

Στην ουσία, κονδύλια του ΕΣΠΑ θα τοποθετηθούν σε αυτό το «κουτί» και στη συνέχεια θα αξιοποιηθούν από την ΕΤΕπ για χρηματοδότηση έργων με συμβάσεις παραχώρησης που παράγουν έσοδα ή παραγωγικές επενδύσεις.

Σύμφωνα με τη δεύτερη τριμηνιαία έκθεση της «Ομάδας Δράσης», στόχος του μέσου αυτού είναι η αντιμετώπιση των σοβαρών δυσχερειών που αντιμετωπίζει η Ελλάδα προκειμένου να εξασφαλίσει ιδιωτική συμμετοχή για τη συγχρηματοδότηση επενδυτικών έργων υποδομών και παραγωγής τα οποία εν μέρει μόνο μπορούν να χρηματοδοτηθούν από κρατικά κονδύλια.

Αυτό ισχύει ιδίως στην περίπτωση των έργων υποδομών που παράγουν καθαρά έσοδα (όπως αυτοκινητόδρομοι με διόδια ή άλλα έργα υποδομών για τα οποία εισπράττονται εισφορές από τους χρήστες), η αξία των οποίων δεν μπορεί να καλυφθεί με χρηματοδότηση μέσω της πολιτικής συνοχής. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση παραγωγικών επενδύσεων».

Στην έκθεση αναφέρεται πως «οι λεπτομέρειες αυτού του σχεδίου βρίσκονται ακόμη υπό συζήτηση. Όλες οι μορφές χρηματοδοτικής στήριξης στο πλαίσιο του μέσου αυτού πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις. Το προτεινόμενο μέτρο τίθεται σε εφαρμογή από την Επιτροπή, μετά από αίτημα του ενδιαφερόμενου Κράτους Μέλους, σε συμφωνία με την ΕΤΕπ ή με άλλο εθνικό ή διεθνή δημόσιο ή ιδιωτικό οργανισμό με δημόσια αποστολή που παρέχει παρόμοια χρηματοδοτικά προϊόντα με εκείνα της ΕΤΕπ».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v