Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κόντρα Υποδομών, ΤΑΙΠΕΔ & εργολάβων

Λίγες ημέρες μετά τις συναντήσεις του Λ. Παπαδήμου με αξιωματούχους της Ε.Ε. η επανεκκίνηση των πέντε οδικών αξόνων που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης, προωθείται εν μέσω πλήρους συγχύσεως.

Κόντρα Υποδομών, ΤΑΙΠΕΔ & εργολάβων
Λίγες ημέρες μετά τις συναντήσεις του πρωθυπουργού Λ. Παπαδήμου με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την ενίσχυση της ανάπτυξης αποκαλύπτεται πως ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες, η επανεκκίνηση των πέντε οδικών αξόνων που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης, προωθείται εν μέσω πλήρους συγχύσεως.

Η εμπλοκή του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, με στόχο την αλλαγή όρων στις συμβάσεις παραχώρησης των έργων, συνολικού ύψους περί τα 9 δισ. ευρώ, προκαλεί εκνευρισμό τόσο στους εργολάβους, όσο και στο υπουργείο Υποδομών.

Ηδη ισχυροί ευρωπαϊκοί όμιλοι οι οποίοι συμμετέχουν σε δύο από τα τέσσερα βαλτωμένα έργα (ο άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα προχωρά έστω και με μικρές καθυστερήσεις) έχουν διαμηνύσει σε κυβερνητικά στελέχη πως οι αλλαγές που προωθεί το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων θα τινάξουν τις συβάσεις στον αέρα.

Οι διεθνείς κατασκευαστές αδυνατούν να καταλάβουν γιατί μετά το υπουργείο Υποδομών, το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο Ανάπτυξης έπρεπε να εμπλακεί και το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).

Προειδοποιούν πως οι αλλαγές σε κρίσιμους συντελεστές απόδοσης των συμβάσεων, όπως τουλάχιστον τις σκέφτονται στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, θα οδηγήσουν τα έργα σε ακόμα περισσότερες επιπλοκές.
 
Οι πρωτοβουλίες στελεχών του τελευταίου έχουν ενοχλήσει και το υπουργείο Υποδομών το οποίο είχε ξεκινήσει και τη συζήτηση για επανεκκίνηση των έργων στην οποία έφτασε στο τέλος να εμπλέκεται το μισό υπουργικό συμβούλιο.

Η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη με την απόφαση της Τρόικας, που περιλαμβάνεται στο νέο μνημόνιο, για δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Αυτοκινητοδρόμων.

Την σύσταση της συγκεκριμένης αρχής, η οποία θα ρυθμίζει την αγορά ώστε να αποφευχθούν μονοπωλιακές πρακτικές, κλπ, έχει αναλάβει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, «σε συνεργασία με την Ομάδα Δράσης του Χορστ Ράιχενμπαχ», λένε κάποιοι στην κυβέρνηση. Το πρόβλημα είναι πως η Ομάδα Δράσης (Task Force) της Κομισιόν εμφανίζεται να μην έχει ακούσει κάτι για τη συνεργασία την οποία επικαλούνται στην κυβέρνηση!

Την ίδια στιγμή που το επιτελείο του Ταμείου ετοιμάζεται να ξαναγράψει τις συμβάσεις, στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως οι αρμόδιες διευθύνσεις της Κομισιόν έχουν δεχθεί τη δική τους πρόταση για τη δημιουργία ενός «Μηχανισμού Επιμερισμού του Κινδύνου» (Risk Sharing Instrument).

Συνεπώς, επισημαίνουν στο Υποδομών, δεν υπάρχει λόγος να ανακαλύψουμε την πυρίτιδα. Για να στηρίξουν την επιχειρηματολογία τους επισημαίνουν πως και τα ηγετικά κλιμάκια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) συμφώνησαν με το συγκεκριμένο μηχανισμό. Παραλείπουν, όμως, να επισημάνουν πως υπηρεσιακά στελέχη της ΕΤΕπ έχουν θέσει βέτο στη δημιουργία του Risk Sharing Instrument, αν δεν προηγηθούν αναλυτικές μελέτες βιωσιμότητας των πέντε οδικών αξόνων.

Για όσους έχουν ξεχάσει τους οδικούς άξονες, στους οποίους έχουν κλείσει τα εργοτάξια από το Νοέμβριο του 2010 θυμίζουμε πως πρόκειται για την Ιόνια Οδό, το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί, τον άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος και το τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα. Το τελευταίο είναι και το μοναδικό που προχωρά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v