Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κομμένα τα δώρα, τα ταξίδια και η διασκέδαση

Ένας στους 3 Έλληνες δεν περιμένει επιπλέον εισόδημα τα Χριστούγεννα. Η πλειονότητα όσων θα λάβουν εορταστικό δώρο δεν σκοπεύει να το διαθέσει για δώρα ή για προσωπική ευχαρίστηση, αλλά για να καλύψει τρέχουσες ανάγκες.

Κομμένα τα δώρα, τα ταξίδια και η διασκέδαση
Ένας στους τρεις Έλληνες δεν περιμένει επιπλέον εισόδημα τα Χριστούγεννα, ενώ η πλειονότητα εκείνων που θα λάβουν εορταστικό δώρο δεν σκοπεύει να το διαθέσει για δώρα ή για προσωπική ευχαρίστηση, αλλά για να καλύψει τρέχουσες ανάγκες.

Τα στοιχεία προκύπτουν από την 11η έρευνα της Mastercard για τις καταναλωτικές προθέσεις των Ελλήνων και πιστοποιεί τόσο την έλλειψη διαθεσίμων όσο και την επιφύλαξη των καταναλωτών για οποιαδήποτε δαπάνη πέραν των βασικών.

Η έρευνα διαπιστώνει σημαντική μεταβολή του τρόπου διάθεσης του επιπλέον χριστουγεννιάτικου εισοδήματος, αφού σχεδόν από το 60% των Ελλήνων οι περισσότεροι θα το χρησιμοποιήσουν για την κάλυψη τρεχουσών αναγκών (40%) και οι υπόλοιποι θα το εξοικονομήσουν για τυχόν έκτακτες δαπάνες (19%).

Έως και πέρυσι τα δώρα σε φίλους και συγγενείς αποτελούσαν την πρώτη επιλογή διάθεσης του χριστουγεννιάτικου δώρου, φέτος όμως μόνο το 15% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει ότι θα το ξοδέψει σε δώρα, ποσοστό μειωμένο κατά 50% σε σύγκριση με πέρυσι. Σχεδόν ένας στους τρεις (30%) δηλώνει ότι δεν υπάρχει επιπλέον εισόδημα, ποσοστό που έχει σχεδόν τριπλασιαστεί σε σχέση με το 2009.

Για τους λίγους γαλαντόμους καταναλωτές, πρώτη επιλογή δώρων είναι τα είδη ένδυσης και υπόδησης, σε ποσοστό όμως συγκριτικά πολύ χαμηλότερο από πέρυσι (27% το 2011 από 34% το 2010). Ακολουθούν και φέτος τα παιχνίδια για τα παιδιά (19%), ενώ ιδιαίτερα αυξημένος, σε σχέση με το 2010, παρουσιάζεται ο αριθμός εκείνων που θα επιλέξουν τα δώρα χαμηλού κόστους (μικροπράγματα).

Οι τρέχουσες υποχρεώσεις, επίσης, αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα σε σύγκριση με πέρυσι (31% το 2011 από 17% το 2010), ενώ η αδυναμία αντίστασης στην αγορά δώρων φαίνεται να αποδυναμώνεται (16% το 2011 από 33% το 2010).

Πάντως, παρά τις δύσκολες συνθήκες, οι Έλληνες (σε ποσοστό 56%) δηλώνουν και φέτος πως η καταναλωτική τους συμπεριφορά αλλάζει την περίοδο των εορτών. Αναφορικά με εκείνους που δηλώνουν ότι δεν θα αλλάξουν την αγοραστική τους συμπεριφορά κατά τη διάρκεια των φετινών Χριστουγέννων, η πεποίθηση ότι η χρονιά δεν ενδείκνυται για υπερκατανάλωση (56%) κερδίζει σημαντικότατο προβάδισμα.

Τέλος, μόνο το 13% του κοινού δηλώνει ότι θα ξοδέψει το επιπλέον εισόδημα για προσωπική του ευχαρίστηση. Η σημαντικότερη διαφορά μεταξύ των δύο φύλων είναι η μεγαλύτερη πρόθεση των γυναικών να δαπανήσουν το τυχόν επιπλέον εισόδημα σε δώρα για αγαπημένους (18%).

Οι νεαρότερες ηλικίες (18 - 34) είναι αυτές που θα δώσουν μεγαλύτερη βαρύτητα στην προσωπική διασκέδαση με ποσοστό 28,5%, σε σύγκριση με τις μεσαίες ηλικίες, οι οποίες, λόγω των αυξημένων υποχρεώσεων, ενδιαφέρονται για την κάλυψη τρεχουσών αναγκών. Το κοινό 35 - 44 ετών είναι αυτό που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη πρόθεση να διαθέσει το ποσό σε δώρα (29,2%).

Μεγάλη είναι επίσης η μείωση των προγραμματισμένων ταξιδιών και εκδρομών, καθώς 8 στους 10 ερωτηθέντες δηλώνουν ότι δεν προτίθενται να ταξιδέψουν φέτος τα Χριστούγεννα, ποσοστό που έχει οριακή αύξηση σε σχέση με πέρυσι, ενώ είναι σημαντικά μεγαλύτερο σε σύγκριση με το 2009.

Όπως και το 2010, το κοινό που δηλώνει ότι θα ταξιδέψει κατά τη διάρκεια των εορτών είναι κυρίως άντρες και άτομα ηλικίας 18 - 34 ετών, ενώ οι γυναίκες και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία δεν θα μετακινηθούν. Ενδιαφέρον, επίσης, παρουσιάζει το γεγονός πως σχεδόν ένας στους δύο από εκείνους που σκοπεύουν να ταξιδέψουν φαίνεται να επιλέγει ελληνικούς προορισμούς με έμφαση στα εξοχικά-πατρικά σπίτια.

Mεγάλη πτώση παρουσιάζει ακόμα το ποσοστό των καταναλωτών που σκοπεύει να επιλέξει κάποιο ξενοδοχείο. Τα ταξίδια, τέλος, στο εξωτερικό εμφανίζουν μειωμένη ζήτηση σε σχέση με πέρυσι.

Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους κάποιος δεν θα ταξιδέψει, ο κυριότερος παραμένει, όπως και τις δύο προηγούμενες χρονιές, η διάθεση για Χριστούγεννα στο σπίτι με τους αγαπημένους (59%). Ωστόσο, φέτος ισχυροποιούνται ως λόγοι οι οικονομικές δυσκολίες (31% έναντι 18% πέρυσι) αλλά και η εργασία κατά το διάστημα των εορτών (9% από 5%).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v