Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ρήξη κυβέρνησης - παραχωρησιούχων

Διαστάσεις ανοικτής ρήξης, με εκατέρωθεν ανακοινώσεις, λαμβάνει η διαμάχη κυβέρνησης και εργολάβων για τους πέντε οδικούς άξονες που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης.

Ρήξη κυβέρνησης - παραχωρησιούχων
Διαστάσεις ανοικτής ρήξης, με εκατέρωθεν ανακοινώσεις, λαμβάνει η διαμάχη κυβέρνησης και εργολάβων για τους πέντε οδικούς άξονες που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης.

Σήμερα το υπουργείο Υποδομών, με ανακοίνωσή του, επιχείρησε να απαντήσει στις χθεσινές αιτιάσεις της «Ολυμπία Οδός» (κατασκευάζει και θα διαχειριστεί το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Τσακώνα) σύμφωνα με τις οποίες το δημόσιο δεν έχει απαντήσει σε «πρόταση μακροπρόθεσμης λύσης» που κατέθεσε στα τέλη Ιουλίου.

Η «Ολυμπία Οδός», στην οποία συμμετέχουν η γαλλική Vinci (29,9%), η γερμανική Hochtief (17%) και οι ελληνικές J&P ΑΒΑΞ (19,1%), Ελλάκτωρ 17% και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ (17%), κατηγορεί το δημόσιο για τις καθυστερήσεις και το αδιέξοδο. Οπως υποστηρίζει, ακόμα και αν σήμερα υπήρχε συμφωνία με τις τράπεζες για τη χρηματοδότηση, δεν θα μπορούσαν να προχωρήσουν απρόσκοπτα τα έργα αφού «στα τέλη Αυγούστου 2011, είχε παραδοθεί το 77% των προς απαλλοτρίωση χώρων στο τμήμα Κορίνθου-Πατρών και 50% στο τμήμα Πατρών-Πύργου».

Με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης το Δημόσιο έπρεπε να έχει παραδόσει το σύνολο των χώρων τον Αύγουστο 2009. Κατά την κοινοπραξία, οι καθυστερήσεις ήταν αυτές που στέρησαν πόρους από το έργο και έδωσαν λαβή στις τράπεζες να σταματήσουν τη χρηματοδότηση από τον Νοέμβριο του 2010.

Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν, στη σημερινή τους ανακοίνωση, πως η κυβέρνηση (υπό την εποπτεία του υπουργείου Οικονομικών που έχει αναλάβει τα παζάρια με τις τράπεζες) καταβάλλει προσπάθειες ώστε να ξεκινήσει άμεσα η επαναχρηματοδότηση των έργων. Πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Οικονομικών Ευαγγ. Βενιζέλος είχε, μάλιστα, προαναγγείλει πως η πρόταση του δημοσίου θα είναι έτοιμη πριν από τη ΔΕΘ. Τελικά, ο υπουργός δεν επιβεβαιώθηκε. Τώρα το υπουργείο Υποδομών υποστηρίζει πως «η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου αποτελεί πρωταρχική συμβατική υποχρέωση του Παραχωρησιούχου».

Στο υπουργείο προετοιμάζουν, μάλιστα, το έδαφος για επικείμενο ναυάγιο υποστηρίζοντας πως «όσο ο Παραχωρησιούχος θα απομακρύνεται από την πραγματικότητα, καθώς και από το Πλαίσιο Συναντίληψης που έχει συνυπογράψει, τόσο θα δυσκολεύει τη εξεύρεση λύσης. Η Κυβέρνηση θα υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον, τον φορολογούμενο πολίτη και τα έργα».

Το περίφημο «Μνημόνιο Συναντίληψης» ήταν απλώς ένα σχέδιο επί χάρτου που αναφέρονταν οι καλές προθέσεις των δύο πλευρών επισημαίνουν οι εργολήπτες. Οι ίδιοι εξηγούν πως οι προτάσεις της κυβέρνησης για μείωση των διοδίων (ο υφυπουργός Υποδομών Γ. Μαγκριώτης το υπόσχονταν προεκλογικά σε κάθε ευκαιρία...) δεν είναι βιώσιμες και γι' αυτό αντιδρούν οι τράπεζες.

«Η Ολυμπία Οδός συμφωνεί με την εφαρμογή πολιτικής μείωσης διοδίων, στο βαθμό που δεν οδηγεί στην κατάρρευση του έργου» υποστηρίζει η διοίκηση της τελευταίας. «Με την προοπτική αυτή, η Ολυμπία Οδός υποστηρίζει πλήρως τη σημαντική μείωση των διοδίων σε τμήματα της Κορίνθου-Πατρών υπό κατασκευή. Μια τέτοια μείωση μπορεί να εφαρμοστεί μόνο μετά τη συμφωνία με το Δημόσιο σχετικά με την μακροπρόθεσμη λύση».

Το δημόσιο δεν έχει, όμως, μακροπρόθεσμη λύση για τη χρηματοδότηση των έργων. Τα σχέδια για τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων από τους οδικούς άξονες ώστε τα συγκεντρωθέντα κεφάλαια να συμβάλλουν στη μείωση των διοδίων έχουν τιναχθεί στον αέρα γιατί ουδείς θα επενδύσει σε ομολογιακή έκδοση του ελληνικού δημοσίου. Την ίδια τύχη είχε και η πρόταση η οποία απαιτούσε από τους εργολάβους να μειώσουν τα διόδια για τρία χρόνια (δηλαδή επί των ημερών αυτής της κυβέρνησης) και να τα επαναφέρουν στα παλαιά επίπεδα (ή και υψηλότερα) μετά την πάροδο τριετίας.

Το κλίμα στις σχέσεις μεταξύ «Ολυμπίας Οδού» και υπουργείου Υποδομών δείχνει, πάντως, πως οι διαπραγματεύσεις για τους οδικούς άξονες βρίσκονται σε κρίσιμο στάδιο και οι εκατέρωθεν πιέσεις θα ενταθούν.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v