Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εμπόριο: Άμυνα και το φθινόπωρο

Σε ασκήσεις ετοιμότητας για ένα δύσκολο φθινόπωρο επιδίδονται οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου, διαλέγοντας είτε αναδιαρθρώσεις και περιορισμό έκθεσης σε παράγοντες κινδύνου όπως δάνεια, επισφάλειες, είτε επιλεκτικές επεκτάσεις.

Εμπόριο: Άμυνα και το φθινόπωρο
Σε ασκήσεις ετοιμότητας για ένα ακόμη δύσκολο φθινόπωρο επιδίδονται οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, διαλέγοντας είτε τις αναδιαρθρώσεις και τη μείωση σε παράγοντες κινδύνου, όπως τα δάνεια ή οι επισφάλειες, είτε τις επιλεκτικές επεκτάσεις, με στόχο να θωρακίσουν τη θέση τους σε μια αγορά που διαρκώς φθίνει.

Οι θερινοί μήνες που διανύουμε δεν έχουν δώσει παρά μόνο αρνητικές ενδείξεις για την εξέλιξη της κατανάλωσης, η οποία σε τομείς όπως η ένδυση, ο οικιακός εξοπλισμός ή τα ηλεκτρικά έχει υποχρεώσει τον τζίρο σε συρρίκνωση, η οποία αγγίζει το 50% σε σχέση με μία διετία πριν.

Οι παράγοντες του εμπορίου εκτιμούν ότι αφενός η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος (άνοδος του αριθμού των ανέργων, φορολογικές επιβαρύνσεις, έμμεσοι φόροι, αυξήσεις σε ανελαστικά είδη και υπηρεσίες) και αφετέρου η αβεβαιότητα όσον αφορά στο οικονομικό μέλλον της χώρας έχουν ήδη διαμορφώσει αρνητικές συνθήκες, οι οποίες πιστεύεται ότι θα επιδεινωθούν στο β΄ εξάμηνο, όπου τα νέα μέτρα δημοσιονομικής πειθαρχίας θα αποστραγγίξουν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Είναι πλέον χαρακτηριστικό πως η κρίση αγγίζει και τις μεγάλες επιχειρηματικές μονάδες του εμπορίου, σε επίπεδο τζίρων και κερδοφορίας, κι ασκεί ασφυκτικές πιέσεις σε όσες επιπλέον έχουν έκθεση σε δανεισμό. Είναι χαρακτηριστική, εξάλλου, η καταφυγή στο άρθρο 99 πολλών εταιριών (Ridenco, Γαβαλάς, Glou, Κου Κου, Expert κ.ά.).

Σε αυτό το πλαίσιο, οι επιχειρήσεις που δύνανται να ελιχθούν στρέφονται σε κινήσεις αφενός σοβαρών αναδιαρθρώσεων, ώστε να προσαρμόσουν τα κόστη λειτουργίας τους στα νέα επίπεδα ζήτησης, και αφετέρου θωράκισης του ισολογισμού τους.

* Η Ηλεκτρονική, με σημαντική μείωση του τζίρου στο εξάμηνο της χρήσης στα 79 εκατ. ευρώ από 93,5 εκατ. ευρώ, παρά τη σφιχτή οικονομική διαχείριση στον τομέα των αποθεμάτων και λειτουργικών εξόδων, δεν απέφυγε να παρουσιάσει ζημίες 585.000 ευρώ.

Παρ’ όλα αυτά, κατάφερε να θωρακιστεί κεφαλαιακά ύστερα από συμφωνία με τις τράπεζες, για τη συνολική αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου βραχυπρόθεσμου δανεισμού της αλλά και για την περαιτέρω κεφαλαιακή ενίσχυσή της με 20 εκατ. ευρώ.

Επίσης, η εταιρεία προτίθεται να προχωρήσει σύντομα σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου υπέρ των παλαιών μετόχων με καταβολή μετρητών. Ειδικότερα, η ΑΜΚ υπολογίζεται σε 6,5 εκατ. ευρώ, όπου ο κύριος μέτοχος δεσμεύτηκε να συμμετάσχει με 5,5 εκατ. ευρώ, ήτοι ποσοστό μεγαλύτερο από αυτό που του αναλογεί, εάν χρειαστεί.

* Μείωση του δανεισμού και ταμειακή ενίσχυση προγραμματίζει και ο όμιλος Folli Follie Group, μετά την ολοκλήρωση της πρόσφατης αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου και την εισροή 84,5 εκατ. ευρώ στα ταμεία του ως απόρροια της στρατηγικής συμμετοχής της κινεζικής Fosun με 9,5% στο μετοχικό κεφάλαιο της ελληνικής εισηγμένης.

Έτσι, συνολικά 35 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τον περιορισμό του δανεισμού, από τα οποία 20 εκατ. για τη μείωση ομολογιακών δανείων και 15 εκατ. για τον περιορισμό βραχυπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων στο γ΄ τρίμηνο της χρήσης του 2011.

Ακόμα, ποσό 27 εκατ. ευρώ θα χρησιμοποιηθεί για κεφάλαιο κίνησης προκειμένου, όπως αναφέρει η διοίκηση του ομίλου, να είναι σε θέση να ανταποκριθεί σε μελλοντικές ταμειακές ανάγκες που θα προκύψουν λόγω ενδεχόμενης μη ομαλής αναχρηματοδότησης των δανείων, εξαιτίας της διευρυνόμενης εγχώριας οικονομικής κρίσης και του αυξανόμενου κόστους χρήματος δανειοδότησης από τις τράπεζες.

Μέρος των αντληθέντων κεφαλαίων (περίπου 22,5 εκατ. ευρώ) θα αξιοποιηθεί και για επενδύσεις οι οποίες αφορούν κυρίως στην επέκταση του δικτύου πωλήσεων, στη δημιουργία νέων, στην ανάπτυξη καταστημάτων shop in shops καθώς και στην ανακαίνιση των ήδη υπαρχόντων (σε travel retail, κόσμημα, ρολόι και λοιπά αξεσουάρ καθώς και είδη ένδυσης - υπόδησης).

* Την ενίσχυση της ρευστότητάς της μέσω νέων περικοπών στις δαπάνες λειτουργίας δρομολογεί η Sprider. Ειδικότερα, ο όμιλος επαναξιολογεί όλο το δίκτυό του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, επιθυμώντας να διατηρήσει μόνο τα αποτελεσματικά σημεία. Σύντομα θα προβεί στο κλείσιμο τριών καταστημάτων στην Κομοτηνή, στον Προμαχώνα και στον Ασπρόπυργο κι αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να κλείσουν και άλλα σημεία εντός του 2011 αν αποδειχτούν ασύμφορα.

Εκτός από την πτώση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά, η εταιρεία αντιμετωπίζει την άσχημη κατάσταση και της ρουμανικής αγοράς, όπου διατηρεί 16 καταστήματα. Πέρα από την προσαρμογή του δικτύου στις επιταγές της πραγματικής ζήτησης, η διοίκηση της Sprider επαναδιαπραγματεύεται όλους τους παράγοντες κόστους, επιδιώκοντας το 2011 να παρουσιάσει βελτίωση των κερδών EBITDA σε σχέση με το 2010. Επίσης, η εταιρεία, ύστερα από έγκριση της γενικής της συνέλευσης, επιδιώκει την έκδοση νέου ομολογιακού δανείου 26,2 εκατ. ευρώ. 

ΟΙ ΕΧΟΝΤΕΣ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ

Από την άλλη πλευρά, οι εταιρείες που διαθέτουν ρευστότητα και διαθέσιμα κεφάλαια προχωρούν σε επιλεκτικές κινήσεις, οι οποίες κατά κύριο λόγο κατευθύνονται στο εξωτερικό, με στόχο να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για ενίσχυσή τους σε βάθος χρόνου.

* Επενδύσεις ύψους 70 - 75 εκατ. ευρώ, οι οποίες κατά κύριο λόγο θα αφορούν στις αγορές του εξωτερικού για να ενισχύσουν την παρουσία της στη ΝΑ. Ευρώπη, υλοποιεί το 2011 η Fourlis.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του CEO του ομίλου, κ. Απ. Πεταλά, το 2012 το 25% του EBITDA θα προέρχεται από το εξωτερικό και ειδικότερα από την Κύπρο, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία, χώρα όπου προσφάτως η επιχείρηση επεκτάθηκε αναλαμβάνοντας την ανάπτυξη της Intersport.
 
Ο όμιλος δίνει προτεραιότητα στην ολοκλήρωση της επένδυσης στη Βουλγαρία για το πρώτο ΙΚΕΑ στη Σόφια, στην έναρξη της δραστηριότητας με 20 σημεία πώλησης Intersport από την 1η Ιουλίου στην Τουρκία και στη δημιουργία ακόμη 4 - 5 νέων καταστημάτων της αλυσίδας αθλητικών ειδών στο εξωτερικό καθώς και των 5 πρώτων σημείων της αλυσίδας ένδυσης New Look στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία.

* Τον Μάιο ξεκίνησε η λειτουργία του νέου ιδιόκτητου υπερκαταστήματος Jumbo στην πόλη Βάρνα της Βουλγαρίας, ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται να λειτουργήσει ένα ακόμη νέο ιδιόκτητο κατάστημα στην πόλη Μπουργκάς της Βουλγαρίας.

Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2011 η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι θα έχουν προστεθεί τρία νέα σημεία πώλησης στο δίκτυο της Ελλάδας και συγκεκριμένα δύο ενοικιαζόμενα (Ελευσίνα και Γιαλός) και ένα ιδιόκτητο στην περιοχή των Γιαννιτσών. Κατά το β΄ εξάμηνο της οικονομικής χρήσης 2011 - 2012 σχεδιάζεται η λειτουργία ενός ακόμα ενοικιαζόμενου σημείου στη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας. Η συνολική δαπάνη έχει υπολογιστεί στα 40 - 45 εκατ. ευρώ.

* Επεκτάσεις στη ΝΑ. Ευρώπη μέσω εξαγορών πραγματοποιεί ο όμιλος Σαράντη, ο οποίος, μετά την εξαγορά της ουγγρικής Domet, προχώρησε πρόσφατα και στην εξαγορά του εμπορικού σήματος Topstar στη Σερβία. Η εταιρεία εξακολουθεί να ποντάρει για τη μελλοντική της ανάπτυξη στις αγορές της Ν.Α. Ευρώπης και, σύμφωνα με εκτιμήσεις της διοίκησής της, την προσεχή τριετία το 80% των πωλήσεών της θα φτάσει να προέρχεται από τη ΝΑ. Ευρώπη, έναντι 65% σήμερα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v