Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Προίκα» έως 30 δισ. ευρώ με Ταμείο Ανάπτυξης

Έξτρα παροχές συζητά η Ευρώπη για την ανάκαμψη της οικονομίας. Τον Σεπτέμβριο οι αποφάσεις. Κλειδί οι προεκταμιεύσεις κονδυλίων και ο ρόλος της ΕΤΕπ. Πώς θα ξεπεραστούν τα άδεια ταμεία για δημόσιες επενδύσεις.

«Προίκα» έως 30 δισ. ευρώ με Ταμείο Ανάπτυξης
Τη δημιουργία «Ταμείου Ανάπτυξης» για την Ελλάδα, το οποίο θα χρηματοδοτήσει μεγάλα έργα υποδομών, εξετάζει η Ευρώπη, αφήνοντας πλέον ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν προεκταμίευση κοινοτικών πόρων και άρση της υποχρέωσης εθνικής συμμετοχής, ώστε να πάρει μπρος η ελληνική οικονομία.

Το περασμένο Σάββατο ο πρόεδρος του Eurogroup κ. Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ συγκατένευσε στο να υπάρξουν επιπρόσθετα ευρωπαϊκά κονδύλια προς τη χώρα μας ώστε να επιταχυνθεί η ανάπτυξη, σημειώνοντας ότι η νέα οικονομική βοήθεια θα πρέπει να συνοδεύεται από άρση της υποχρέωσης δέσμευσης εθνικών πόρων για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα έχει επισημάνει στην Ευρώπη και στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο την ανάγκη να επανεκκινηθεί η οικονομία μέσω μεγάλων έργων σε υποδομές, τονίζοντας ότι οι περικοπές των δημοσίων επενδύσεων πέρυσι και φέτος λειτουργούν ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη.

Η έκθεση της τρόικας αναφέρεται και στην τελμάτωση μεγάλων έργων, όπως οι πέντε οδικοί άξονες, λόγω της μεγάλης καθυστέρησης από πλευράς Δημοσίου να καταβάλει την εθνική συμμετοχή, ενώ τονίζει τα προβλήματα ρευστότητας που προκαλούν στην αγορά οι καθυστερήσεις πληρωμών και απόδοσης ΦΠΑ από το Δημόσιο.

Η έκθεση της τρόικας διαμορφώνει πρόσφορο έδαφος για να συζητηθεί, με πολιτικούς πλέον όρους, το πώς θα αντιμετωπιστεί η αναγκαία επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. Η δήλωση Γιούνκερ ανοίγει το θέμα από πλευράς ευρωζώνης, ενώ τις συζητήσεις για τη δημιουργία Ταμείου Ανάπτυξης επιβεβαίωσε, σε ανύποπτο χρόνο, ο ίδιος ο πρωθυπουργός, απαντώντας σε ερώτηση του προέδρου του ΛΑΟΣ, κ. Γ. Καρατζαφέρη.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ξένης τράπεζας, το ύψος των ευρωπαϊκών κονδυλίων που θα μπορούσαν να δοθούν στην Ελλάδα σε ορίζοντα πενταετίας, για να χρηματοδοτηθούν μεγάλα έργα σε υποδομές, ανέρχεται ως 30 δισ. ευρώ. Πρόκειται για προεκταμιεύσεις ευρωπαϊκών κονδυλίων του ΕΣΠΑ καθώς και για δάνεια ή παροχή εγγυήσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Ακόμη και αν η παραπάνω εκτίμηση είναι αρκετά «αισιόδοξη», με δεδομένο ότι τα κονδύλια για το ΕΣΠΑ ανέρχονται στα 22 δισ. ευρώ, και τελικώς μέσω προεκταμιεύσεων και δανείων από την ΕΤΕπ δρομολογηθούν μεγάλα έργα ύψους 10 - 15 δισ. ευρώ, η οικονομία θα ανακάμψει με γρηγορότερους ρυθμούς, εκτιμούν οικονομολόγοι, διευκολύνοντας και την προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης.

Προϋπόθεση η εφαρμογή των μέτρων από Ελλάδα

Για να συμβεί, όμως, αυτό η κυβέρνηση θα πρέπει να αποδείξει ότι επαναφέρει τον προϋπολογισμό της φετινής χρονιάς στις… ράγες του, λαμβάνοντας μέτρα εντός του θέρους, και ταυτόχρονα να ξεκινήσει τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, προειδοποιούν οι τραπεζίτες.

Η όποια «προίκα» δοθεί στην Ελλάδα για να χρηματοδοτήσει την ανάκαμψη της οικονομίας ή θα εγκριθεί, σύμφωνα με τους ίδιους, μαζί με το πακέτο βοήθειας αν αυτό γίνει τον Σεπτέμβριο ή θα ακολουθήσει χρονικά. Και η χορήγησή της συναρτάται με την ψήφιση του μεσοπρόθεσμου και κυρίως με την εφαρμογή του.

Η Ευρώπη δείχνει να επιθυμεί να «προικοδοτήσει» την Ελλάδα και με κονδύλια για ανάκαμψη της οικονομίας, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις φωνές αμφισβήτησης, που ακούγονται διεθνώς και στην Ελλάδα, ότι η συνταγή του μνημονίου δεν βγαίνει καθώς η οικονομία έχει εισέλθει σε φαύλο κύκλο ύφεσης και διαρκώς μεγαλύτερων ελλειμμάτων.

Το νέο Ταμείο Ανάπτυξης θα χρηματοδοτήσει αποκλειστικά μεγάλα έργα στις υποδομές της χώρας. Ακόμη και αν δεν υπάρξει άρση της υποχρέωσης εθνικής συμμετοχής στα έργα, ο παραπάνω σκόπελος μπορεί τεχνικά να ξεπεραστεί εάν πρόκειται για αποκλειστικά αυτοχρηματοδοτούμενα έργα.

Θα πρόκειται, πρακτικά, για παραχωρήσεις νέων αεροδρομίων, λιμένων, ολοκλήρωση οδικών αξόνων και μεγάλα έργα στην ενέργεια, στην εξόρυξη μεταλλευμάτων κ.ά.

Το Ταμείο θα λειτουργεί ως εγγυητής της απαραίτητης ρευστότητας για τη χρηματοδότηση των έργων, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη υλοποίησή τους σε μια περίοδο όπου οι τράπεζες διεθνώς δεν επιθυμούν να αναλάβουν κίνδυνο χώρας και το εγχώριο τραπεζικό σύστημα δεν διαθέτει την αναγκαία ρευστότητα.

Οι κατασκευαστικοί όμιλοι έχουν περιέλθει σε αδυναμία να εξασφαλίσουν τραπεζική χρηματοδότηση για τη νέα γενιά αυτοχρηματοδοτούμενων έργων, με αποτέλεσμα τόσο οι εν εξελίξει όσο και οι μελλοντικοί διαγωνισμοί για την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης να κινδυνεύουν να τιναχτούν στον αέρα πριν καν πραγματοποιηθούν.

Σημειώνεται ότι ήδη για έργα παραχώρησης όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι οι ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες έχουν συζητήσει με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων την παροχή δανείου ώστε να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της απροθυμίας ή αδυναμίας δανεισμού από πλευράς των εμπορικών τραπεζών.


* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.
 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v