Κατασκευαστικές: Σε θέση μάχης για δημόσια έργα

Tις τρεις συμβάσεις μεγάλων δημοσίων έργων καθώς και μία μικρότερη, που πρόκειται να ανατεθούν μέσα στον Φεβρουάριο και φτάνουν τα 215 ευρώ, έχουν βάλει στο μάτι οι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Κατασκευαστικές: Σε θέση μάχης για δημόσια έργα
Tις τρεις συμβάσεις μεγάλων δημοσίων έργων καθώς και μία μικρότερη, που πρόκειται να ανατεθούν μέσα στον Φεβρουάριο και φτάνουν τα 215 ευρώ, έχουν βάλει στο μάτι οι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, εκτιμώντας ότι αυτές αποτελούν έπειτα από αρκετό διάστημα μοναδική ευκαιρία για να ενισχύσουν το ανεκτέλεστο υπόλοιπό τους.

Την τελευταία διετία δημοπρατήθηκαν ελάχιστα έργα (ιδίως για τις εταιρείες που κατέχουν το ανώτερο εργοληπτικό πτυχίο), με αποτέλεσμα το αντικείμενο των προς εκτέλεση εργασιών να περιοριστεί σταδιακά και σε ορισμένες περιπτώσεις να μην μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των κατασκευαστικών επιχειρήσεων.

Επομένως, οι επικείμενοι διαγωνισμοί αναμένεται να συγκεντρώσουν το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων και μικρομεσαίων εταιρειών του κλάδου, οι οποίες ήδη προετοιμάζονται πυρετωδώς για την υποβολή εκείνης της οικονομικής προσφοράς που θα καταφέρει να τους εξασφαλίσει τουλάχιστον μία από τις τέσσερις συμβάσεις.

«Πρόγευση» της μάχης που θα δοθεί αποτέλεσε η περίπτωση του διαγωνισμού τον οποίο πραγματοποίησε την Τρίτη 1 Φεβρουαρίου ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης για την ανάθεση του έργου επέκτασης του 6ου προβλήτα, με προϋπολογισμό 151,2 εκατ. ευρώ.

Το συγκεκριμένο έργο διεκδίκησαν σχεδόν όλες οι εταιρείες 7ης τάξης, με την εισηγμένη Μοχλός του ομίλου της Τεχνικής Ολυμπιακής να αναδεικνύεται τελικά μειοδότρια προσφέροντας έκπτωση που ανήλθε στο 50%. Σημειώνεται ότι με ανάλογες εκπτώσεις είχαν ανατεθεί τα περισσότερα από τα σημαντικού προϋπολογισμού δημόσια έργα τα οποία δημοπρατήθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια, γεγονός που σε κάποιον βαθμό προεξοφλεί παρόμοια κατάληξη και για τους επικείμενους διαγωνισμούς.

--- Τα... μήλα της Έριδος

Τα τρία βασικά έργα στα οποία έχει επικεντρωθεί αυτήν την περίοδο το ενδιαφέρον των κατασκευαστών είναι:

* Η κατασκευή του κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού Αρδάνιο - Ορμένιο, τμήμα Αρδάνιο - Μάνδρα, προϋπολογισμού 86,1 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός έχει προγραμματιστεί να διεξαχθεί την προσεχή Τρίτη 8 Φεβρουαρίου.

* Η υλοποίηση της τρίτης φάσης κατασκευής του νέου λιμένα Ηγουμενίτσας με προϋπολογισμό 59,9 εκατ. ευρώ και προθεσμία υποβολής προσφορών τη 15η Φεβρουαρίου.

* Η κατασκευή ανισόπεδου κόμβου σύνδεσης των παραγλαύκιων αρτηριών με το νέο λιμάνι της Πάτρας, προϋπολογισμού 39,02 εκατ. ευρώ. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος και η κατάθεση οικονομικών προσφορών έχουν οριστεί για τις 22 Φεβρουαρίου.

Εκτός των τριών αυτών έργων, οι κατασκευαστικοί όμιλοι ενδεχομένως θα δώσουν το «παρών» και στον διαγωνισμό για ακόμη ένα δημόσιο έργο, μικρότερου όμως προϋπολογισμού: σε αυτόν για την ανάθεση του έργου βελτίωσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης - Πολυγύρου, που εκτιμάται στο ποσό των 29,9 εκατ. ευρώ.

--- Επικίνδυνες οι... ανάσες;

Ο σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των τεχνικών εταιρειών για τα νέα δημόσια έργα θεωρείται βέβαιο ότι θα οδηγήσει στην προσφορά ιδιαίτερα υψηλών εκπτώσεων, γεγονός που, σύμφωνα με παράγοντες του χώρου, θα βάλει σε περιπέτειες τόσο τους αναδόχους και την ομαλή εκτέλεση των συμβάσεων όσο και τον κλάδο συνολικά.

Πάντως, από την πλευρά του ομίλου ΑΕΓΕΚ - Μαρούλη, που τα προηγούμενα χρόνια εξασφάλισε μια σειρά συμβάσεις με ποσοστά εκπτώσεων περί το 50% (έργα συντήρησης Εγνατίας Οδού, κατασκευή άξονα Ακτίου - Αμβρακίας), επισημαίνουν ότι τα συγκεκριμένα έργα δεν κινδυνεύουν, ούτε αποτελούν απειλή για τους αναδόχους τους, αφού η οικονομική προσφορά είχε διαμορφωθεί με μεγάλη προσοχή.

Σε κάθε περίπτωση, η κρίση την οποία διέρχεται ο τομέας των έργων υποδομής και η συρρίκνωση του κατασκευαστικού αντικειμένου υποχρεώνουν τις εταιρείες -και δη εκείνες που πιέζονται οικονομικά- να υποβάλουν ιδιαίτερα ανταγωνιστικές εκπτώσεις ώστε να κερδίσουν συμβάσεις και να πάρουν προσωρινά «ανάσες», ελπίζοντας σε βελτίωση των συνθηκών (ενδεχομένως και σε συμπληρωματικές συμβάσεις) στο μέλλον.

Οι τρεις μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ) αποφεύγουν προς το παρόν να ακολουθήσουν την τακτική των υψηλών εκπτώσεων, γεγονός που τους έχει ήδη στοιχίσει σε επίπεδο νέων συμβάσεων δημοσίων έργων στην Ελλάδα.

Με δεδομένα τα προβλήματα στις συμβάσεις παραχώρησης τις οποίες έχουν αναλάβει και ταυτόχρονα τη συρρίκνωση του αμιγώς δημοσίου κατασκευαστικού αντικειμένου τους, δεν πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο οι τρεις όμιλοι να προσέλθουν στους επικείμενους διαγωνισμούς με... ιδιαίτερα επιθετικές διαθέσεις.

** Αναδημοσίευση από το 672ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 4 – 8 Φεβρουαρίου 2011.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v