Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Alpha: Επιστροφή στην ανάπτυξη από το 2012

Την υποχώρηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 3% εφέτος, κατά 1% το 2011 και την επιστροφή της Ελλάδας σε αναπτυξιακή τροχιά το 2012 προβλέπει η Alpha Bank. Άνω των 3 δισ. ετησίως τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις. Τι μέτρα ζητά

Alpha: Επιστροφή στην ανάπτυξη από το 2012
Την υποχώρηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 3% εφέτος, κατά 1% το 2011 και την επιστροφή της Ελλάδας σε αναπτυξιακή τροχιά το 2012 προβλέπει η Διεύθυνση Οικονομικών Αναλύσεων της Alpha Bank στο τελευταίο οικονομικό δελτίο. 

Η τράπεζα εκτιμά ότι το έλλειμμα θα υποχωρήσει εφέτος στο 7,2% από 13,6% το 2009, για να διολισθήσει περαιτέρω στο 5,3% το 2011 και στο 3,8% το 2012. 

Ωστόσο, όπως αναφέρει, οι αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη της χώρας από την αναπόφευκτη μεγάλη μείωση της εγχώριας ζητήσεως στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής στην επόμενη τριετία, μπορεί να περιορισθούν σημαντικά με την αναγκαία άμεση προώθηση επιπλέον ρηξικέλευθων αναπτυξιακών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα αναδείξουν τις αναμφισβήτητες αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας.

Ειδικότερα, απαιτείται:
α) Η προώθηση της υλοποιήσεως ενός εκτεταμένου προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και η αποτελεσματική διαχειρίσεως της δημόσιας ακίνητης περιουσίας, από τα οποία εκτιμάται ότι μπορεί να εισπραχθούν επιπλέον έσοδα (μειωτικά του δημοσίου χρέους) ύψους άνω των € 3,0 δισ. ετησίως έως το 2014 αλλά και στα επόμενα έτη της δεκαετίας του 2010.

β) Η άμεση προώθηση των Συμπράξεων Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα για την αναζωπύρωση των επενδύσεων σε κρίσιμους τομείς της ελληνικής οικονομίας (λιμένες, τοπικά αεροδρόμια, νοσοκομεία, ενέργεια, τουριστικά και περιβαλλοντικά έργα, διαχείριση απορριμμάτων, κ.ά.).

Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν έργα τεράστιας σημασίας για το περιβάλλον της πόλεως των Αθηνών όπως η εκμετάλλευση του χώρου στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, που ευρίσκεται σε μία από τις ακριβότερες περιοχές της Αθήνας, ή η ανάπλαση του Βοτανικού, να παραμένουν στάσιμα για δεκαετίας, εξαιτίας κυρίως της λογικής ότι τέτοια έργα μεγάλης σημασίας για την ανάπτυξη της χώρας και για την αναβάθμιση του μπορεί κάποτε περιβάλλοντος να χρηματοδοτηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό.

γ) Η άμεση εφαρμογή των χωροταξικών σχεδίων και σχεδίων χρήσεων γης σε κάθε περιοχή της χώρας για να διευκολυνθεί η εγκατάσταση των αναγκαίων υποδομών και των επενδύσεων για την ανάπτυξη σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας. Δεν είναι δυνατόν να υπονομεύεται το μέλλον των ιδιωτικών επενδύσεων ύψους άνω των € 10 δισ. σε υπεράκτια αιολικά πάρκα ή μεγάλων επενδύσεων στον τουρισμό και σε άλλους τομείς, ή η δυνατότητα της καθιερώσεως της Ελλάδος (μιας από τις πιο όμορφες χώρες του κόσμου) ως τουριστικού προορισμού και ως περιοχής οικιστικής αναπτύξεως υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών, λόγω της μεγάλης ασάφειας που επικρατεί στον χωροταξικό σχεδιασμό, άστοχων ενεργειών για τη δημιουργία νέων γραφειοκρατικών διαδικασιών και μικροπολιτικών τοπικών διενέξεων.

δ) Η άμεση οριστικοποίηση του ενεργειακού σχεδιασμού της χώρας για τις επόμενες δεκαετίες με ελαχιστοποίηση στην πράξη των περιβαλλοντικών του επιπτώσεων, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και την ανάγκη εξασφαλίσεως της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας σε προσιτό κόστος. Δεν είναι δυνατόν να υπονομεύεται το ενεργειακό μέλλον της χώρας με καθυστέρηση των επενδύσεων σε νέους, λιγότερο ρυπογόνους, σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω των παρεμβάσεων τοπικών ομάδων πιέσεως και συμφερόντων ανεξέλεγκτη επίκληση του κινδύνου των αρνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον.

ε) Η αποτελεσματική αξιοποίηση της προαναφερθείσας δημόσιας ακίνητης περιουσίας που ανέρχεται σε άνω των € 350 δισ. Η αξιοποίηση μπορεί να σημαίνει διαχείρισή της σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα ή ιδιωτικοποίηση της περιουσίας αυτής.

στ) Η άσκηση μίας αποτελεσματικής κοινωνικής πολιτικής για την αποτροπή κατά το δυνατό των δυσμενών επιπτώσεων της μεγάλης δημοσιονομικής προσαρμογής που έχει ανάγκη η χώρα και ήδη εφαρμόζεται.

Από την άλλη πλευρά, με την πρώτη ευκαιρία θα πρέπει να επιδιωχθεί η άρση των ουσιαστικών επιβαρυντικών για την επιχειρηματικότητα μέτρων που συμπεριλαμβάνει ο φορολογικός νόμος και τα οποία ήταν ενδεχομένως αναγκαία στην περίοδο της μεγάλης ανάγκης για δραστική μείωση των ελλειμμάτων το 2010 και το 2011.
 
Γενικά, θα πρέπει να προσδιορισθούν με σαφήνεια τα δημοσιονομικά μέτρα που είναι προσωρινού χαρακτήρα, ιδιαίτερα εκείνα που επιβαρύνουν την επιχειρηματικότητα και αποθαρρύνουν τις επενδύσεις, και να τονισθεί με συγκεκριμένα μέτρα η έμφαση που η οικονομική πολιτική θα πρέπει να δίδει στην επιχειρηματικότητα και στην προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας.


* Το Οικονομικό Δελτίο της Alpha Bank, τ. 112, δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v