Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το bar code στη ζωή των φορολογούμενων

Το… bar code στη ζωή των φορολογουμένων μελετά να εισαγάγει το υπουργείο Οικονομικών στο πλαίσιο των προσπαθειών πάταξης της φοροδιαφυγής μέσω της σύνδεσης του αφορολογήτου των 12.000 ευρώ με αποδείξεις.

Το bar code στη ζωή των φορολογούμενων
Το… bar code στη ζωή των φορολογουμένων μελετά να εισαγάγει το υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο των προσπαθειών πάταξης της φοροδιαφυγής μέσω της σύνδεσης του αφορολογήτου των 12.000 ευρώ με αποδείξεις.

Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων "τρέχει" ήδη ηλεκτρονική διαβούλευση για να καταλήξει στην καλύτερη μέθοδο αποστολής των στοιχείων αποδείξεων στην εφορία, μέσω της οποίας παρουσιάζονται και οι τρεις εναλλακτικές λύσεις που μελετώνται.

Αφορούν:

1. Χειροκίνητη ηλεκτρονική καταγραφή των αποδείξεων από τον φορολογούμενο και υποβολή τους. Ο φορολογούμενος μπαίνει στη βάσανο καταγραφής των στοιχείων των αποδείξεων σε ηλεκτρονική φόρμα, μέσω εφαρμογών που παρέχονται από τρίτους, στον προσωπικό του υπολογιστή, στο κινητό του τηλέφωνο ή και στο Διαδίκτυο.

Σε κάθε εφαρμογή καταγράφονται από κάθε απόδειξη η ημερομηνία, το συνολικό ποσό, ο ΑΦΜ της επιχείρησης και προαιρετικά δίνεται η ώρα της συναλλαγής και ο μοναδικός αριθμός της απόδειξης. Η ηλεκτρονική φόρμα υποβάλλεται στην εφορία σε ετήσια βάση μαζί με τη φορολογική δήλωση, αλλά δίνεται η δυνατότητα υποβολής στοιχείων σε προγενέστερο χρόνο και να πιστώνονται σε οικογενειακή μερίδα, στην οποία μάλιστα θα δίνεται η δυνατότητα συνενώσεων αποδείξεων σε περίπτωση γάμων, ή διαχωρισμού αποδείξεων σε περίπτωση διαζυγίων.

2. Αποστολή των στοιχείων της απόδειξης και του κωδικού (bar code) του φορολογούμενου από την επιχείρηση. Θεωρητικά είναι η πιο απλή λύση, αλλά προϋποθέτει αναβαθμίσεις των ταμειακών μηχανών των καταστημάτων και… τρεχάματα των φορολογουμένων για να αποκτήσουν bar code από τη ΓΓΠΣ. Σε αυτήν την εναλλακτική οι επιχειρήσεις είναι αυτές που στέλνουν τα στοιχεία των αποδείξεων στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.

Στην περίπτωση αυτή όμως θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα συσχέτισης της συναλλαγής με τον ΑΦΜ του πελάτη και για λόγους προστασίας της "ιδιωτικότητας της συναλλαγής" το υπουργείο Οικονομικών δεν θέλει να μπλέξει τον ΑΦΜ στη διαδικασία.

Έτσι, προτείνεται να καθιερωθεί ένας άλλος μοναδικός κωδικός πελάτη, ο οποίος θα αποδίδεται από τη ΓΓΠΣ ύστερα από αίτηση στο TaxisNet. Ο αριθμός αυτός θα έχει 11 ψηφία και θα μπορεί να τυπωθεί σε μορφή γραμμωτού κώδικα (bar code) από τον φορολογούμενο και στη συνέχεια είτε να πλαστικοποιηθεί, είτε να φορτωθεί σε ένα κινητό τηλέφωνο και να διαβάζεται από τους σαρωτές των επιχειρήσεων.

Αν η ταμειακή μηχανή δέχεται τα στοιχεία του πελάτη, θα πρέπει να στέλνει τις αποδείξεις και στη ΓΓΠΣ και άρα δεν χρειάζεται να τη στέλνει ο πελάτης. Προαιρετικά, οι ταμειακές μηχανές θα μπορούν να δεχτούν τον κωδικό του φορολογούμενου και μέσω πληκτρολόγησής του.

Εφόσον οι επιχειρήσεις στέλνουν τις αποδείξεις, ενημερώνονται οι πελάτες, παίρνουν το αντίγραφο της απόδειξής τους και δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτε άλλο έναντι της εφορίας.

3. Σάρωση των στοιχείων των αποδείξεων από τον φορολογούμενο και ηλεκτρονική υποβολή τους. Στην τρίτη εναλλακτική προβλέπεται… άλλο bar code και… scanner. Οι φορολογούμενοι καλούνται να σαρώνουν άλλο γραμμωτό κωδικό, που αυτήn τη φορά θα αποτυπώνεται στην απόδειξη και θα περιλαμβάνει πληροφορίες για την ημερομηνία και την ώρα της συναλλαγής, τον ΑΦΜ της επιχείρησης, το συνολικό ποσό και τοn μοναδικό αριθμό της απόδειξης.

Οι πολίτες θα μπορούν να σαρώνουν τον γραμμωτό κωδικό (μέσω κινητών τηλεφώνων ή σαρωτών) προκειμένου τα στοιχεία της απόδειξης να εισάγονται στην εφαρμογή συλλογής αποδείξεων και να αποστέλλονται στη ΓΓΠΣ.

Τι λένε οι πολίτες

Η δημόσια διαβούλευση που ξεκίνησε χθες και θα ολοκληρωθεί την προσεχή Κυριακή , στην ιστοσελίδα http://apps.gov.gr/apps2/minfin/ggps, της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, συγκεντρώνει ήδη το ενδιαφέρον τεχνικών υποδείξεων επαγγελματιών του χώρου αλλά και σχόλια απλών φορολογουμένων που αγανακτούν με το μέγεθος της πρόσθετης ταλαιπωρίας για να κερδίσουν το μέχρι πρότινος αυτονόητο αφορολόγητο των 12.000 ευρώ.

"Τώρα μπορεί ο κάθε πολίτης να γίνει κομπιουτεράκιας και να σπουδάσει νέες τεχνολογίες, κάθε συνταξιούχος και λάπτοπ, κάθε γιαγιά και WiFi, θα βλέπει και τα στατιστικά της Φιλίτσας…", γράφει ο Πασχάλης Δ., "είναι άκρως εκνευριστικό να σου λένε ότι προκειμένου να προχωρήσουμε σε μηχανοργάνωση θα προκαλέσουμε περισσότερη γραφειοκρατία", τονίζει ο Ιωάννης Χ.

Υπενθυμίζεται ότι με τον τελευταίο φορολογικό νόμο προβλέπεται ότι για να κατοχυρώσουν οι φορολογούμενοι το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ θα πρέπει να υποβάλουν στην εφορία αποδείξεις αξίας ίσης με το 10% του εισοδήματος για ατομικό εισόδημα έως 12.000 ευρώ και 30% για το τμήμα του εισοδήματος πάνω από 12.000 ευρώ. Για εισοδήματα έως 6.000 ευρώ δεν απαιτούνται αποδείξεις.

Για τα φετινά εισοδήματα, που θα δηλωθούν το 2011, ο υπουργός Οικονομικών έχει ανακοινώσει ότι οι αποδείξεις θα υποβληθούν σε κλειστό φάκελο στην εφορία, χωρίς περαιτέρω ταλαιπωρία.

Οι νέοι μέθοδοι υποβολής των αποδείξεων έρχονται από το 2012, αλλά η προετοιμασία θα αρχίσει από τον προσεχή Ιανουάριο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v