Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα... μαύρα οι εταιρείες ένδυσης

O μεγάλος ασθενής ανάμεσα σε όλους τους λιανεμπορικούς κλάδους για το 2009 ήταν ο τομέας της ένδυσης και υπόδησης, καθώς το σύνολο της αγοράς υπέστη μείωση τζίρου που μεσοσταθμικά άγγιξε το 25%.

Στα... μαύρα οι εταιρείες ένδυσης
O μεγάλος ασθενής ανάμεσα σε όλους τους λιανεμπορικούς κλάδους για το 2009 ήταν ο τομέας της ένδυσης και υπόδησης, καθώς σύμφωνα με τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις το σύνολο της αγοράς υπέστη μείωση τζίρου που μεσοσταθμικά άγγιξε το 25%.

Σ’ αυτό το αρνητικό περιβάλλον, οι εισηγμένες εταιρείες του κλάδου επηρεάστηκαν ανάλογα, γεγονός που επιβεβαιώνεται τόσο από τα αποτελέσματά τους όσο και από τις δηλώσεις των διοικήσεών τους, οι οποίες, χωρίς σημαντικές εξαιρέσεις, εκφράζουν δυσοίωνες εκτιμήσεις για την πορεία και της φετινής χρήσης.

Στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις του κλάδου στράφηκαν σε τακτικές διεκδίκησης μεριδίων, άλλοτε μειώνοντας τις τιμές με σκοπό την προσέλκυση καταναλωτών και άλλοτε προσαρτώντας νέα σήματα ένδυσης για την καλύτερη διείσδυση σε μια ανταγωνιστική αγορά.

Πέραν των εμπορικών τακτικών, ωστόσο, οι εταιρείες ένδυσης και υπόδησης έθεσαν ως προτεραιότητά τους την προστασία από επισφάλειες, μειώνοντας τα πιστωτικά όρια και τους πελάτες, συμπίεσαν περαιτέρω τα κόστη λειτουργίας, περιόρισαν τα αποθέματα έστω και με ζημία και προσπάθησαν να συγκρατήσουν τον δανεισμό και τις απαιτήσεις. Ο αγώνας για το 2009 είχε βασικό στόχο τη διασφάλιση ικανοποιητικής ρευστότητας, τάση που αναμένεται να κυριαρχήσει και το 2010.

* Τη μεγαλύτερη μεταστροφή σε σχέση με την πορεία των προηγούμενων ετών παρουσίασε η αλυσίδα λιανικής ένδυσης Sprider, η οποία παρά τα αμυντικά χαρακτηριστικά της (είδη ένδυσης value for money για όλη την οικογένεια) το 2009 είδε τους ρυθμούς ανάπτυξης των πωλήσεών της να μειώνονται δραματικά.
 
Η εταιρεία κατάφερε να παρουσιάσει αύξηση πωλήσεων 6,4% σε αξία και 18,5% σε όγκο, κερδίζοντας θεωρητικά μερίδια από μια φθίνουσα αγορά, θυσιάζοντας ωστόσο τα περιθώρια κέρδους της που υποχώρησαν σε ποσοστό 9,6%.

Ταυτόχρονα προέβη σε απομείωση αποθεμάτων ύψους 7,889 εκατ. ευρώ και οδηγήθηκε μοιραία σε ζημίες μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας, οι οποίες ανήλθαν σε 4,379 εκατ. ευρώ έναντι κερδών μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας 13,442 εκατ. ευρώ το 2008.
 
Μέσα στη χρήση του 2009, η Sprider πήρε επίσης αποφάσεις για την απόσυρση από κάποιες αγορές του εξωτερικού, ενώ περιόρισε το επενδυτικό της πρόγραμμα, μειώνοντας την επέκταση του δικτύου της. Για το 2010, διατηρεί χαμηλές προσδοκίες και δεν διατυπώνει πρόβλεψη μεγεθών. 

* Μειωμένο τζίρο κατά 8,9%, ως αποτέλεσμα της συγκράτησης των χονδρικών πωλήσεων αλλά και της ύφεσης στη λιανική, εμφάνισε η εταιρεία Fashion Box, ενώ και τα κέρδη της υπέστησαν δραματική υποχώρηση (50,7% σε επίπεδο EBITDA και 89% όσον αφορά στην καθαρή κερδοφορία).

Η εταιρεία προχώρησε σε περικοπή διαφημιστικών δαπανών καθώς και σε μείωση των ενοικίων στα περισσότερα από τα καταστήματά της, ενώ βελτίωσε σημαντικά τον τραπεζικό δανεισμό και περιόρισε τις συνολικές υποχρεώσεις της και τα αποθέματά της. Έτσι παρουσίασε αύξηση 51% στα ταμειακά διαθέσιμα (2,2 εκατ. ευρώ) έναντι 1,5 εκατ. ευρώ στα τέλη του 2008.

Προτεραιότητα του ομίλου για την τρέχουσα οικονομική χρήση παραμένει η διατήρηση της ρευστότητας και των μεριδίων αγοράς, ενώ οι επενδύσεις σε νέα σημεία πώλησης είναι επιλεκτικές και περιορισμένες. 

* Πτώση του τζίρου στα 42,8 εκατ. ευρώ από 47,086 εκατ. ευρώ και δραματική κάμψη της κερδοφορίας στις 72.000 ευρώ από 1,218 εκατ. ευρώ παρουσίασε στη χρήση του 2009 ο όμιλος ένδυσης Βάρδας.

Ως αντίβαρο στη μείωση της ανάπτυξής της η εταιρεία επέλεξε τον περιορισμό των εξόδων της και τη διατήρηση της ρευστότητάς της. Έτσι, μείωσε περαιτέρω τα αποθέματα κατά 1,570 εκατ. ευρώ, περιόρισε τις απαιτήσεις αλλά και τις υποχρεώσεις κατά 5,22 εκατ. ευρώ και, τέλος, εμφάνισε θετικές ταμειακές ροές 4,1 εκατ. ευρώ.

Για τη χρήση του 2010, ο όμιλος αναμένει πτώση στον τζίρο σε ποσοστό 5% - 8%, αλλά ελπίζει σε διαμόρφωση καθαρών κερδών της τάξης των 400.000 ευρώ ως αποτέλεσμα της μείωσης των εξόδων του. 

* Αναδιάρθρωση των καταστημάτων της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και ενίσχυση του χαρτοφυλακίου της με νέα σήματα επώνυμης ένδυσης εφάρμοσε η διοίκηση της Ridenco για τη χρήση του 2009, χωρίς ωστόσο να αποφύγει την περαιτέρω μείωση τζίρου αλλά και τη διεύρυνση ζημιών, καθώς οι διεθνείς θυγατρικές της συνεχίζουν να απαιτούν κεφάλαια χωρίς να αποδίδουν.

Συγκεκριμένα, ο ενοποιημένος τζίρος υποχώρησε κατά 1,4%, ενώ οι ζημίες σημείωσαν άνοδο στα 4,8 εκατ. ευρώ από 4 εκατ. ευρώ περίπου το 2008. Αυξημένα λόγω νέων καταστημάτων και σημάτων είναι τα έξοδα διοίκησης (+4,8%) και τα έξοδα διάθεσης (+7,2%), ενώ ο δείκτης δανεισμού έναντι των ιδίων κεφαλαίων επιδεινώθηκε στο 62% από 57%. 

* Εξαίρεση στον κανόνα αποτέλεσε η Elmec Sport, η οποία βελτίωσε τους τζίρους και τα βασικά μεγέθη, ενισχυμένη κυρίως από τη δραστηριότητα των πολυκαταστημάτων που ελέγχει αλλά και από την πορεία νέων σημάτων ένδυσης τα οποία αντιπροσωπεύει. Έτσι κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις κατά 7% πάνω από τη σχετική πρόβλεψη που είχε διατυπώσει.

Η κερδοφορία της επηρεάστηκε από συναλλαγματικές διαφορές και έκτακτες φορολογικές υποχρεώσεις και διαμορφώθηκε στα 5,5 εκατ. ευρώ. Το 2009 η εταιρεία αναδιάρθρωσε πλήρως τον δανεισμό της σε μακροπρόθεσμο και τον μείωσε στα 123 εκατ. ευρώ έναντι αρχικής εκτίμησης για ποσό ύψους 131 εκατ. ευρώ. Επίσης, τα λειτουργικά έξοδα του ομίλου μειώθηκαν ως ποσοστό επί των πωλήσεων στο 34,7% από 35,3% το 2008.

* Αναδημοσίευση από το 629ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 9 – 13 Απριλίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v